Cupra Formentor VZ: Písmená, ktoré menia charakter (test)

Cupra Formentor VZ. Ak hľadáte SUV s dušou hot-hatchu, máme pre vás tajný tip.

Formentor VZ je v ponuke s tromi pohonnými jednotkami, no aj tá najmenej výkonná vás určite milo prekvapí. Využíva osvedčený dvojlitrový štvorvalec TSI naladený na 195 kW (265 k) a 370 Nm. Pohon všetkých kolies 4Drive síce prislúcha iba najvýkonnejšej 333-koňovej verzii, ale adaptívny podvozok DCC, ako aj progresívne riadenie a športové sedadlá nájdete vo všetkých modeloch s prívlastkom VZ v názve. Aj vďaka 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke DSG zrýchli základné „vézetko“ na stovku za 6,5 sekundy a na nemeckej diaľnici môžete uháňať rýchlosťou až 245 km/h. Benzínový dvojliter je pružný, reaguje už od nízkych otáčok a v športovom režime má aj pekný zvuk, podporený aktívnym výfukom.

Prevodovka radí rýchlo a vo väčšine situácií intuitívne – pri ostrom tempe občas podrží prevod dlhšie, aby zvýraznila pocit športovosti. Formentor stojí na podvozkovej platforme MQB Evo, no Cupra ostrým verziám s prívlastkom VZ upravila viaceré nastavenia. Adaptívne tlmiče ponúkajú široký rozsah využitia – od príjemného komfortného režimu až po veľmi tuhý športový. Podvozok je celkovo nižší a tuhší, práve preto pôsobí agilne. V
zákrutách sa Formentor VZ dokonca správa skôr ako hot-hatch než crossover. Ťažisko je nízko, karoséria sa nakláňa len minimálne a pri správnom dávkovaní plynu je Cupra až návykovo hravá. Nemusíte sa obávať kompromisov, ktoré sú nevyhnutné pri vyslovene športových autách.

Formentor sa dokáže rýchlo upokojiť – hluk v kabíne je utlmený a podvozok si tvrdohlavo nepýta plyn pred každou zákrutou. Spotreba sa pri rozumnom diaľničnom tempe pohybuje okolo 8,5 litra, na okreskách klesne aj pod osem, ale v preplnených mestských uliciach neraz stúpne k desiatim litrom. Cupra Formentor VZ je pre mňa ukážkou, ako sa dá koncernová technika uložiť do karosérie crossoveru spôsobom, ktorý vodiča doslova baví. Je to kokteil výkonu, trakcie a podvozka, do ktorého je hodená oliva v podobe športových sedadiel a aktívnych klapiek vo výfuku. Na bare tak sedíte s univerzálnym spoločníkom, ktorý zvláda širokú paletu situácií – od denného vozenia detí na krúžky až po ostré tempo na okreskách. A ešte k tomu v štýlovom obleku a teraz aj s bonusom až 9 700 eur!

Čo treba uznať
Skvelý dizajn, ktorý vás neomrzí.
Čo nám chýbalo
Manuálne ovládače aspoň na základné funkcie.
Čo nás prekvapilo
Sebavedomé jazdné vlastnosti aj bez pohonu 4Drive.

Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 265k 7DSG
Cena (základ/test) 50 380/57 514 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km

Motor
● Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 195
kW (265 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4
500 ot.min-1. Emisie CO2 176 – 184 g/km.

Jazdné výkony a spotreba
● 0 – 100 km/h za 6,5. s, v max = 245 km/h, spotreba WLTP/test 7,8 – 8,1/ 8,9 l/100 km.
.
Konektivita a nákladový priestor
230V – nie
AUX – nie
USB-A – 0×
USB-C – 4×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 12,9´´
Batožinový priestor: 450 dm3

Test: Cupra Terramar 1,5 eTSI 150 Mild-hybrid – Misia splnená!

CupraCupra Formentor
Komentáre (0)
Pridať komentár