Kia K4: Mexická hviezda (TEST MESIACA)

Kia K4 ukazuje smer, ktorým sa chce značka uberať. Technologicky moderné, jazdecky vyzreté, odvážne a praktické auto na každý deň.

Keď Kia v lete tohto roka definitívne potvrdila koniec výroby modelu Ceed, mnohí Slováci to vnímali ako uzavretie dôležitej kapitoly, ktorá sa zapíše do automobilových dejín našej krajiny. Ceed sa totiž od roku 2006 vyrábal v žilinskom závode a v priebehu necelých 20 rokov sa stal súčasťou nášho automobilového DNA. Ceed tiež dlhodobo patril medzi najpredávanejšie autá na Slovensku. Kupovali ho ľudia naprieč generáciami, bol dôkazom toho, že automobilka z Južnej Kórey dokáže vyrobiť auto pre Európu v Európe. Ceed bol
skrátka istota. Model, pri ktorom ste nemali žiadne pochybnosti o tom, čo za svoje peniaze dostanete.

A hoci díleri ešte dopredávajú posledné kusy skladových zásob, Ceed je už minulosťou. Presnejšie povedané hatchback Ceed, kombi Ceed SW a shooting bake Proceed sú minulosťou, petože crosover XCeed sa naďalej vyrába. Na miesto odchádzajúceho hatchbacku a kombi nastupuje úplne nový model – s novým menom, zmenenou filozofiou a mexickým rodným listom. Kia K4 možno na Ceed úplne priamo nenadväzuje, ale určite sa
mu svojou podstatou približuje.

V automobilke si povedali: „Nerobme ďalší facelift. Urobme nový začiatok s globálnym modelom.“ A presne tak K4 pôsobí, ako prelom medzi doterajším pragmatizmom a novým sebavedomím. Mimochodom, kým vo svete sa model K4 vyrába v troch karosárskych verziách – hatchback, fastback a combi – u nás je zatiaľ v ponuke iba hatchback, ktorý neskôr doplní kombík. K nám sa na prvý test dostala Kia K4 vo verzii GT- Line, čo je najvyšší stupeň výbavy, s motorom 1,6 T-GDi (132 kW/180 k) v kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Cenníková cena za takýto variant sa začína na 33 390 €, aktuálne je však v ponuke za akciových 31 590 €. Takto vyskladaná Kia K4 má podľa mňa šancu osloviť nielen súčasných majiteľov Ceedu GT, ale aj zákazníkov, ktorí doteraz poškuľovali po autách o triedu vyššie.

Správne drzé

Dizajn novinky je prvým veľkým signálom, že Kia sa nebojí byť odlišná. Novinka dostala novú vizuálnu identitu „Opposites United“, ktorá má byť akousi kombináciou kontrastov a napätia v tvaroch. Na karosérii sa to v realite prejavuje pomerne výrazne. Predná časť sa snaží pôsobiť futuristicky – predné projektorové Full-LED svetlomety odkazujú na väčšie modely značky, maska je široká, možno aj jemne agresívna, no platí, že svetelným
podpisom v tvare obráteného písmena Y sa juhokórejská značka jasne identifikuje. Bočná línia definuje mohutný hatchback so širokým C-stĺpikom, ktorý zároveň budí dojem, že ide o auto z vyššieho segmentu.

Zapustené kľučky zadných dverí dotvárajú čistotu bočných línií a dodávajú autu vizuálnu ľahkosť. Zadná časť určite nie je menej výrazná ako predná – koncové LED svetlá vytvárajú ostrý podpis, zadný nárazník zas opticky dotvára športový charakter auta. Model K4 je oproti Ceedu väčší, mohutnejší a celkovo dospelejší. Na dĺžku má karoséria takmer 4,5 metra, na šírku viac ako 1,8 metra a na výšku len 1,4 metra. Rázvor osí kolies je dlhý 2 720 mm a to už na pohľad predznamenáva bohatý vnútorný priestor.

O level vyššie

Interiér je podľa súčasného trendu minimalistický, no vzhľadom na segment dostupných kompaktných hatchbackov pôsobí ambiciózne. Palubnej doske dominuje na pohľad jednoliaty displej, ktorý však v skutočnosti prepája digitálny prístrojový štít, stredový panel slúžiaci na ovládanie klimatizácie a centrálnu 12,3-palcovú obrazovku. Multimediálny systém ccNC sa vyznačuje rýchlymi reakciami, animácie sú plynulé a logika menu je dobre premyslená. Kia týmto systémom ostatným ukazuje, ako robiť moderné infotainmenty spôsobom, aby sa s dotykovými displejmi mohli stotožniť všetky generácie používateľov.

Práve s dobrou ergonómiou súvisí tlačidlový panel základných skratiek pod displejom, otočný valček pre reguláciu hlasitosti a dokonca aj fyzické ovládače na úpravu teploty vzduchu a intenzity ventilácie. Škoda len, že výduchy nedokázali umiestniť o líniu vyššie, aby mohol vzduch lepšie prúdiť do priestoru – takto v podstate vždy smeruje na niektorú z častí tela vodiča.

Trojramenný volant potiahnutý perforovanou kožou má síce vo verzii GT-Line dosť hrubý veniec, ale dá sa povedať, že padne príjemne do rúk, sedadlá s výraznejším bočným vedením hľadajú kompromis medzi komfortom a oporou v zákrutách – napokon prevláda viac komfort. Samozrejme, nechýba ambientné osvetlenie pre dotvorenie celkovej atmosféry. Použité materiály sú na dotyk príjemné, spracovanie vyzerá byť kvalitné a
môžem povedať, že K4 v interiéri vôbec nepôsobí ako nástupca Ceedu – výrobca tu kládol omnoho väčší dôraz na štýl a emócie. Nízka stavba karosérie znamená aj nízky posed za volantom, čo tiež prispieva k spomínaným emóciám.

Priestor na zadných sedadlách, ako naznačuje dlhý rázvor, považujem za nadštandardný – problém nebudú mať ani vysokí pasažieri. Áno, je pravda, že pre nízku karosériu sa dozadu nastupuje trochu ťažšie. Sedáky by možno mohli byť trochu širšie a v ešte väčšej miere podopierať stehná, ale sklon operadiel delených v tradičnom pomere 60:40 je pohodlný a celkovo sa vzadu sedí dosť dobre. Ak ste Ceed považovali za praktickú voľbu, K4 posúva každodenný komfort na vyššiu úroveň. Batožinový priestor s objemom 438 dm 3 patrí k tým
väčším, navyše poteší nízkou nakladacou hranou, širokým otvorom aj dobrým tvarovaním.

Živý a ochotný

Milým prekvapením pre mňa bola pohonná sústava a jazdné vlastnosti. Preplňovaný štvorvalec 1,6 T-GDi s výkonom 180 koní je síce známy agregát, no v K4 pôsobí kultivovanejšie než v predošlých modeloch. Výrobcovi sa podarilo eliminovať turbodieru, motor sa ochotne šplhá aj k vyšším otáčkam. Na bežné jazdenie je však najdôležitejšia jeho pružnosť. V strednom pásme otáčok na mňa motor pôsobí živšie a prirodzenejšie ako
väčšina preplňovaných štvorvalcov v konkurenčných modeloch. So surovým motorom, ktorý nemal najazdených ani tisíc kilometrov, som mal priemernú spotrebu na zimných pneumatikách 7,5 litra – po zabehnutí a prezutí na letné očakávam možno aj litrový pokles.

Ak chcete motor s nižším výkonom, Kia K4 môže mať tento štvorvalec aj v 150-koňovej verzii alebo máte možnosť siahnuť po trojvalcovom motore 1,0 T-GDi s výkonom 84 kW
(115 k). Automatická prevodovka so suchými spojkami pracuje príjemne hladko. Pri pokojnej jazde je
nenápadná a radí mäkko, pri dynamickom tempe sa začne správať pohotovo a nemá problém s rýchlejším radením. Oceňujem najmä to, že nezvykne panikáriť, výrazne nepodtáča motor a celkovo pôsobí zrelšie ako v starších modeloch značky. Jedna vec ma však hnevá. Hádam mi v Kii odpustia, no nemôžem si pomôcť – naozaj sa nedal vymeniť ten archaický volič za nejaký krajší a modernejší?  Na vyváženie pochválim možnosť
manuálneho radenia prevodových stupňov pádlami pod volantom.

Na slovenské cesty

Výraznú rolu pri jazdných vlastnostiach zohráva viacprvková zadná náprava. Práve tá dodáva K4-ke potrebnú stabilitu a jemne športový charakter, ktorý začnete vnímať už po prvých kilometroch. Riadenie je presné, podvozok pevný, ale nie prehnane tvrdý, pričom svojím nastavením dobre zvláda slovenské cesty a to je dôležité! Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h treba pochváliť aj kvalitné odhlučnenie interiéru. Ďalší bod,
v ktorom sa naplno prejaví rozdiel medzi K4 a Ceedom. Ceed bol síce tiež komfortný, ale v K4 máte pocit väčšieho auta, novinka lepšie pracuje s aerodynamikou aj odhlučnením, takže sa oprávnene cítite ako v o triedu väčšom aute.

Z hľadiska bezpečnosti sa K4 spolieha na rozsiahlu výbavu asistenčných systémov, ktorú
Kia doslova vypiplala. Až 29 pomocných technológií tvorí jeden z najbohatších balíkov v triede, no to najdôležitejšie je spôsob, akým fungujú. Nie sú vtieravé ani prehnane aktívne. Monitorovanie mŕtveho uhla patrí medzi tie lepšie na trhu, autonómne brzdenie reaguje promptne a kamerový systém poskytuje jeden z najčistejších a najdetailnejších obrazov v segmente. Pre menej skúsených vodičov to znamená výrazné zvýšenie komfortu a istoty.

Hodnota a komfort

Ak sa pozrieme na širší kontext, Kia K4 má pred sebou na slovenskom trhu zaujímavú úlohu. Ceed bol dlhé roky voľbou, ktorá sa dala odporučiť takmer každému — rodinám, firmám aj jednotlivcom. K4 ide podobnou cestou, ale vo väčšom a modernejšom balení. Je odvážnejšia, štýlovejšia, technologicky vyspelejšia a zároveň ponúka viac priestoru, než by ste od kompaktného hatchbacku čakali. Slovenský trh sa mení, zákazníci sú citlivejší na dizajn, digitalizáciu aj výbavu a práve v týchto oblastiach K4 exceluje.

Pokiaľ Kia dokáže udržať rozumnú cenovú politiku, K4 má potenciál stať sa novou ikonou, a to nie vďaka nostalgii, ale preto, že objektívne poskytuje veľa muziky. Záverom možno povedať, že Kia K4 je pre tých, čo hľadajú auto, ktoré nezapadne v dave, ale zároveň poskytne reálnu hodnotu a používateľský komfort. Zároveň je len pokračovaním príbehu, ktorý začal Ceed. Nová kapitola, napísaná s väčšou istotou, ambíciou a odvahou. A ak bude táto kapitola úspešná, môžeme byť svedkami toho, ako sa na Slovensku rodí nový automobilový bestseller.

Čo treba uznať
Príjemne čitateľný a stabilný podvozok.
Čo nám chýbalo
Elektrické otváranie dverí batožinového priestoru.
Čo nás prekvapilo
Bohatý priestor pre pasažierov na zadných sedadlách.

Kia K4 a konkurencia:

Kia K4
+ výkonný a pružný štvorvalec
+ viacprvková zadná náprava
+ objemný batožinový priestor
– ťažšie nastupovanie pre nízku stavbu karosérie
– trochu vyššia spotreba benzínu

Opel Astra
+ atraktívny dizajn
+ dobrá ergonómia palubnej dosky
+ nízka spotreba paliva
– slabá ponuka spaľovacích motorov
– menej priestoru na zadných sedadlách

Honda Civic
+ výborný hybridný pohon
+ precízne vyladený podvozok
+ dobre tvarované predné sedadlá
– slabší výkon diaľkových svetiel
– menší objem batožinového priestoru

Kia K4 1,6 T-GDi GT-Line 
Opel Astra 1,2 Turbo GS
Honda Civic e:HEV 2,0 i-MMD Sport
Cena základ/verzia/test [€] 22 590/32 390/35 170 24 490/ 31 390/-  35 990/37 490/ –
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km 5 rokov alebo 150 000 km 3 roky alebo 100 000 km, na VN akumulátor 5 rokov alebo 100 000 km
Motor  preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R3/12V atmosférický zážihový R4/16V – HEV 
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 598 1 199 1 993
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1 132,4(180)/ 6 000 96 kW (130 k) /

 5 500

105 (143)/6 000
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 265/1 500 – 4 500 ot.min-1 230 Nm pri 1 750 ot.min-1 186/4500
Predný elektromotor  synchrónny s permanentnými magnetmi
Max. výkon [kW (k)]  135 (184)
Max. krút. moment [Nm] 315
Max. kombinovaný výkon [kW (k)]  135 (184)
Max. kombinovaný krút. moment [Nm] 315
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 8,4 9,7 7,9
Max. rýchlosť [km/h] 210 210 180
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] 143-155 132 113
Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná [kWh] 1,05/n.u.
Dojazd na el. energiu WLTP/test [km]
Spotreba el. energie WLTP/test [kWh/100 km] n. u./–
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 6,3-3,9 / 7,5 5,8/- 5,9/5,1
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 440/1 850/1 435 4 374/1 860/ 1 441 4 551/1 802/1 408
Rázvor osí náprav [mm] 2 720 2 675 2 734
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 516/ 424 1 371/509 1 533/397
230V – nie

AUX – nie 

USB-A – 0× 

USB-C – 4×  

Wi-fi – áno 

Zrkadlenie – áno 

Uhlopriečka: 12,3´´

Batožinový priestor: 438 dm3

230V – nie

AUX – nie 

USB-A – 0 × 

USB-C – 4×  

Wi-fi – áno 

Zrkadlenie – áno 

Uhlopriečka: 10,0´´

Batožinový priestor: 422 dm3

230V – nie

AUX – áno 

USB-A – 4 × 

USB-C – 0×  

Wi-fi – áno 

Zrkadlenie – áno 

Uhlopriečka: 7,0´´

Batožinový priestor: 415 dm3

Test: Kia EV3 Earth FWD – High hopes

Kiakia k4
Komentáre (0)
Pridať komentár