Samozrejme, najvyššie povolené rýchlosti sú na nemeckých diaľniciach, kde je veľa úsekov bez rýchlostných obmedzení. Predstava diaľnic naprieč celým Nemeckom, kde vodiči jazdia rýchlosťou 200 km/h, však jednoducho nie je pravdivá. Väčšina Nemcov sa drží odporúčanej rýchlosti 130 km/h, ako pripomínajú modré značky pozdĺž diaľnic. Rýchlosti nad tento limit môžu v prípade nehody viesť k problémom s poistením. Ďalším problémom je, že prekračovanie rýchlosti na nemeckých diaľniciach je ťažké kvôli všadeprítomným cestným prácam…
Mimo Nemecka sú najrýchlejšie cesty v Európe v Bulharsku a Poľsku. Tam je rýchlostný limit 140 km/h je momentálne najvyšší v Európe.
V iných európskych krajinách je štandard nižší. 130 km/h je povolených okrem iného v Taliansku, Českej republike, Rakúsku, Chorvátsku, Dánsku, Grécku a Francúzsku a samozrejme u nás. Druhým najbežnejším rýchlostným limitom je 120 km/h, ktorý je zavedený v krajinách ako Belgicko, Fínsko, Španielsko, Portugalsko a Švajčiarsko.
Možno ste sa už stretli s informáciou, že Česká republika začiatkom tohto roka zvýšila rýchlostný limit na diaľniciach na 150 km/h, ale až doteraz sa tak nestalo. Áno, plány na to existovali, ale Česi si dali čas na zváženie a výber vhodných ciest. Ide o významnú zmenu, najmä v čase, keď ostatné európske krajiny znižujú rýchlostné limity. V súčasnosti Česká republika povoľuje na diaľniciach rýchlosť 130 km/h, takže by to bol významný skok vpred.
Webová stránka novinky.cz informuje, že nový rýchlostný limit by mal nadobudnúť účinnosť v septembri alebo októbri. Nový rýchlostný limit budú zobrazovať špeciálne elektronické značky a bude dynamický. Limit 150 km/h bude platiť iba za dobrých podmienok na cestách. Zníži sa napríklad v prípade dažďa alebo hmly.
Zatiaľ sa predpokladá, že ide o experiment obmedzený na diaľnicu D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami. Ak bude úspešný, česká vláda nevylúčila rozšírenie experimentu aj na ďalšie diaľnice. Kritikov tejto myšlienky je veľa. Mnohí poukazujú na to, že niektorí českí vodiči už teraz jazdia na tejto ceste oveľa rýchlejšie ako je povolená rýchlosť 130 km/h. Nový limit by ich mohol povzbudiť k ešte rýchlejšej jazde… Uvidíme.
Česi nie sú jediní, ktorí premýšľajú o 150 km/h. V Európe existuje ďalšia taká krajina.
Rakúšania otvorene hovoria aj o obmedzení rýchlosti na 150 km/h. Nový rýchlostný limit by sa vzťahoval na úseky diaľnice A1 v Dolnom a Hornom Rakúsku. Zmena by sa týkala úseku dlhého približne 45 km medzi križovatkami Melk a Oed a trasy dlhej približne 20 km medzi križovatkami Haid a Sattledt. Je to súčasť širšej stratégie zameranej na zlepšenie plynulosti dopravy v krajine a kladenie väčšieho dôrazu na osobnú dopravu.
Zatiaľ sú to len plány, ale podobný experiment sa na týchto úsekoch uskutočnil už predtým. Rýchlostný limit bol dočasne zvýšený na 140 km/h. Neskôr bol obnovený štandard 130 km/h pre rakúske diaľnice, ale diskusie o ešte vyššom limite naznačujú, že testy boli zrejme úspešné.
Na slovenských diaľniciach testovali 140-tku. Budeme jazdiť rýchlejšie? Štát vyniesol verdikt
Či zrýchliť, alebo nie, viac než jeden a pol roka analyzovalo aj slovenské ministerstvo dopravy. Na severnej diaľnici D1 medzi Popradom a križovatkou Beharovce dočasne umiestnilo dopravné značenie, ktoré ti v súlade s legislatívou umožnilo akcelerovať až na 140 km/h. Na 38-kilometrovom úseku chceli túto rýchlosť otestovať.
„Po vyhodnotení pilotného projektu testovania 140-tky na diaľnici pod Tatrami sme dospeli k záveru, že prípadná úspora času jazdy vodičov nevyváži negatíva, ktoré vyššia rýchlosť prináša. Tými sú zvýšené emisie, hluk, fatalita nehôd. Po zvážení všetkých týchto faktorov sme sa rozhodli projekt zastaviť a 130km rýchlosť považujeme nateraz za optimálnu pre podmienky slovenských diaľnic,“ uviedol pred pár rokmi hovorca Ministerstva dopravy Ivan Rudolf .
Zdroj: novinky.cz
Foto: Archív