Pokojne a tíško si „poprdkávam“ mestskou premávkou. Absolútne nikto a nič ma nedokáže vyviesť z rovnováhy. Ani tí chrapúni, ktorí síce zjavne vedia, kadiaľ pôjdu jednotlivé jazdné pruhy, ale oni predbiehajúc dlhú kolónu sa natrepú do toho svojho až tesne pred križovatkou. Užívam si priestor okolo seba, masážnu funkciu sedadiel, voňavú kožu a materiály, ktoré sú príjemné na dotyk… Z reproduktorov Burmester hrá môj obľúbený hudobný výber, kde mám šialený mix všetkého od Pantery či Watch Them Die až po Buena Vista Social Club. A to najpodstatnejšie, môj Mercedes ide na elektrinu. A to znamená okamžité reakcie na plyn, lineárne zrýchľovanie, nulové vibrácie…
Jediný rozdiel oproti riadnym elektromobilom je, že sem-tam sekne prevodovka. Výkon elektromotora
na kolesá sa totiž prenáša cez 9-stupňovú prevodovku. Papierové údaje hovoria o dojazde 80 – 86 km, realita bude niekde v okolí 70 – 75 km, a to mi na denné jazdenie po meste s veľkou rezervou stačí. Vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 11 kW a na DC nabíjačke dokáže auto využiť až 50 kW. Akumulátor s využiteľnou kapacitou 24,8 kWh nabijete za necelú hodinu. Z 10 na 80 % sa dostanete za 20 minút, takže ak máte dobrý paušál alebo firemnú kartu, tak sa vám oplatí „hodiť“ auto na nabíjačku aj pri bežnom nákupe či počas rýchleho obeda v „mekáči“. Tienistá stránka veci je, že spotrebou 28,7 – 30 kWh/100 km, reálne však až okolo 35 kWh, toto GLE 53 vysoko presahuje elektromobily.
Odvrátená tvár
Nárazník s imitáciou mohutných postranných náduchov vzduchu, zlovestná maska s vertikálnymi lamelami, štvorica koncoviek výfuku, veľké kolesá s nenápadným logom AMG a centrálnou maticou, mohutné brzdy s červenými čeľusťami, ale aj červený nápis GLE 53 na veku kufra hovoria jasnou rečou, že toto nie je úplne bežné gé-el-éčko a, že keď ma niekto vyvedie z miery, tak sa rozpúta peklo. No dobre, až také peklo to nebude, no kombinovaný výkon 400 kW a 750 Nm v spojení s otvorenými klapkami vo výfuku minimálne poriadne zatrasú okolím.
Vzduchový podvozok s nastaviteľnou tuhosťou tlmičov a nastaviteľnou svetlou výškou karosérie, nízkoprofilové pneumatiky – vpredu 285/40 R22, vzadu 325/35 R22, veľké brzdy a pohon všetkých štyroch kolies
s vektorovaním hnacej sily zabezpečia, že to hromobitie nebude do prázdna. Pritom nemusíte byť majstrom volantu, aby ste to všetko mali pod palcom. Inžinieri dívizie AMG v Affalterbachu všetko naladili tak, aby auto bolo čitateľné a dobre ovládateľné. Jedine brzdy by si zaslúžili tvrdší pedál. Vy si v menu alebo ľavým satelitným ovládačom pod volantom môžete prispôsobiť množstvo AMG parametrov, resp. funkcií. Keďže sa bavíme o á-em-géčku, tak je podvozok aj v komfortnom naladení pevnejší, ale vôbec by som ho nenazval tvrdým. V spojení s nízkoprofilovými pneumatikami však kratšie ostré nerovnosti vedia buchnúť do karosérie.
Za zmienku stojí, že sa výfuk aj pri otvorených klapkách naplno prejaví až vtedy, keď sa poriadne rozohreje. Až vtedy začne pekne pukať a praskať. Druhá poznámka smeruje k prevodovke, tá totiž ani v najostrejšom režime nedáva také tie kopance do chrbta, aké čakáte od ostrého AMG a na vaše povely reaguje s malým oneskorením. Na pomery bežných áut sú tie reakcie aj rýchlosť radenia nadpriemerné, ale od AMG čakáte niečo ultimatívne. Tretia vec je, že obmedzovač je mäkký. Keď motor dosiahne maximálne otáčky, tak elektronika plynule zníži dodávku paliva, nemá zvuk ako samopal. To, samozrejme, platí v manuálnom režime, pretože inak prevodovka pri dosiahnutí maximálnych otáčok, samozrejme, preradí.
Záleží len na vás
A spotreba? Keď budete poctivo nabíjať a jazdiť kratšie vzdialenosti, tak motor ani nemusí naskočiť, a to ani na diaľnici, pretože maximálna rýchlosť na elektrinu je až 140 km/h. Počítajte však s energetickou spotrebou okolo 35 kWh/100 km.
Na benzínový, resp. hybridný pohon, teda bez nabíjania môžete pri bežnej jazde počítať so spotrebou okolo 10 – 12 l/100 km, ale keď sa necháte vyprovokovať alebo uniesť emóciami, tak to môže byť aj dvojnásobok. To sú hraničné hodnoty, reálna spotreba bude závisieť nielen od toho, ako a v akých podmienkach budete jazdiť, ale aj od toho, ako často budete nabíjať. Ja som za 900 km mal priemer 7,3 l/100 km, pritom som 35 % vzdialenosti najazdil na elektrinu.
Čo treba uznať
Auto má dve celkom odlišné tváre a obe sú výborné.
Čo nám chýbalo
Rýchlejšia prevodovka.
Čo nás prekvapilo
Podvozok nie je príliš tvrdý.
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+
Cena (základ/test) 90 466/152 310 €
Záruka 6 rokov alebo 200 000 km + na VN akumulátor 6 rokov alebo 200 000 km
Motor
Preplňovaný zážihový R6/24V + PHEV, zdvihový objem valcov 2 998 cm 3 , max. výkon 330 kW (449 k) pri 5 800 – 6 100 ot.min -1 , max. krútiaci moment 560 Nm pri 2 200 – 5 000 ot.min -1 . Elektromotor: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 480 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 400 kW (544 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 750 Nm. Emisie CO 2 29 – 33 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 4,7 s, v max = 250 km/h, energetická spotreba WLTP/test 28,7 – 30/~35 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 80 – 86/~70 km; spotreba paliva WLTP/test 1,3 – 1,5/7,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor:
230 V – nie
AUX – nie
USB-A – nie
USB-C – 5×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 12,3
Batožinový priestor: 490 dm3