Renault Eolab: nosič inovácií
Nová štúdia Renault EOLAB spotrebuje iba 1,0 l/100 km (22 g CO2/km). Dosiahnuť takéto excelentné hodnoty umožňuje nová technika pohonu „Z.E. Hybrid“, kombinovaná s inteligentným využitím odľahčenej konštrukcie a prepracovanou aerodynamikou.
V štúdii ultra úsporného kompaktu aplikoval Renault takmer 100 inovácií, ktoré by mali výrazne znížiť jeho spotrebu. Krok po kroku sa majú dostať aj do sériovej výroby v najbližšom desaťročí. Srdcom hybridného systému Eolabu je atmosférický litrový benzínový trojvalec 1,0 SCe s výkonom 57 kW/78 k a krútiacim momentom 95 Nm a elektromotor s výkonom 40 kW/54 k a krútiacom momentom 20 Nm s permanentným magnetom integrovaný priamo do 3-stupňovej prevodovky. O dostatok elektrickej energie sa stará zásoba Lithium-Ionových akumulátorov s kapacitou 6,7 kWh. Batéria umožňuje čisto elektrickú jazdu s dojazdom do 60 km a to až s rýchlosťou 120 km/h. Spaľovací agregát používa výlučne tretí rýchlostný stupeň, kým elektromotor len prvé dva.
Vodič má na výber jeden z dvoch základných jazdných režimov, na krátku či dlhú vzdialenosť. Pri diaľkovej jazde pracujú spaľovací motor a elektromotor spoločne. Elektrický režim sa používa pre dennú prevádzku na krátke vzdialenosti, kedy sa spaľovací motor pripája až pri rýchlosti 120 km/h. Renault udáva, že 100 km dokáže Eolab prejsť so spotrebou len jedného litra benzínu. Prispela k tomu aj jeho hmotnosť len 955 kg i aerodynamický odpor Cw x A = 0,47, ktorý je asi o 30 percent nižší než Clia. Hodnota Cw je 0,235.
Radikálna odtučňovacia kúra spôsobila, že Eolab má na strane vodiča len jedny dvere a prednú kapotu, ktorá sa nedá otvárať. Karoséria je kombináciou ultra vysokopevnostnej ocele a termoplastov, z ktorých je vyrobená napríklad predná kapota či dvere. Iba samotná karoséria má vďaka použitiu inovatívnych materiálov hmotnosť o 130 kg nižšiu, než modelu Clio. Napríklad strecha z magnézia má hmotnosť len 4,5 kg
V interiéri sú štyri sedadlá a dostatočne objemný batožinový priestor. Klasické ovládače nahradili displeje, pričom stredný ma tvar 11-palcového tabletu. Ide vlastne o druhú generáciu systému R-Link. Ku klasickým funkciám však pridáva napríklad aj zobrazenie polohy aerodynamických prvkov a činnosti hybridnej sústavy. Pred vodičom sú ďalšie displeje podobné moderným smartfónom a slúžia najmä na zobrazenie prevádzkových informácií.
Eolab je v pravom slova zmysle laboratóriom na kolesách. Napokon, má to aj vo svojom názve, vytvorenom z mena gréckeho boha vetra Eola a zo slova laboratórium
Zdroj: Renault (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov