Po vozidle Peugeot 905 sa od roku 2007 do 2001 vyrábal model Peugeot 908, s ktorým otvorila francúzska značka svoju novú kapitolu vo vytrvalostných pretekoch. Špeciálne na preteky 24 h v Le Mans však automobilka teraz ohlásila návrat s novým hybridným modelom Peugeot 9X8.
Nový Hypercar Peugeot má okrem iného aj nový názov – 9X8. Začiatočné číslo 9 je odkaz na špičkové pretekárske vozidlá značky, ako sú Peugeot 905 (1990–1993) a 908 (2007–2011). Písmeno X odkazuje na pohon všetkých kolies a hybridné technológie použité v novom vozidle Peugeot Hypercar. V otázke pohonu dostala prednosť hybridizácia. V praxi to znamená, že zadné kolesá poháňa vidlicový benzínový šesťvalec bi-turbo s výkonom 500 kW a predné kolesá elektromotor s výkonom 200 kW.
Nariadenie pritom stanovuje obmedzenie pre fungovanie systému a umožňuje hybridným vozidlám jazdiť s pohonom všetkých kolies. Definuje tak hranicu pre prenos energie na predné kolesá a stanovuje, že celkový priemerný výkon hnacieho ústrojenstva nesmie prekročiť 550 kW. Hybridná technológia je teda veľkou výhodou, pretože otvára možnosť pohonu všetkých kolies, ale je tiež veľkou technickou výzvou vzhľadom ku zložitosti riadenia pohonného ústrojenstva.
Práve to zaujíma značku Peugeot, ktorá pracuje na rýchlej elektrifikácii svojho výrobného portfólia. Súčasne sa však francúzska automobilka naďalej snaží podnecovať ambiciózny technický vývoj a zbieranie skúseností v extrémnych pretekoch. Program 9X8 by mal byť v konečnom dôsledku prínosom pre budúce elektrifikované modely značky Peugeot. Peugeot 9X8 rovnako ako kedysi Peugeot 905 demonštruje aktuálnu estetickú filozofiu značky s vynoveným levom v znaku.
Preto ani neprekvapuje, že nový hybridný športiak je štíhly, elegantný, vzbudzuje emócie a je súčasne prísľubom dynamiky. Na prvý pohľad upúta vpredu aj vzadu svetelný podpis s tromi charakteristickými svietiacimi pazúrmi. Boky sú elegantné a štrukturované. Vonkajšie spätné zrkadlá sú integrované do karosérie a netvoria žiadnu prekážku prúdenia vzduchu. Na zadnej časti sa nachádza široký difúzor orámovaný jemne tvarovanými prvkami, v ktorých sú umiestnené svetlá.
Okrem toho je na rovnakom mieste situovaný aj nápis, ktorý zdôrazňuje najvýraznejšiu novinku, ktorú model 9X8 prináša v podobe absencie zadného krídla. K tejto inovácii inšpirovalo inžinierov a dizajnérov tímu Peugeot Sport dôkladne preštudovanie nových predpisov pre Hypercar – novú hlavnú kategóriu vo vytrvalostných pretekoch. Zatiaľ, čo ostatní sa rozhodli dodržovať nové predpisy konzervatívnejším spôsobom, tímy Peugeot sa rozhodli riskovať a priniesť prielomové riešenia.
-jj-, text a foto: Peugeot