Presne 40 075 kilometrov najazdil predsériový model Mercedes – AMG GT-XX za menej ako sedem dní. Ak by sme sa pozreli na počet najazdených kilometrov priemerného vodiča v rámci Európy tak je to 10 až 20 tisíc km ročne. Takže rekordná jazda sa v podstate vyrovná dvoj až štvorročnému nájazdu kilometrov Európana. Počet rekordov, ktoré GT-XX prekonal je ich 25. Len za prvých 24 hodín najazdilo oranžové koncepčné vozidlo presne 5 749 kilometrov, čím Stuttgart prekonal doterajší rekord o viac ako 1 500 kilometrov! Opakujem o 1 500! To nie je posunutie latky, to je prepísanie fyzikálnych možností elektromobilov a otvorenie novej kapitoly.
Tajomstvo rýchlosti
Zdroj rýchlosti sa nemení ani v prípade elektromobility. Sú to kilowatty. V tomto prípade ich nie je menej ako tisíc. Číselne vyjadrené je to 1 000 kW (1 360 k). To nie je samo o sebe závratné množstvo, napokon mnoho elektrických superšportov prekračuje aj hranicu tritisíc koní, no cieľom tohto auta nie je šprint na maximálku, ale dlhodobý výkon za každých okolnosti spojený s každodennou využiteľnosťou a v zásade sériovou technológiou. Inak povedané Mercedes-AMG GT XX sa už budúci rok objaví v showroomoch a zákazník si ho môže objednať.
Takže pod kapotou nájdete trojicu elektromotorov s axiálnym tokom so spomínaným systémovým výkonom. Vyrába ich spoločnosť Yasa, ktorá pri vývoji úzko spolupracovala s inžiniermi Mercedes – Benz. Vzadu sa nachádza dvojica elektromotorov, na každú stranu jeden. Vpredu sa nachádza tretí, ten sa však dostane k slovu iba ak si to vyžadujú trakčné podmienky, čo stabilita auta. Motory sú podobne ako batérie chladené. V porovnaní s klasickými radiálnymi elektromotormi majú odlišné umiestnenie permanentných magnetov a indukčných cievok a využívajú elektromagnetické pole lepšie a efektívnejšie, čo znamená vyšší výkon pri nižšej hmotnosti. Číselne vyjadrené: poskytnú trojnásobnú energetickú hustotu energie a dvojnásobný krútiaci moment. Konkrétna priestorová a aj hmotnostná úspora sa pohybuje na úrovni 33 percent, čo je výrazný pokrok
Tajomstvo nabíjania
Kľúčovým prvkom dosiahnutia rekordu bola rýchlosť nabíjania. Priemerný výkon nabíjania 850 kW je úctyhodný, ale vidieť na nabíjacej stanici hodnotu 970 kW je väčší zážitok. Veď to je už megawatt! Takouto rýchlosťou načerpáte za 4 minúty dojazd na úrovni 300 kilometrov. Niečo ako bežné tankovanie. Ale ako to Mercedes – AMG a jeho inžinieri dosiahli? Menilo sa všetko. Batéria je vyvinutá priamo v Mercedese firmou, ktorú Mercedes – Benz priamo vlastní a sídli vo Veľkej Británii. Využili know-how z Formuly 1 a továrenského tímu Mercedes-AMG Petronas. Konštrukcia batérie je unikátna. Jednotlivé moduly využívajú cylindrické články z unikátnym nikel-kobalt-mangán-hliníkovým (NCMA) zložením. Tých má batéria celkovo vyše 3 000 a každý modul je chladený olejom, pričom však nechýba ani chladenie vodou, či vzduchom. Tajomstvo energetickej stability batérie je možnosť batériu nielen ohrievať, ale aj chladiť a udržiavať ju takto pri optimálnej teplote počas jazdy ako aj počas nabíjania. Táto technológia bude súčasťou všetkých budúcich elektrických modelov, ktoré budú postavené na platforme AMG.EA.
Tajomstvo spotreby
Takýto rekord nemôže vzniknúť nikde inde ako na vysokorýchlostnom okruhu Nardo na juhu samotného Talianska. Tam sa nachádza obrovský okruh s celkovou dĺžkou 12,5 kilometra, takže tam môže jazdec udržiavať maximálnu rýchlosť 300 km/h počas celého okruhu. A presne to bola priemerná rýchlosť, ktorou sa AMG GT-XX pohybovalo po okruhu počas väčšiny rekordnej jazdy. A spotreba pri tejto rýchlosti? Nuž počas našich jázd rýchlosťou 250 km/h ukazoval potenciometer využívanie 10 percent celkového výkonu, čo znamená že na to auto potrebovali zhruba 100 kW (136 k) výkonu. Zásluhu na to má aerodynamika s hodnotou cd – 0,19. To je rekordná hodnota a výrobca podotýka, že každé zníženie tejto hodnoty o 0,001 znamená akoby by ste automobil odľahčili o 90 kilogramov pri vyšších rýchlostiach. Práve odpor prúdenia vzduchu je najväčším žrútom energie na rýchlosťou 70 km/h. Aj vďaka vynikajúcej aerodynamike je maximálna rýchlosť Conceptu AMG GT XX až 360 km/h. Opäť tu nekončí vymenovanie technickej fascinácie, lebo prúdiaci vzduch okolo vozidla využíva vozidlo aj na chladenie batérii. V prednej časti boli žalúzie, ktorých otváranie a zatváranie ovládal jazdec na otočnom ovládači na základe pokynov z boxov. Pomáhalo to udržiavať batérie pri optimálnej teplote. Počas chladenia však vozidlo strácalo časť prítlaku, hodnoty však ostali v normálnych medziach. Na sériovom auta to bude ovládať softvér bez zásahu zo strany vodiča.
Na druhej strane je dôležité aby si automobil zachoval pri extrémnych rýchlostiach priľnavosť ako aj stabilitu. V tomto prípade sa o to stará podlaha vozidla s obrovským difúzorom. Tá produkuje absolútnu väčšinu prítlaku, optimalizovaná zadná časť za normálnych okolností spojler nepoužíva. Namiesto toho je v zadnej časti použitá revolučná technológia plazmových aktuátorov, ktoré ionizujú vzduch v okolí odtrhovej hrany čím vylepšujú odpor prúdenia vzduchu bez nutnosti pridávať spojler v zadnej časti auta. V prípade núdzovej situácie sa však vysúva spojler, ktorý zabezpečí okamžitý prítlak na zadné kolesá napríklad počas brzdenia, či prudšieho manévru pri vysokých rýchlostiach.
Posledným článkom sú pneumatiky. Opäť sériové a dodával ich Michelin. Označenie je Pilot Sport 5e a na trhu sa objavia budúci rok. Dokážu kombinovať vysokú úroveň priľnavosti s nižším valivým odporom. Jedinou zmenou voči sériovej pneumatike bolo pridanie jednej vrstvy na ľavú časť pneumatiky, kvôli zvýšenému namáhaniu pri jazde na klopenej zákrute.
Tajomstvo rekordu
Dlho to vyzeralo na dominanciu čínskych značiek a v podstate sa niet čomu diviť. Batériová technológia ako aj dominancia v oblasti zásobovania dôležitými chemickými prvkami znamenala domnelú stratu náskoku zo strany starého kontinentu. Preto musela prísť najstaršia automobilka sveta s filozofiou prepísania možného. Prístup k novému modelu zahŕňal batérie vyvinuté v rámci firmy, ktoré nekopírovali žiadne doterajšie, aplikáciu nových elektromotorov, opäť vyvinutých v úzkej spolupráci s partnerskou firmou. A v neposlednom rade aj využitie aerodynamických znalostí, využitie know-how z kolotoča F1 a precízna príprava na samotné prekonanie rekordu, ktoré zahŕňalo aj presné nastavenie prechodu do režimu plachtenia ako aj aktiváciu rekuperácie, ktorá v tomto prípade dosahovala úroveň 500 kW! Zodpovedá to brzdeniu na úrovni 0,6 g, čo je veľmi silné brzdenie. A vyrátane to bolo pri vjazde do boxov tak, aby pilot na konci iba jemne ťukol do brzdy. A medzi pilotmi nechýbal ani istý George Russel. To je ten, čo má modrú prilbu s číslom 63 a pravidelne si sadá do monopostu F1 s veľkou trojcípou hviezdou na kapotáži.