Kia Niro – už čoskoro v predaji!
Kia Niro je autom, ktoré od počiatku vznikalo ako hybrid. Naplnia sa očakávania, ktoré do novinky automobilka vkladá? Prvé kilometre absolvované počas oficiálnej prezentácie boli pre nás príjemným prekvapením.
Konštruktéri sa odhodlali na zaujímavý počin. Postavili auto mimo zabehaných kategórií, prím dostali reálne očakávania a potreby presne definovaných zákazníkov. V praxi to znamená, že Niro nie je „ufom“ na kolesách. Dizajn karosérie a predovšetkým interiéru nič nenaznačuje o hybridnom pohone. Rozumne zvýšený päťdverový hatchback, oplastovanie podbehov a blatníkov, výrazné nárazníky…
Skrátka módny crossover. Toto dnes letí. S celkovým dizajnom karosérie ladí aj svetelná technika. Vpredu bi-xenóny, vzadu dizajnovo výrazné svetlomety vybavené technológiou LED. Auto má akurátne rozmery, a tak interiér vďaka rázvoru rovných 2,7 metra ponúkne cestujúcim výborné pohodlie na predných aj zadných sedadlách, pričom piate dvere ukrývajú batožinový priestor s objemom 427 dm³. Umiestenie batérie pod zadné sedadlá umožnilo aby ste, ak budete chcieť, so sebou vozili aspoň dojazdovú rezervu. Ďakujem.
Ak ma ale niečo mimoriadne potešilo a naplnilo spokojnosťou, tak to bolo pracovisko vodiča. Konštruktéri sa totiž múdro rozhodli, že hybrid nemusí bezpodmienečne znamenať pokus vyhrať súťaž čo všetko možno ovládať z dotykového displeja. Palubná doska je preto podľa mňa parádna. Prístorojový panel je nielen pekný, ale aj prehľadný a výborne čitateľný. Centrálne umiestnený displej okrem informácií o jazde či aktuálnej spotrebe zobrazuje aj jasné, zrozumiteľné a dostatočne veľké piktogramy z navigačného systému. Môžete ich preto sledovať aj periférne. V centrálnej zóne prístrojovej dosky má miesto displej multimediálneho systému, ktorý môže mať uhlopriečku buď 7 alebo 8 palcov. Pod ním sú ovládače systému a o poschodie nižšie osvedčený panel ovládania klimatizácie. Nechýbajú dve zásuvky na 12V ani možnosť bezkáblového nabíjania mobilného telefónu. Celkovú spokojnosť s pracoviskom vodiča podčiarkli sedadlá s dobrým bočným vedením, ktoré môžu byť ovládané elektricky. Všetky sedadlá môžu mať aj vyhrievanie, predné aj ventiláciu. Celý interiér je zostavený z kvalitných materiálov, pochvalu si zaslúži aj dielenské spracovanie. Vozidlo je vybavené celým radom moderných bezpečnostných asistentov. V praxi sme si vyskúšali autonómny brzdový systém, ktorý dokáže reagovať na chodcov, viacrežimové stráženie jazdy v jazdných pruhoch, či inteligentný tempomat. Vo výbave nechýba napríklad ani parkovacia kamera, snímače v zadnom nárazníku ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlá…
Nájdeš ma?
O pohon vozidla sa stará sústava zložená zo spaľovacieho motora 1,6 GDI (77 kW/105), elektromotora (32 kW/44 k) a šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky DCT. Kombinovaný maximálny výkon systému je 104 kW (141 k) a maximálny krútiaci moment 265 Nm. Dívate sa na obnaženú pohonnú jednotku a hľadáte elektromotor? Nuž konštruktéri ho, vďaka kompaktným rozmerom, umiestnili medzi spaľovací motor a prevodovku. Vtipné a rozumné, však? Lítiovo-iónový polymérový akumulátor, ktorý má kapacitu 1,56 kWh a hmotnosť iba 33 kilogramov, je umiestnený pod zadnými sedadlami.
Aj za štyri
Poďme už ale jazdiť. Auto sa vpred a aj pri cúvaní rozbieha mäkko a bez prískokov. Príjemné. Prvé, čo si počas uvedomíte, je ticho od karosérie, motora a zvlášť od podvozka. Nedalo mi to, a tak som sa počas prestávky na výmenu vodičov pozrel na podvozok. Z veľkej časti (od predných podbehov až po nádrž) je prekrytý veľkými panelmi. Hybridný systém pracuje v dvoch režimoch. Ekologickom, kedy hrá prím spotreba a športovom. Chvíľku sme hľadali, kde sa režim prepína. Opäť pragmatizmus. Stačí posunúť páku prevodovky smerom k vodičovi. Neznamená to, že ste si prevodovku prepli do manuálneho režimu, hoci túto alternatívu samozrejme umožňuje. Prvú časť testovacích kilometrov sme si užívali schopnosti pohonu, pod plynom menili jazdné režimy… Jazda bola plynulá, reakcie sústavy v športovom režime živé. Keďže sme ale väčšinu kilometrov navyše strávili na diaľnici, zodpovedala tomu spotreba. Na konci jazdy sme na palubnom počítači mali hodnotu 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov. Na druhý deň sme sa zamerali na spotrebu. Jazdili sme výlučne v ekologickom režime a využívali dojazdy. Výsledok sa dostavil, jazdu sme ukončili s priemerom výrazne nižším – iba 3,7 litra benzínu na 100 km.
Hoci Niro nie je hybridnou prvotinou značky Kia, je prvým modelom, ktorý automobilka od prvej skice na papieri vyvíjala ako hybrid. Ponúka to, čo si dnešná doba žiada. A robí to štýlom skúseného mazáka.
Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov