Prvú modernizáciu modelu bZ4X urobila Toyota predčasne, necelé dva roky po jeho uvedení upravovala nabíjanie a tepelný manažment akumulátora. Teraz prišiel čas na „radovú“ modernizáciu. V rámci nej dostal model bZ4X novú tvár s výraznejším „hammerhead“ štýlom, ktorý automobilka aktuálne presadzuje. DRL svetlá sú prepojené svetelnou lištou a hlavné svetlá sa posunuli spod denných svetiel nižšie – v podstate do lemov blatníkov. Úpravy nemali len dizajnový účel, ale aj funkčný – nové kryty zrkadiel, nový spojler vzadu, rozšírené zakrytovanie podvozka znížili súčiniteľ aerodynamického odporu z 0,29 na 0,27.
V interiéri nájdete novú štíhlejšiu prístrojovú dosku, namiesto 8- alebo 12,3-palcového až 14-palcový dotykový displej s dvoma otočnými ovládačmi teploty klimatizácie, na aké sme boli zvyknutí v Lexusoch, celkom novú stredovú konzolu s dvoma poličkami na bezdrôtové nabíjanie mobilov, ambientné osvetlenie so 64 farbami atď. Dôležité je, že sa prístrojový displej posunul trochu vyššie, vďaka čomu som si našiel lepšiu pozíciu za volantom. V Malage, kde Toyota naplánovala prvé jazdy s modernizovaným modelom bZ4X a kde bola teplota okolo 20 stupňov Celzia, som to nevyužil, ale po novom je volant vyhrievaný po celom obvode a má pádla na zmenu intenzity rekuperácie. Po novom si môžete na prístrojovom štíte skontrolovať stav akumulátora SoH. USB nabíjacie konektory vzadu poskytujú 60 W namiesto pôvodných 15.
Kaizen po „elektricky“
Aj toto sú dôležité zmeny, no Toyota sa v zmysle kaizenu sústredila na ešte dôležitejšie veci – na energetickú spotrebu a dojazd, jazdné vlastnosti a komfort. Nová klimatizačná jednotka je o 30 % menšia, čo pomohlo zväčšiť priestor na kolená a nohy a aj jej spotreba je o 30 % nižšia. Ani po facelifte však nenájdete klasickú schránku pred spolujazdcom. Namiesto toho má bZ4X infračervené výhrevné teleso v oblasti nôh. Pod podlahou sa nachádza jeden z dvojice celkom nových akumulátorov. Majú rovnakú veľkosť, ale v každom module má viac článkov a to znamená vyššiu kapacitu. Menší akumulátor má 78 článkov a disponuje 57,7 kilowatthodinami, väčší 104 článkov a 73,1 kWh. Na porovnanie doterajší väčší akumulátor mal 96 článkov a 71,4 kWh. Menší akumulátor sa kombinuje s pohonom predných kolies so 123 kW elektromotorom, pri väčšom si môžete vybrať z pohonu prednej nápravy s výkonom 165 kW alebo všetkých štyroch kolies s kombinovaným výkonom 252 kW. Dojazd s menším akumulátorom je 444 km, prednokolka s väčším akumulátorom prejde podľa veľkosti kolies 511 – 569 km, štvorkolka 468 – 516 km. Mimochodom, ťažná kapacita štvorkolky je až 1 500 kg.
Toyota opäť zlepšila nabíjanie. Vďaka novému predohrevu akumulátora, optimalizovanému vodnému tepelnému manažmentu dosahuje auto konzistentný nabíjací výkon vo väčšom okne vonkajšej teploty – od mínus 10 do plus 25 stupňov Celzia. Pri 150-kilowattovom nabíjaní z 10 na 80 % nabijete akumulátor za 28 minút. Zaujímavé je, že tento údaj platí aj pri teplote mínus 10 °C a ešte zaujímavejšie je porovnanie sú súčasným modelom, pretože uňho to trvá rovnú hodinu. Vo výbave Executive má bZ4X 22 kW vstavanú nabíjačku, ostatné verzie 11 kW.
Samozrejmosťou je unikátna záruka na akumulátor, ktorá trvá 10 rokov alebo jeden milión kilometrov. V tomto období sa Toyota zaručuje za to, že kapacita akumulátora neklesne pod 70 % nominálnej hodnoty.
Konštruktéri použili nové nápravy eAxle, ktoré využívajú nové polovodiče z karbidu kremíka (SiC) namiesto pôvodných silikónových, precíznejšie vyleštené povrchy zubov na prevodových kolesách, elektrické olejové čerpadlo namiesto pôvodného mechanického. Vo výsledku sú teda nápravy eAxle efektívnejšie a výkonnejšie. Výkon predného elektromotora sa zvýšil zo 150 na 167 kW a zadného z 80 na 87, vďaka čomu sa kombinovaný výkon štvorkolkovej verzie posunul na 252 kW. Len pripomínam, že eAxle obsahuje elektromotor, menič, prevodový mechanizmus, chladenie…
Na ceste aj mimo nej
V prípade štvorkolkovej verzie ostali unikátne off-roadové schopnosti systému X-Mode s funkciou Grip Control a brodivosťou až 500 mm, keď je akumulátor už pod vodou. Novinkou je riadené rozdelenie hnacej sily na ceste. Pri vjazde do zákruty riadiaca jednotka zvýši hnaciu silu na predné kolesá, počas prejazdu zákruty sa zvýši hnacia sila na zadné kolesá a pri výjazde zo zákruty sa ešte viac zvýši hnacia sila na zadné kolesá. Auto prejde cez zákrutu stabilnejšie a poskytne lepšiu ovládateľnosť a lepší pocit z jazdy.
Veľkú pozornosť venovali aj samotnému podvozku, a to aj napriek tomu, že bZ4X jazdilo veľmi dobre už aj doteraz. Novým naladením tuhosti pružín a tlmičov, novými silentblokmi spodných ramien na prednej náprave sa konštruktérom podarilo splniť dve totálne protirečivé požiadavky – zvýšenie stability, resp. dynamickejší prejav a komfortu. Najmä pre cestujúcich na zadných sedadlách sa znížila úroveň vnímania otrasov a vibrácií. Pevnejšie puzdro prevodovky riadenia zlepšilo pocit vo volante. V Malage a okolí majú snáď ešte horšie cesty ako u nás a nový model bZ4X aj tam fungoval geniálne. Už sa teším na domáci redakčný test. K pocitu komfortu výraznou mierou prispelo aj zvýšenie tuhosti karosérie. Konštruktéri totiž použili viac lepidla v spájaní dielov karosérie. Zaujímavé je, že konštruktéri odstránili priečku panoramatickej strechy, napriek tomu je vďaka použitiu spomínaných lepidiel karoséria tuhšia. Okrem toho použili viac tlmiacich materiálov na kľúčových miestach a akustické bočné okná vpredu, čo znižuje hluk v kabíne.
Ekologický rozmer auta podporuje aj to, že v niektorých stupňoch výbavy má čalúnenie z recyklovaných materiálov – látky z recyklovanej PET priadze, syntetickej kože. Mimochodom, Toyota bZ4X je tretím najobľúbenejším elektromobilom vo svojej triede v Európe. Po aktuálnom facelifte má všetky predpoklady túto pozíciu posilniť. Keď si to všetko spočítate, tak v podstate pod mierne upraveným kabátom dostávate celkom nové auto.