Honda už dlhé roky razí cestu „viacej za viac peňazí“. Jej autá sú drahšie ako priemer v segmente, no za svoje peniaze dostanete vysoko nadpriemer. A Civic po facelifte toto tvrdenie posúva ešte vyššie.
Po prvé tým, že dostanete vyššiu výbavu, všetky modely majú po novom čierne kryty stĺpikov a čiernu stropnicu, výduchy klimatizácie zasa matný strieborný lem. Vo výbave Advance, ktorú som testoval a ktorá je najvyššia, dostanete ambientné osvetlenie interiéru a osvetlenie priestoru pre nohy. To posúva pocit luxusu o stupienok vyššie. Honda pritom ponechala hardvérové ovládanie klimatizácie a vyhrievania sedadiel kombináciou trojice nádherne spracovaných otočných ovládačov a tlačidiel, plus štíhleho digitálneho displeja nad nimi. Podobným otočným ovládačom meníte aj hlasitosť audiosystému. Tie ovládače nielenže sú praktické, ale interiéru dodávajú punc noblesy, o ktorú nové autá prichádzajú tým, že majú iba displeje. Pocit z kvality interiéru je preto vysoko nadštandardný. Chybičkou krásy z môjho pohľadu je, že temperovaný vzduch nemôžete nasmerovať na všetky tri zóny – na čelné sklo, telo a nohy – naraz. Ja som sa ani doteraz nesťažoval, ale 10,2-palcový digitálny displej vodiča po novom má jasnejšiu grafiku a lepšiu viditeľnosť, čím sa zlepšila čitateľnosť informácií. Samozrejmosťou je dokonalý posed za volantom, osobne by som ale privítal namiesto tlačidiel prevodovky nejaký pekne tvarovaný joystickový volič, ktorý by padol do ruky.
Bezo zmien
Pod kapotou sa v rámci faceliftu nič nezmenilo, naďalej máte na výber jedinú alternatívu – hybrid s atmosféricky plneným dvojlitrom, ktorý prioritne funguje ako generátor elektrickej energie pre elektromotor poháňajúci kolesá. Zmyslom toho je, že prevažnú väčšinu motor pracuje v okne, kde má vysokú účinnosť a nízku spotrebu paliva. Priamo do pohonu sa zapája cez jeden prevodový stupeň v špecifických situáciách, aj to vtedy, keď má vysokú účinnosť. Vo výsledku tak Civic e:HEV jazdí ako elektromobil – na bežné pridanie plynu reaguje prakticky okamžite, auto zrýchľuje ochotne a bez najmenšieho trhania. Jazdí ako elektromobil, avšak bez toho, aby ste ho museli čo i len raz nabiť. Namiesto toho tankujete benzín. Aj to len sporadicky, pretože pri 40 litrovej nádrži a priemernej spotrebe 5,2 l/100 km prejdete vyše 750 km.
Pravdou je, že pri akcelerácii počuť vysávačový efekt, ale v bežnom živote to veľmi rýchlo prestanete nevnímať. Na jednej strane totiž motor neletí do zbytočne vysokých otáčok, na strane druhej je dobre odhlučnený. Iná vec je vtedy, keď idete paľbu – vtedy už motor točí vysoké otáčky a počuť ho, ale má pekný dravý zvuk a elektronika navyše simuluje radenie prevodových stupňov. Mimochodom, pádlami pod volantom neradíte prevodové stupne – reálne ani virtuálne – ale meníte intenzitu rekuperácie v niekoľkých krokoch.
Ďalšou vecou, ktorou Civic vyčnieva zo štandardu je podvozok. Konštruktéri ho v rámci faceliftu ani nemenili, pretože bol skvelý aj doteraz. Je orientovaný na športovú jazdu – drží stopu ako priklincovaný, pričom až do krajností je neutrálny, veľmi presne ovládateľný, náklony karosérie sú akurát také, aby ste vnímali rýchlosť a limity. Zároveň je však veľmi dobre vyvážený z hľadiska komfortu. Celkový dojem z mimoriadne kvalitného podvozka dopĺňa komunikatívne riadenie a výborne dávkovateľné brzdy. Skrátka radosť jazdiť – pokojne aj dynamicky.
Takmer nebadateľné zmeny
V rámci samotného faceliftu konštruktéri upravili predný nárazník, masku chladiča a svetlomety. Tie zmeny sú však takmer nebadateľné, ani nebolo treba, aby boli väčšie. Mňa ale mrzí, že techniku svetlometov konštruktéri nijako neposunuli vyššie. Dosvit diaľkových svetiel totiž ďaleko zaostáva za špičkou, matrixová funkcia vyrezáva autá s takou veľkou rezervou, že sa do vyrezanej oblasti zmestí ďalšie auto, neraz aj dve. Na druhej strane prepínanie medzi stretávacím a diaľkovými svetlami funguje geniálne – skôr by to to nazval prechodom medzi stretávacími a diaľkovými než prepínanie, pretože ten prechod medzi nimi je príjemne plynulý. Vo výsledku si tak menej namáhate oči. Druhá vec, ktorú mohli v rámci faceliftu upraviť je krycie plató batožinového priestoru. Ide o roletu, ktorá sa roluje do strany a čokoľvek na ňu položíte, skôr alebo neskôr skončí v kufri.
Viac za menej
Aj s uvážením mojich pripomienok platí, že pri kúpe Civicu dostanete za svoje peniaze vysoký nadštandard. Nadštandard v podobe výbavy, pocitu kvality, spracovania, jazdných vlastností… Dobrou správou je, že v porovnaní s predfaceliftovanou verziou to všetko – vlastne viac ako ponúkala predfaceliftovaná verzia – dostanete za menej peňazí. Za top verziu Advance si Honda pôvodne pýtala 41 490 eur, teraz už iba 39 990 eur. A aby som nezabudol, štandardná záruka je 3 roky alebo 100 000 km, ale keď budete chodiť na pravidelné servisné prehliadky do Hondy, tak dostanete záruku na väčšinu vecí na aute v trvaní 8 rokov alebo 150 000 km.
Stručne
Čo treba uznať
- Pocit kvality a luxusu.
Čo nám chýbalo
- Výkonnejšie diaľkové svetlá a tesnejšie vykrývanie.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba iba 5,2 l/100 km.
Honda Civic 2,0 i-MMD Hybrid Advance
Cena (základ/test) 35 990/40 810 €
Záruka 8 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 993 cm3, max. výkon 105 kW (143 k) pri 5 900 ot.min-1, max. krútiaci moment 186 Nm pri 4 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 135 kW (184 k), max. krútiaci moment 315 Nm. Max. kombinovaný výkon 135 kW (184 k), max. kombinovaný krútiaci moment 315 Nm. Emisie CO2 114 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax = 180 km/h, spotreba WLTP/test 5,0/5,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,0
- Batožinový priestor: 404 dm3