V úvodnej časti dlhodobého testu, ktorú sme uverejnili v predchádzajúcom čísle, sme vám predstavili „našu“ Vitaru a zhrnuli svoje prvé pocity. Zároveň sme sľúbili, že v pokračovaní sa bližšie pozrieme na reálne fungovanie hybridného systému a celého pohonného ústrojenstva.
Tak si len pripomeňme, že pod kapotou verzie Dualjet Hybrid pracuje 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 75 kW (102 k), ktorému sekunduje elektromotor s výkonom 24,6 kW (33,5 k) a elektrická energia sa ukladá do batérie s kapacitou 0,84 kWh.
V meste je doma
Ak sa pozriete na papierové údaje, uvidíte zrýchlenie na stovku za 13,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 175 km/h – a to, povedzme si úprimne, nesvedčí o ktovieakej dynamike. Prax je však iná a najmä v meste dokáže byť Vitara dostatočne agilná, málokedy nám došla para. Avšak hoci ide o hybrid, auto (bez ohľadu na to, koľko energie má v batérii) štartuje a akceleruje na spaľovací motor. Takže keď dlhšie stojíte na semafore alebo v križovatke a štart/stop systém vypne motor, po stlačení plynového pedála chvíľu trvá, kým naštartuje a vy môžete vyraziť z miesta.
Počas jazdy sa potom snaží v čo najväčšej miere využívať uskladnenú energiu a silu elektromotora, vďaka čomu sa spotreba dá držať blízko piatich litrov. Trochu nám prekážalo, že systém pomerne silno rekuperuje, pričom vodič si intenzitu rekuperácie nemôže upravovať. Hybrid vo výsledku plní svoju úlohu a v meste je Vitara živá aj úsporná.
Treba si zvyknúť
Slabinou auta je azda len šesťstupňová robotizovaná prevodovka. Jednospojkový automat dobre pracuje v meste či pri ustálenej jazde po okreskách, pretože riadiaca jednotka vypĺňa prerušenie toku výkonu, počas zmeny prevodového stupňa, aktiváciou elektromotora. Avšak pri stúpaní do kopca, najmä na diaľnici, radí dosť trhavo a motor necháva dlho točiť vo vysokých otáčkach. Celkovo sa dá povedať, že riadiaca jednotka preradzuje na vyšší stupeň vo vyšších otáčkach, než by sme to robili my s manuálom.
Nie je to stopercentne komfortné, treba si zvyknúť. Absolútna pochvala však Suzuki patrí za to, že Vitara naďalej ponúka pohon všetkých kolies AllGrip cez elektronicky ovládanú lamelovú spojku na zadnej náprave. Vďaka tomu si japonské SUV zachováva schopnosť prejazdu aj náročnejšieho terénu a to sa počíta.
Stručne
Čo treba uznať
- V meste systém často aktivuje elektrický režim.
Čo nám chýbalo
- Predvídavejšie radenie robotizovanej prevodovky v stúpaniach.
Čo nás prekvapilo
- Vnímaná dynamika motora je lepšia ako na papieri.
Suzuki Vitara 1,5 Dualjet Hybrid AllGrip 6AGS Elegance
Cena (základ/test) 24 540 /30 690 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 462 cm3, max. výkon 75 kW (102 k) pri 6 000 min-1, max. krútiaci moment 138 Nm pri 4 400 ot.min-1. Elektromotor: 3-fázový synchrónny, max. výkon 24,6 kW (33,5 k), max. krútiaci moment 60 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 85 kW (115 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 126 – 127 g/km.
Jazdné výkony a spotreba
- 0 – 100 km/h za 13,5. s, vmax = 175 km/h, spotreba WLTP/test 5,6/ 5,9 l/100 km.
Konektivita a nákladový priestor
- 230V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9´´
- Batožinový priestor: 289 dm3
Dlhodobý test: Suzuki Vitara 1,5 Dualjet Hybrid AllGrip 6AGS Elegance – Hodnoty a istoty