V afére dieselgate začali padať hlavy: dnes Liang, zajtra… ?!
Zamestnanec spoločnosti Volkswagen bol v Spojených štátoch odsúdený za svoju úlohu v škandále pri podvádzaní s emisiami. Pôjde aj bývalý generálny riaditeľ spoločnosti VW Martin Winterkorn pred súd?
Bývalý zamestnanec spoločnosti Volkswagen, 63-ročný inžinier James Liang, bol odsúdený v Detroite v piatok, 25. augusta na 40 mesiacov vo väzení a pokutu vo výške 200 tisíc dooárov za svoju úlohu v celosvetovom škandálnom podvode s emisiami nafty, ktorý vybuchol v septembri 2015. Bola to tvrdšia pálka, ako sa očakávalo, pre inžiniera, ktorý pomohol vytvoriť softvér, ktorý kontroloval emisie výfukových plynov.
Tento trest robí ešte menej pravdepodobným, že šesť vedúcich pracovníkov skupiny VW, ktorí sú tiež obvinení v dieselovom škandále, sa niekedy vrátia do USA. Nemecko zvyčajne nevydáva svojich občanov do iných krajín, takže sa od nich neočakáva, že budú čeliť súdnemu konaniu; Liangov trest túto možnosť ešte viac odďaľuje.
Medzitým Liangov trest môže poukázať na rovnako ťažký osud pre výkonného riaditeľa Volkswagenu Olivera Schmidta. Je to siedmy obvinený výkonný riaditeľ spoločnosti VW a jediný, ktorý čelí trestnému stíhaniu. Bol zatknutý v januári počas dovolenky na Floride a zostane v USA až do vynesenia rozsudku 6. decembra.
Robert Liang, nemecký občan, ktorý pracoval ako inžinier Volkswagenu v Spojených štátoch mnoho rokov, minulý september pripustil, že pracoval na nelegálnom softvéri, ktorým automobilka podvádzala pri emisných skúškach.
Kvôli jeho priznaniu bola prokuratúra oveľa zhovievavejšia, ako by to bolo inak. Liang tiež spolupracoval s úradmi a poskytol im pohľad na “spoločnosť, ktorá stratila etickú cestu v pretekoch o podiel na trhu a zisky”.
Nesmieme zabúdať, že cieľ predbiehanie japonských konkurentov a masívneho rozšírenia podielu Volkswagenu na trhu, aby sa stala najväčšou automobilkou na svete, prišiel priamo od Martina Winterkorna. V roku 2007 sa stal predsedom skupiny Volkswagen a so svojou rezignáciou v septembri 2015 prevzal zodpovednosť za dieselový škandál.
Obvinenia sa doteraz začali iba proti zamestnancom na nižšej úrovni – piatim v Nemecku a dvom v USA. To zodpovedá oficiálnemu tvrdeniu Volkswagenu, že bežní technici sú zodpovední za nezákonný softvér. Ale táto verzia má málo spoločné s faktami, ktoré vyšli najavo v posledných týždňoch. Winterkornovo tvrdenie, že nič nevedel o škandále so vznetovými motormi, nezodpovedá obrazu šéfa, ktorý dohliadal na každý posledný detail, obraz, ktorý sám kultivoval roky.
Či bude Martin Winterkorn súdený, je stále otvorenou otázkou. Pravdepodobnosť sa však zvyšuje pri každom novom stretnutí so škandálom.
(šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov