Potrebujete sedem alebo päť miest? Ste skôr konzervatívne orientovaný vodič alebo máte radi extravaganciu a potrpíte si na extrovertný dizajn aj v prípade rodinne orientovanej verzie? Máte chuť na nemeckú uhladenosť s účelným dizajnom či ste skôr bonviván, no vaša rodina sa rozrástla, takže potrebujete extra batožinový priestor? To sú otázky, ktoré vám položia protagonisti dnešného testu: päťmiestny nemecký Opel Grandland a sedemmiestny francúzsky Peugeot 5008. Kedysi by sa o zákazníka bili s odlišnou technikou, dnes sa v rámci koncernu delia o techniku, no našťastie počas vývoja získali obe autá odlišný prízvuk.
Prakticky atraktívny
Dnes už málokto vie, že pôvodný Grandland X reprezentoval prvý model, ktorý Opel a Peugeot vyvíjali spoločne. Výsledkom bol model Grandland X, ktorý bol nepriamym nástupcom Antary a obchodne bol úspešnejší. Musíme uznať, že druhá generácia má po estetickej aj veľkostnej stránke veľkú šancu tento výsledok prekonať. Grandland pôsobí dospelo, narástol až o 177 milimetrov, má atraktívnu masku chladiča s podsvieteným logom, ako aj lištou denných svetiel, ktorá prepája svetlomety. Mimoriadne efektný prvok, ktorý sa však aktivuje iba pri rozsvietených stretávacích svetlách, respektíve pri manuálnom zapnutí parkovacích svetiel. A to je škoda, lebo tento prvok je pre Grandland definujúci.
Opel dokázal v interiér skombinovať racionálne a praktické riešenia s opticky atraktívne spracovanými detailmi. Vidieť a cítiť to najmä na manuálnom ovládaní teploty a intenzity ventilácie, čo sú zrejme najčastejšie využívané prvky. Zvyšné si nastavíte na dotykovom displeji. Z komfortných prvkov nechýba vyhrievanie sedadiel, ako aj volantu, osobne by som privítal aj vyhrievanie zadných sedadiel. Z usporiadania ovládacích prvkov je cítiť poriadok, podvedome viete, čo sa kde nachádza, a pochváliť musím aj klasické tlačidlá na volante, ktoré sú však maskované pod spoločnou krycou plochou. Rozmer aj tvar volantu sú klasickéé, jemné skosenie v spodnej časti je jedinou extravaganciou. Nechýba ani indukčná plocha na nabíjanie telefónu, tá je súčasťou uzatvárateľnej skrinky. Celkovo je v aute dostatok odkladacích plôch. Prístrojový panel s uhlopriečkou 10 palcov je úzky, základné údaje však odčítate rýchlo a musím pochváliť aj fakt, že zobrazuje aj otáčkomer. Rovnako širokouhlý je aj displej infotainmentu, ten má uhlopriečku 16 palcov. To je dostatočne veľká plocha na to, aby ste tam umiestnili dostatok ikoniek. To, čo chýba, sú farby, takmer monochromatické zobrazenie, ako aj grafika prezrádzajú skôr snahu nájsť optimum v rámci nákladov a požadovanej funkcie.
Sedadlá s certifikátom AGR sú ortopedicky účinné, tvarovo atraktívne a kvalitne spracované. Priestor pre cestujúcich vzadu narástol takisto, takže štvorčlenná rodina získa plnohodnotné SUV so štandardne veľkým batožinovým priestorom. Jeho objem je 550 litrov, opticky však ponúka viac.
Hybridná technológia pod kapotou kombinuje podobne ako v prípade konkurenta 1,2-litrový trojvalec prepĺňaný turbodúchadlom s elektromotorom. Táto kombinácia prináša na predné kolesá maximálny výkon na úrovni 107 kW (145 k) a výsledkom je solídna dynamika. Na stovku zrýchlite za 10,2 sekundy a maximálna rýchlosť je stále nad hranicou 200 km/h. Hnací reťazec má dostatok sily, najkomfortnejšie sa cíti pri zrýchľovaní na pol plynu, keď je asistencia elektromotora najciteľnejšia. Ostrá akcelerácia nie je jeho silná stránka. Naopak, spotrebu udržíte na hranici 6,5 litra benzínu na 100 kilometrov. Jazdné vlastnosti konštruktéri naladili tak, aby ste si mohli užiť aj kľukatú okresku.
Predovšetkým dizajn
Pointou Peugeotu je najmä dizajn. Druhá generácia narástla do dĺžky a výsledkom je celková dĺžka takmer 4,8 metra, čo znamená, že dostatočný komfort poskytne aj siedmim pasažierom. Týmto sa posúva do vyššej ligy, no za tento „upgrade“ si aj priplatíte, v našom prípade 6 710 eur. Väčší batožinový priestor, ako aj tretí rad sedadiel nie sú zadarmo. Bonusom v prípade Peugeotu je najmä atraktívny dizajn. Tam, kde Nemci stavili na príjemné a čisté krivky, Francúzi používajú integrované spojlery, ostré tvary a nechýbajú ani tri levie pazúry. To je DNA moderných Peugeotov a nájdete ich aj na vlajkovej lodi.
Paradoxne, viac extravagancie si užijete za volantom. Prístrojový panel s plávajúcimi displejmi prístrojového panelu, ako aj voliteľnými skratkami i-Toggles sú doplnené o ďalšie skratky v spodnej časti stredovej konzoly. Naoko je to mierne „rozhádzané“, na druhej strane to má svoju logiku. Pravdou je, že k niektorým funkciám sa musíte preklikávať na dotykovom displeji, dá sa na to zvyknúť, hoci výmena pár dotykových tlačidiel za hardvérové by pomohla zvýšiť intuitívnosť ovládania. Cieľom je však vytvorenie „wau“ efektu a to sa darí. Ešte aj tvar malého volantu je takmer štvorcový, aj ovládače na volante majú zvláštny tvar. No v tomto prípade sa ovládajú intuitívne, takže im vyčítam iba lesklú čiernu povrchovú úpravu. Tá pôsobí ako daktyloskop a to nie je praktické.
Grafika prístrojového panela, ako aj rozlíšenie je pri modeli 5008 lepšie aj mierne prehľadnejšie. Nechýba ani francúzska trikolóra, aby ste nezabudli. Sedadlá sú podľa mňa veľmi pekné a masívne a prémiovo čalúnené. Ich kvalitu možno pokojne označiť za prémiovú. Priestor na zadných sedadlách je predimenzovaný a priestoru na nohy cestujúcich je tu viac ako dosť ešte aj v treťom rade, ktorý je určený osobám do výšky 170 centimetrov. Ešte aj pri maximálnej kapacite vám ostane k dispozícii 348 litrov využiteľného priestoru, čo naznačuje dĺžku auta, ako aj snahu poskytnúť zákazníkom maximum na platforme STLA – medium.
Jazdné vlastnosti sú zásluhou dlhšieho rázvoru osí kolies pokojnejšie a vyrovnanejšie, to sa však dalo čakať. A za poznámku stojí aj vynikajúca manévrovateľnosť, hoci vďaka nepriamemu prevodu riadenia budete pritom dosť točiť volantom. Pre úplnosť dodajme, že napriek pohonu predných kolies a rodinnému charakteru nechýbajú ani terénne jazdné režimy a kontrola zjazdu z kopca. Systémový výkon je identický, no vzhľadom na vyššiu hmotnosť stráca model 5008 voči Oplu jednu sekundu na zrýchlení a 3 km/h na maximálke.
Komu ktoré?
Opel a Peugeot boli kedysi konkurenciou, dnes sú technickí súrodenci, no rozdiely sú citeľné. Najmä pri filozofii interiéru, naladení podvozka, ako aj prevodu riadenia. Opel Grandland je veľmi dobré rodinné SUV, ktoré vás osloví nielen vlastnosťami, ale aj cenou, ktorá v rámci akcie podliezla hranicu 30-tisíc eur a za testovacie vozidlo v plnej výbave vrátane strešného okna si Opel žiada čosi vyše 36-tisíc eur. Peugeot 5008 je plnohodnotné rodinné auto aj pre viacčlenné rodiny. Jeho potenciál je vskutku impozantný, dizajnovú extravaganciu dopĺňajú praktické riešenia. Je drahší, no aj tak pri cene 43 290 eur za testovacie auto patrí medzi najlacnejšie sedemmiestne vozidlá. Obe autá používajú identický hnací reťazec založený na trojvalcovom turbomotore, ktorý je fajn, ale v našich očiach by si zaslúžili obe autá aj štvorvalcovú alternatívu. A sme presvedčení o tom, že to nie je len naše želanie…
Opel Grandland Hybrid 48V 145 k | Peugeot 5008 1,2 Hybrid 145 k e-DCS7 GT | |
Cena základ/verzia/test [€] | 29 990/31 490/36 580 | 33 390/39 490/43 290 |
Záruka | 5 rokov alebo 80 000 km | 2 roky bez obmedzenia km |
Motor | R3/12V + MHEV | R3/12V + MHEV |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 1 199 | 1 199 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 100 (136)/5 500 + 15,6 (21) | 100 (136)/5 500 + 15,6 (21) |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 230 + 51/1 750 | 230 + 51/1 750 |
Max. systémový výkon [kW (k)] | 107/145 | 107/145 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,2 | 11,3 |
Max. rýchlosť [km/h] | 202 | 198 |
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] | 124 – 128 | 124 – 128 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] | 5,5 – 5,6/6,5 | 5,8 – 5,9/6,9 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 650/1 934/1 667 | 4 791/1 895/1 694 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 784 | 2 901 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 600/520 | 1780/570 |
Konektivita a batožinový priestor
230 V – áno USB-C – 4x Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10,0“ Batožinový priestor: 550 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – áno AUX – nie USB-C – 4x Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 9,7“ Batožinový priestor: 748 dm3 |
Test: Opel Grandland Hybrid 48V 100kW/136k eDCT GS – O pol čísla väčší