Porovnávací test: BMW X3 vs Mazda CX-60 – Šesť proti štyrom

BMW X3 sa s Mazdou nikdy nebilo o zákazníka. To preto, že model CX-60 prišiel na trh iba prednedávnom. Teraz je ale situácia iná, CX-60-ka navyše ponúka dieselový šesťvalec.

foto: Peter Varga

Rodinné SUV je métou mnohých vodičov. Ukazujú úspech, nesú v sebe nádych dobrodružstva a ponúkajú vskutku využiteľnú porciu priestoru aj na dovolenkovej ceste. Niečo ako All-in-one produkt. A prípade BMW navyše v prémiovom balení, modro-biely znak BMW je prísľubom nielen jazdných vlastností, ale aj imidžu. A X3 patrí aj u nás medzi obľúbené modely a každá generácia si našla dostatok podporovateľov a to vo forme nových aj jazdených vozidiel.  Aj však pokúšala tento segment, najprv modelom CX-7, ktorý bol skutočne športový, potom ho nahradila modelom CX-5, a neskôr ho doplnila modelmi CX-30, CX-60 a CX-80. Posledné dve menované si prisvojili nielen väčšie rozmery, ale aj šesťvalcový naftový motor a prémiový charakter v interiéri. Malo by sa BMW báť?

 

Druhý syn

 

V časoch, keď X3-ka začínala svoju kariéru, bola druhým SUV v ponuke, hneď pod modelom X5. A nielenže zopakovala, ale aj znásobila úspech v kategórii stredne veľkých SUV. Tie sa u nás v Európe ukázali ako najperspektívnejšia kategória s najväčším potenciálom rastu. A rástol nielen predaj, ale aj rozmery. Postavte aktuálnu X3-ku vedľa tretej generácie X5-ky a pozeráte sa na takmer identicky veľké autá. Samozrejme, odstup od X5-ky je dostatočný na to, aby nedošlo ku kanibalizácii. A aj vďaka dizajnu si ich nepomýlite. BMW X3 stavilo na konzervatívnejší dizajn, „ľadvinky“ sú proporčne vhodne zvolené aj podsvietené. Bočná línia je čistá, nechýba zopár prelisov a kľučky sú schované. Nemuseli by byť. Praktické sú kľučky, tak ako ich má Mazda. Stačí si párkrát presadnúť z jedného modelu do druhého a pochopíte. To je však detail.

Interiér je čistý, využíva dva spojené displeje s uhlopriečkou 12,3 palca, cez ktorú ovládate väčšinu funkcií. Menu je prehľadné, funkcie sú jasné a našťastie vaše prsty nájdu aj otočný ovládač iDrive na stredovej konzole s krištáľovým prevedením. To uľahčuje ovládanie a nechýba ani kruhový ovládač hlasitosti. To všetko je spracované na maximálnej úrovni, len priestor pod displejmi je opticky prázdny aj trocha šedý. Pomôcť mu musí náladové podsvietenie, za bieleho dňa táto časť interiéru pôsobí fádne. Dve plôšky na bezdrôtové nabíjanie favorizujú aj väčšie smartfóny a v lakťovej opierke nechýba odkladací priestor. Objemovo nevyniká, ale vďaka zaň. Masívny volant je opäť veľmi pekne spracovaný a našťastie je trojramenný s klasickými tlačidlami a jasnou logikou ich rozmiestnenia.

Sedadlá sú perfektné, vyhrievané a vetrané, nedávajú žiaden priestor na kritiku. Skôr naopak, tu si potvrdíte fakt, že prémiové automobilky dbajú najmä na komfort sedenia tak, aby vodič aj po niekoľkých stovkách najazdených kilometrov nepociťoval únavu. Priestor vzadu je kráľovský, ani v tomto prípade neexistuje dôvod na kritiku. Využiteľný objem batožinového priestoru na úrovni 570 litrov naznačuje spokojnosť.

Motor? Je to klasický naftový štvorvalec s objemom dva litre, maximálnym výkonom na úrovni 145 kW (197 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Nechýba mikrohybridná technológia, ktorá pridá zopár koní. Stačí to na to, aby ste z 0 na 100 km/h zrýchlili za 7,7 sekundy, na maximálke prekonali hranicu 200 km/h a zároveň udržali spotrebu na civilnej úrovni. Pri normálnej jazde to bude zhruba sedem litrov nafty na sto kilometrov. Jazdné vlastnosti a robustný charakter podvozka vás presvedčia o tom, že tento model je pripravený na absorpciu oveľa silnejších agregátov s výkonom presahujúcim päťsto koní.

 

Cesta nahor

 

Mazda je iná. Má svoju cestu a nenechá si ju vziať. Ako inak by ste komentovali radový šesťvalcový motor pod kapotou? Japonci ho predstavili uprostred elektrošialenstva, za čo si získali uznanie a pozitívne komentáre na internete a pozornosť. Ak by ste o tom netušili, tak na prednom blatníku máte aj nápis Inline 6, čo naznačuje počet valcov a ich usporiadanie. Povinnosťou je bordová metalíza, ktorú sme však nemali, príjemným bonusom sú 20-palcové disky kolies, ako aj typický dizajn, ktorý okamžite identifikujete ako Mazdu. Je atraktívna a nepotrebuje žiadne prelisy na to, aby zaujala, ani rôzne spojlery. Je decentná a elegantná. Až kým sa nepozriete na spodnú časť nárazníka, ktorý hrdo ukazuje štyri koncovky výfuku a naznačuje, prečo sme sa kedysi pozerali na zadok áut.

Spomínané pocity sa umocnia po otvorení dvier. Nebojím sa napísať, že toto je jeden z najkrajších interiérov súčasnosti. BMW by mohlo prísť na exkurziu. Nechýbajú moderné mikroplyšové materiály, klasická a nefalšovaná drevená dyha, ako aj kožené čalúnenie sedadiel, ktoré sú presne tak isto ako v prípade BMW nielen vyhrievané, ale aj vetrané. A nechýba ani strešné okno, aby ste si mohli užiť aktuálne prebiehajúcu jar. Všetko je tak, ako má byť! Vzadu je trocha menej priestoru ako v BMW, ale stále dosť na to, aby sa ani jedno z vašich detí nesťažovalo. A čuduj sa svete, základný objem batožinového priestoru je rovnaký ako v BMW. Náhoda? Nemyslím si, a zároveň o jeden dôvod navyše, aby ste odskočili aj do Mazdy.

Virtuálny kokpit je prehľadný a na rozdiel od BMW ponúka aj klasické zobrazenia kruhových prístrojov. Ak si želáte zmenu, nastavíte si iné. Nedá mi nezastaviť sa pri klasickom ovládaní klimatizácie. Je jasné, že sa ovláda intuitívne, no jej integrácia do palubnej dosky zvyšuje estetiku interiéru. Prečo toto iní nechápu? Čo sa pocitu prémiovosti týka, tak Mazda nezaostáva za BMW, skôr naopak.

Motor? Poteší zvukom, silou a akceleráciou a jedinú výčitku prinášajú reakcie na stlačenie plynu. Je tu mierne oneskorenie, vzhľadom na nutnosť plniť čoraz prísnejšie emisné limity. Zdvihový objem 3,3 litra poskytne priestor na vydolovanie maximálneho výkonu na úrovni 187 kW (254 k) a maximálny krútiaci moment činí rovných 550 Nm. Paradoxne však v zrýchlení Mazda prekonáva BMW iba o tri desatiny sekundy. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 7,4 sekundy a takisto maximálna rýchlosť 219 km/h je iba o 4 km/h vyššia. Stále je to však viac a okrem toho v spotrebe paliva je takmer identická ako prémiový konkurent. Jazdné vlastnosti? Veľmi dobré a jasne čitateľné, ale privítal by som mierne komfortnejší charakter. V prípade, že využívate potenciál auta na maximum, je to v poriadku a bude vás tešiť, no pri civilnej jazde a na horších cestách budete vnímať tento športový podvozok trocha intenzívnejšie.

 

Rozstrel

 

Verdiktom tak nemôže byť nič iné, len konštatovanie, že BMW X3 potvrdilo status jedného z najlepších vo svojej kategórii, hoci cena testovacieho vozidla tesne pod hranicou 80-tisíc eur naznačuje, že za túto pozíciu musíte aj adekvátne platiť. Ani v jednej oblasti nepoľavuje a do zoznamu pozitív musíme uviesť aj množstvo agregátov, ktoré si môžete zvoliť.

Oproti tomu sa Mazda so svojím prvým väčším modelom nebezpečne priblížila k prémiovým produktom. Dodržiava tradície a nebojí sa ísť koncepciou motora proti prúdu a profituje z toho zákazník. Nielen po stránke výkonu, ale aj spotreby. Kvalitou a spracovaním interiéru dokáže prekonať aj prémiových výrobcov a v konečnom dôsledku pridáva aj lepšiu cenu. Mazda s kompletným vybavením nepresiahne cenu 67-tisíc eur, čo je príjemný odskok od predsa len drahšieho BMW.

 

 

 

 

 

 

 

  Mazda CX-60 3,3 e-Skyctiv-D MHEV 254 k AWD Takumi Plus BMW X3 2,0 d xDrive
Cena základ/verzia/test [€] 50 090/62 090/66 740 58 900/79 454
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km 2 roky bez obmedzenia km
Motor R6/24V + MHEV R4/16V + MHEV
Zdvihový objem valcov [cm3] 3 285 1 995
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 187 (254)/3 750 145 (197) + 8 (11)/4 000
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 550/1 500 – 2 400 400 + 25/1 500 – 2 750
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 7,4 7,7
Max. rýchlosť [km/h] 219 215
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] 139 – 142 128 – 161
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 5,5/6,6 6,5/6,9
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 740/2 134/1 688 4 755/2 132/1 660
Rázvor osí náprav [mm] 2 870 2 865
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 860/656 1 965/645
  Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-C – 4x

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 570 dm3

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-C – 4x

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 570 dm3

 

 

 

 

 

Porovnanie: TOYOTA Camry vs HYUNDIA Ioniq 6 vs ŠKODA Superb – Sloboda voľby

BMWmazda cx-60X3
Komentáre (0)
Pridať komentár