Život po živote
Odborníci sa zhodujú v tom, že budúcnosť automobilizmu patrí elektromobilom. Definitívu budú predstavovať zrejme elektromobily s palivovými článkami (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), no ešte pred nimi sa začnú rozširovať elektromobily jazdiace na energiu z akumulátora (BEV – Battery Electric Vehicle). A je len otázkou času, kedy to bude. Už dnes máme akumulátory s kapacitou, ktoré poskytujú akceptovateľný dojazd a aj čas nabíjania sa nám podarilo skrátiť na prijateľnú dobu. Vrásky na čele nám však robí spôsob výroby elektrickej energie. Pri niektorých spôsoboch je celková CO2 bilancia elektromobilov horšia ako pri autách s bežným spaľovacím motorom. Ešte väčšie starosti nám však robí otázka čo s opotrebovanými akumulátormi.
Angličania prichádzajú s myšlienkou sekundárneho využitia „vyslúžilých“ akumulátorov z elektromobilov. Dnešné lítiovo-iónové akumulátory si totiž aj po 8 – 10 rokoch normálneho používania v elektromobile zachovávajú 80 percentnú pracovnú kapacitu. Podľa tvorcov projektu by sa tieto akumulátory mohli využiť v domácnostiach, ale aj vo firmách. Počas dňa by zbierali elektrický prúd z fotovoltaických článkov na streche a na základe rozhodnutí inteligentnej riadiacej elektroniky by následne znižovali energetický odber domácnosti zo siete v čase najvyššej tarifnej triedy. Rovnako by systém mohol vracať elektrickú energiu do siete. Akumulátory by zároveň poskytli energiu na preklenutie krátkodobého výpadku elektrického prúdu. Systém zároveň umožňuje, aby sa akumulátory dobíjali aj zo siete – samozrejme, v čase najnižšej tarifnej triedy, aby boli potom pripravené spĺňať požiadavky riadiacej elektroniky. Z dlhodobého hľadiska poskytne takýto systém výrazné zníženie nákladov domácnosti na elektrickú energiu. Autori projektu tvrdia, že takto možno predĺžiť životnosť lítiovo-iónových akumulátorov na trojnásobok pôvodnej životnosti v elektromobile.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov