Za zrodom Audi quattro stojí inžinier Jörg Bensinger a jeho myšlienka o jednoduchom a spoľahlivom systéme pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý by fungoval dobre nielen na šotoline, ale aj na asfalte. Od myšlienky k realizácii nebolo ďaleko a ak by sme to mali zjednodušiť – takto vznikla nerozlučná kombinácia Audi a quattro. S touto koncepciou vstúpilo Audi do kolotoča sveta rely a zvyšok je história. Najskôr sa na autosalóne v Ženeve predstavilo v roku 1981 Audi 80 quattro s 2,1-litrovým radovým turbopäťvalcom s maximálnym výkonom 147 kW (200 k). Toto nádherné kupé dnes označuje za Ur-quattro a je to presne ten model, ktorý spustil revolúciu.
Skupina B
Do platnosti vstúpila v roku 1982 a výrobcom umožnila prekopať prakticky celé auto. A to bolo podhubie na výrobu 500-koňových monštier. Zo začiatku absolútne dominovalo Audi. Postupne však rástla konkurencia a rástol aj výkon motorov. Pôvodný model doplnili verzie A1 a A2 a maximálny výkon sa posunul za hranicu 350 koní a tieto verzie dovedna vyhrali v sezónach 1983 a 84 až osem pretekov. Mená víťazných pilotov sa skloňujú dodnes. Stig Blomquist, Hannu Mikola alebo legendárna a dodnes jediná žena, ktorá vedela poraziť chlapov – Michelle Mouton.
V roku 1984 sa predstavil variant s označením Sport quattro S1, ktorý využíval extra ľahké materiály: karbónovo-kevlarový skelet karosérie, širšie pneumatiky, strmší sklon čelného skla najmä pre minimalizáciu vnútorných odrazov a o 320 mm kratší rázvor. To sú v podstate poznávacie znamenia tejto beštie. A nezabudnime na výrazný predný aj zadný previs. Konštruktéri prehodili niektoré prvky dozadu tak, aby zlepšili rozloženie hmotnosti. Dozadu putovali chladiče, ako aj palivová nádrž.
Tam, kde Audi S1 quattro prišlo, budilo pozornosť. A vyhrávalo. Michelle Mouton v roku 1985 vyhrala legendárne preteky Pikes Peak International Hill Climb. Ďalšia verzia, Quattro S1 E2, bola predstavená na konci roku 1985 a obsahovala turbodúchadlo so systémom recirkulácie nasávaného vzduchu. Tento motor už so svojím výkonom presiahol hranicu 369 kW (500 k). Pribudol aj agresívny aerodynamický kit a hmotnosť sa znížila na 1 090 kg. Verzia S1 E2 zrýchľovala z 0 na 100 km/h z pokoja za 3,1 sekundy. To je extrémna hodnota ešte aj dnes.
Ľuboš
Týchto špeciálov bolo vyrobených dvadsať a štyri z nich boli zničené a zvyšné sa nachádzajú v súkromných zbierkach. Ak si chcete užiť pocity niekdajších rely jazdcov, musíte si jednoducho vyrobiť repliku. A to chce šikovné ruky, know-how na to, kde-čo hľadať, ako aj množstvo disciplíny a výdrže tak, aby výsledok nielen stál za to, ale aj zodpovedal čo najviac originálu. Splniť si tento sen teda vyžaduje nemálo prostriedkov, ako aj tisíce hodín s náradím v ruke a s občasnými nadávkami. Takýchto ľudí je málo, no Ľuboš je výnimka. V jeho garáži sa akurát teraz kompletizujú dva exempláre. Vidieť nad sebou dve S1-ky naraz je zážitok. Ešte sa čaká na finalizáciu, no potom sa Ľuboš zaprisaháva, že s tým bude jazdiť na normálnych cestách. Dúfam, že budem pri tom…