Začnem tým, že prvý ročník sa konal v roku 1988 a za ten čas si Solutrans stihol vybudovať veľmi slušné meno medzi odborníkmi. Výstavisko v Lyone, kde sa koná, ponúka 95 000 metrov štvorcových krytých plôch a tento rok ich využilo zhruba 1 100 vystavovateľov.
Kia PV5 Chassis Cab
Ja som na výstavu zavítal na pozvanie Kie, ktorá tu predstavila verziu Chassis Cab nedávno uvedeného úžitkového vozidla PV5. Tú Kia vyvinula v spolupráci s poprednými európskymi prestavbármi, podporuje celý rad profesionálnych prestavieb, ako napríklad valník pre stavebníctvo alebo na prepravu poľnohospodárskeho vybavenia, sklápač na zber komunálneho odpadu, tri typy skriňových dodávok na logistiku balíkov v rámci elektronického obchodu či chladiarenské dodávky na doručovanie potravín. Zaujímavosťou je, že niektoré nadstavby sa budú vyrábať a montovať priamo v susednom závode, kde sa vyrábajú autá PV5. Konštrukcia Chassis cab zahŕňa oceľový exoskelet s dvomi prstencami a zadný ochranný rám proti podbehnutiu.
Konkurencia v segmente C je k dispozícii s dvoma rázvormi osí náprav, ale zadný previs majú nemenný. Na rozdiel od nich je Kia PV5 Chassis Cab k dispozícii s jediným rázvorom osí náprav 2 995 mm, ale zadný previs sa mení podľa prestavby. Výhodou takéhoto riešenia je rovnaký polomer otáčania 5,5 metra pre všetky verzie,
a teda vynikajúca manévrovateľnosť v úzkych mestských uličkách. PV5 Chassis Cab má nosnosť 990 kg, to znamená, že reálne užitočné zaťaženie je 990 kg mínus hmotnosť nadstavby. Pre zaujímavosť, na vozidlo môžete dať nadstavbu s objemom 8 m 3 , čo je viac, ako ponúkajú štandardné verzie dodávok D segmentu. A nechýbajú ani všetky technické a technologické vychytávky z verzií Cargo a Passenger.
Spomeniem sériu pokročilých asistenčných systémov vodiča ADAS vrátane adaptívneho tempomatu, aktívneho vedenia vozidla v jazdnom pruhu s detekciou držania volantu, asistenta udržiavania vozidla v jazdnom pruhu a inteligentného asistenta obmedzenia rýchlosti ISLA. Alebo aktualizáciu vzduchom OTA, vďaka čomu bude mať auto vždy najnovší softvér a aplikácie. Nechýbaani konektivita a flotilový manažment PLEOS Fleet, ktorý si prediktívne „vypýta“ návštevu servisu, umožní mať pod dohľadom energetický status každého auta v reálnom čase atď.
Pri uvedení bude vozidlo dostupné s 51,5 kWh akumulátorom, v roku 2026 pribudne verzia so 71,2 kWh akumulátorom. Dojazd z pochopiteľných dôvodov Kia neuvádza, ten totiž bude závisieť od samotnej prestavby vozidla. Pre referenciu však môžem pripomenúť, že Kia PV5 Cargo vo verzii L2H1 prejde s menším akumulátorom 297 km, s väčším 416. Štandardná palubná nabíjačka poskytuje príkon 11 kW, no neskôr bude k dispozícii aj 22 kW AC nabíjačka. Pri rýchlonabíjaní dokáže vozidlo využiť až 150 kW, vďaka čomu sa z 10 na 80 % dostane za približne 30 minút. To platí pre oba akumulátory.
Na Kiu PV5 Chassis Cab sa, podobne ako na verziu Cargo a Passenger, vzťahuje záruka 7 rokov alebo 150 000 kilometrov, ktorá sa dá predĺžiť až na 260 000 kilometrov, na akumulátor poskytuje Kia záruku 8 rokov alebo 150 000 km. Kia priamo vo svojej expozícii využila bufetovú prestavbu svojej novinky, z ktorej pre návštevníkov ponúkala špeciálne kávové nápoje, limonády a tradičné lyonské pečivo – briošky s ružovými pralinkami. V expozícii spoločnosti Lamberet som zasa našiel chladiarenskú prestavbu na podvozku Kia PV5 Chassis Cab. Pri výške H1, teda 190 cm, ponúka chladiarenský box objem 5 m 3 , pritom výška nakladacej hrany 68 cm poskytuje ľahký vstup do chladeného priestoru. Vo verzii s výškou H2 má chladiarenský box objem 7 m3 .
Kia zároveň pripomenula rekord vozidla PV5 Cargo, ktoré v septembri najazdilo na jedno nabitie 693,38 km, a to zdôrazňujem, že s nákladom zodpovedajúcim maximálnemu užitočnému zaťaženiu tohto vozidla – 665 kg – a v plnej premávke na cestách okolo Frankfurtu. Vozidlo malo väčší z dvojice akumulátorov – s kapacitou 71,2 kWh. Tento počin je zapísaný v Guinessovej knihe rekordov a prekonal predošlý rekord 499,75 najazdených km, ktorý od roku 2023 držal Fiat E-Scudo.
Renault Trafic
Ďalšou dôležitou premiérou z pohľadu slovenského trhu bol Renault Trafic Van E-Tech Electric. Ten je postavený na celkom novej skejtbordovej podlahovej platforme s akumulátorom uprostred a elektromotorom vzadu poháňajúcim zadné kolesá.
Samotný elektromotor má výkon 150 kW (204 k) a 345 Nm. Auto je k dispozícii s dvoma akumulátormi – štandardná verzia využíva LFP akumulátor bez drahých kovov a má normovaný dojazd 350 km, verzia Long Range má NMC akumulátor a dojazd 450 km. Auto využíva 800-voltovú architektúru, vďaka čomu sa z 15 na 80 % dokáže nabiť za zhruba 20 minút. Nechýba rozhranie V2L a V2G ani digitálne služby pre používateľov. Dôležitá informácia je, že v ponuke naďalej ostáva aj Trafic so spaľovacím motorom.
Dodávka a kamión roka
Vo štvrtok 19. 11. 2025 sa na galavečere výstavy Solutrans 2025 vyhlasovali ceny za nákladné a úžitkové auto roka, pričom o výsledku hlasovala porota tvorená poprednými novinármi so zameraním na úžitkové vozidlá, ktorí zastupovali 26 krajín. Medzinárodnou dodávkou roka sa stala, a teda titul International Van of The Year 2025 získala Kia PV5, ktorú ocenili najmä za všestranné schopnosti, efektívnu elektrickú platformu a jasný dôraz na potreby používateľov.
Na doplnenie, v kategórii bolo šesť ďalších modelov, ktoré boli uvedené na trh v roku 2025, pričom dva z nich boli taktiež elektrické. Titul International Truck of the Year 2025 získal Mercedes-Benz eActros 600. Porotcovia okrem iného ocenili, že štandardný 40-tonový ťahač dokáže na jedno nabitie prejsť vyše 500 km, čím potvrdzuje životaschopnosť elektrických diaľkových kamiónov.