Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Hyundai Ioniq: Všetky možnosti elektrifikácie

Hyundai Ioniq je prvým sériovým automobilom s tromi možnosťami pohonu: elektrickým, hybridným a plug-in hybridným. Ioniq sme skúšali v okolí Amsterdamu.

Text: Dalibor Klíma, foto: autor, archív

Práve táto trojjedinosť má byť jedným z hnacích motorov ďalšieho vzostupu značky Hyundai na európskych i svetových trhoch. Nádej je to oprávnená: pri takomto výbere druhov pohonu si hádam všade na svete môže potenciálny majiteľ zvoliť nielen srdcu najbližší, ale aj daňovo najvýhodnejší variant. A stále to môže byť Hyundai Ioniq.

DSCN2929      Hyundai Electric (2)

Elektromobil

Plne elektrifikovanú verziu vizuálne identifikuje predovšetkým predné čelo s len minimálnymi otvormi pre vstup vzduchu (Cd=0,24) použitie LED svietidiel. Vnútri je to zasa najmä združený ovládač na stredovej konzole, silne pripomínajúci prémiové značky, s ovládaním jazdného módu. Zaujímavosťou sú páčky pod volantom. Samozrejme, neslúžia na bleskovú zmenu prevodových stupňov, ale na nastavenie intenzity rekuperácie energie pri spomalení. Elektrický kábel dvoch druhov nabíjačiek sa pripája pod dvierkami „palivovej nádrže“.  Srdcom pohonu je elektrický motor (88 kW/120 k; 295 Nm) poháňaný energiou z lítium – iónovej polymérovej batérie s kapacitou 28 kWh. Vďaka nízkej spotrebe 11,5 kWh/100 km deklaruje výrobca dojazd až 280 km. Na cca 100 kilometroch rovinatej skúšobnej trate sa mi nejavil nereálne. Vodič má dokonca k dispozícii športový mód jazdy a účinné odvetrávanie sedadiel. Maximálna rýchlosť je 165 km/h a zrýchlenie 0-100 km/h v športovom móde za solídnych 9,9 s. Rovinaté Holandsko a ekologicky fanatický Amsterdam boli tým pravým prostredím pre vychutnanie si pokojnej a bezemisnej jazdy. Potenciál elektromotora je k dispozícii okamžite a kedykoľvek a rozumne klesajúci údaj o dojazde tiež viac upokojoval, než stresoval. Ioniq je nepochybne jedným zo špičkových elektromobilov súčasnosti.

Plug-in hybrid

Až 50 km čisto elektrickej jazdy umožní naplno nabitý Ioniq v tejto verzii. Elektrický motor (32 kW/43,5; 170 Nm k) spolupracuje benzínovým 1,6 l GDI Kappa (77 kW /105 k; 147 Nm) a vyspelou 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Spolupráca je to vynikajúca, hladká a vodič musí poriadne nastražiť uši, aby rozoznal (ak to vôbec chce), čo sa s pohonom aktuálne deje.  Výsledkom je 32 g CO2 na (prvých) 100 km, svižná jazda s nečakane dobrou odozvou plynového pedála a absencia obavy z dostatočného dojazdu. V okolí Amsterdamu, na diaľniciach i cestách pozdĺž kanálov a medzi farmami, si ťažko predstaviť vhodnejšie auto pre každodenné použitie. Spotreba v praxi: 4,4 l/100 km vrátane hodinového poskakovania v zápche.

Každodenný partner

Pri každodennom využití Ioniqa sa ešte musím zastaviť. Karoséria je v podstate klasický päťdverový hatchback so všetkými výhodami tejto konštrukcie. Pri dĺžke 4,47 m a rázvore 2,7 m ponúka dostatok priestoru na všetkých sedadlách i pohodlný prístup k nim. 443 – 1505 l (hybrid), resp. 350 – 1410 l (elektrická verzia) pre batožinu sú tiež solídne hodnoty.

Milým prekvapením bola pre mňa palubná doska. Chválim, že je konzervatívnejšie koncipovaná, než v napr. súčasnom i40. Dizajnéri neskĺzli do lacného efektu a afektu čo najkozmickejšieho vzhľadu interiéru elektromobilu, či hybridu. Jediným nie tradičným prvkom je zadné okno delené spojlerom. Horná hrana okna by mohla byť vyššie (obmedzuje trocha výhľad v spätnom zrkadle) a samotný spojler tiež výhľadu nepomáha.

Trh overí

Hyundai Ioniq je dobrým automobilom pre každú príležitosť (bohatá výbava nenaznačuje akékoľvek energetické limity druhov pohonu) a azda všetky ekologické normy. Ak to Hyundai nepreženie s cenou, má sa bežný motorista koncom roka na čo tešiť.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov