„Každý mesiac u nás predajcovia a koncoví zákazníci kontrolujú stovky tisíc áut. Naše dlhodobé zistenia ukazujú, že ojazdené autá predávané v Českej republike boli v minulosti častejšie účastníkmi nehôd alebo poškodené,“ hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, a dodáva, že podiel áut v Českej republike s históriou poškodenia sa už dlho pohybuje okolo 60 %, zatiaľ čo na Slovensku je to okolo 55- 56 %. Aj to nie je malé číslo. „Aj keď to nevyzerá ako veľký rozdiel, ide približne o štyri vozidlá zo sto. Ak by sme to prepočítali na počet predaných áut za rok a vychádzali z počtu predaných áut na Slovensku, kde je trh výrazne menší, dospeli by sme k rozdielu približne 10 500 vozidiel za rok a možno tisícom ďalších oklamaných zákazníkov,“ vysvetľuje Martin Pajer. Ukrývanie nehôd a poškodení je najčastejšou formou podvodu pri predaji ojazdených áut.
V júli mali vysoký podiel havarovaných a poškodených áut medzi kontrolovanými vozidlami danej značky napríklad BMW (69,92 % na Slovensku a 68,82 % v Českej republike), Audi (61,03 % na Slovensku a 69,69 % v Českej republike) a Mercedes-Benz (64,26 % na Slovensku a 62,27 % v Českej republike). V prípade bežnejších značiek, ako je Škoda, boli tieto čísla 57,76 % na Slovensku a 64,37 % v Českej republike, a v prípade automobilov Volkswagen 52,60 % na Slovensku a 56,02 % v Českej republike. „Ak hovoríme o júli tohto roku, tak sme odhalili na Slovensku častejšie škodné udalosti u vozidiel značiek Fiat, Honda, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault a Volvo, zatiaľ čo v Českej republike boli častejšie po škodovej udalosti ako na Slovensku vozidlá značiek Audi, Citroën, Hyundai, Mazda, Seat, Škoda, Tesla, Toyota a Volkswagen. Ostatné značky boli v oboch krajinách vyvážené,“ hovorí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia. Česká republika má tiež o niečo vyšší priemerný počet poškodení, ktorý dosahuje hodnotu 1,3 – 1,4 na jedno vozidlo, zatiaľ čo na Slovensku je to 1,2 – 1,3. Ide o priemerný počet poškodení medzi všetkými kontrolovanými vozidlami danej značky, vrátane tých bez poškodenia. Medzi poškodenými vozidlami by bol priemerný počet záznamov na jedno vozidlo vyšší.
Cebia už dlho zaznamenáva najvyšší počet škôd na vozidlo u prémiových a luxusných áut v oboch krajinách. „Napríklad v júli sme zaznamenali v priemere 1,98 poistných udalostí na jedno vozidlo BMW na Slovensku a 1,84 v Českej republike. Podobne vysoké čísla vykazujú aj vozidlá Audi a Mercedes-Benz. Je to logické. Tí, ktorí si ich kupujú, nechcú pokračovať v jazdení poškodenými vozidlami. Okrem toho ľudia často jazdia rýchlejšie ako inými vozidlami, čo má určitý vplyv na frekvenciu nehôd. A tiež sa oplatí dovážať tieto autá zo zahraničia a lacno ich opravovať. Zisk je potom oveľa väčší ako pri bežnejších vozidlách,” vysvetľuje Martin Pajer zo spoločnosti Cebia a dodáva, že nehody a poškodenia sa vo veľkom rozsahu vyskytujú u všetkých značiek vozidiel. Skrývanie vážnych nehôd je veľmi bežné, najmä u áut dovezených zo zahraničia. Niekedy ide o vážne nehody alebo dokonca totálne škody, inokedy o menšie a menej závažné poškodenia, ako napríklad oprava nárazníka alebo blatníka po menšej kolízii alebo pri parkovaní. „Aj v prípade stredne závažnej nehody to neznamená, že auto musí byť zlé. Ak bolo dobre opravené, je bezpečné a má primeranú cenu, nemusí to byť vôbec zlý nákup. Pred nákupom je však potrebné vedieť o nehode a nechať auto profesionálne skontrolovať,“ hovorí Cebia Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia. Pred kúpou ojazdeného auta by mal kupujúci vždy skontrolovať jeho históriu. To sa dá ľahko urobiť online na stránke www.cebia.com, kde stačí zadať VIN vozidla. Môžete zistiť, či auto malo nehodu alebo bolo poškodené, aká bola výška škody a kedy k nej došlo, a môžete si pozrieť fotografie auta po nehode. Je tiež možné zistiť, či bol stočený tachometer, skutočnú krajinu pôvodu a rok výroby, ako aj dátum prvej registrácie v Českej republike a vo svete, či je auto ukradnuté alebo predmetom leasingu, či bolo používané ako taxi alebo ako bolo v minulosti inzerované. Je možné skontrolovať autá slovenského aj zahraničného pôvodu. Po odhalení jeho histórie by mal nezávislý odborník vykonať fyzickú kontrolu vozidla, pri ktorej by posúdil nielen aktuálny stav jednotlivých komponentov vozidla, ale aj kvalitu opráv po prípadných nehodách.
Zdroj: Cebia
Foto: Archív