Na Slovensku sa predávajú ojazdené autá lacnejšie ako v Českej republike

Ojazdené autá predávané na slovenskom trhu boli v prvom tohtoročnom polroku lacnejšie ako ojazdené autá v Českej republike. Ešte na konci prvého kvartálu tomu bolo naopak, potom ale začali na jar autá na Slovensku zlacňovať po tom, čo sa začal zvyšovať ich priemerný vek.

V Českej republike došlo v rovnakom období naopak k nárastu cien, hoci sa podobne ako na
Slovensku zvyšoval aj priemerný vek vozidiel. Dôsledkom bolo, že ojazdené autá predávané na
českom trhu tento rok svojou priemernou výškou ceny prekonali ojazdené vozidlá, ktoré sa predávali
na Slovensku. Vyplýva to z údajov za prvý tohtoročný polrok, ktorý analyzovala spoločnosť Cebia,
ktorá monitoruje český trh ojazdených automobilov už od roku 2011 a vlani začala spracovávať
analýzy aj pre slovenský trh. Ako sa teda tento rok oba trhy zatiaľ líšili?

„Priemerná cena ojazdených áut dosiahla v prvých šiestich mesiacoch na Slovensku 11 500 eur, čo je
zhruba o 420 menej ako v Českej republike, kde sa vozidlá predávali v priemere za 298 000 Kč, teda
11 920 eur pri kurze 25 Kč za euro,“ upresňuje Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, ktorá okrem
monitorovania trhov pomáha aj kupujúcim prostredníctvom preverovania histórie vozidiel, aby sa
nestali obeťami podvodov, a to ako v Česku, tak na Slovensku. Na Slovensku je možné využiť jej služby
nielen priamo cez webové stránky www.cebia.com, ale aj prostredníctvom tlačidiel na inzertných
portáloch autobazar.eu, autobazar.sk, autovia.sk a bazar.sk. Odhaliť ide napríklad stočený tachometer,
havárie a poškodenie, odcudzenie, krajinu pôvodu či skutočný rok výroby.

Doba predaja týchto áut bola na Slovensku v priemere 61 dní, čo bolo o 6 dní menej ako v Českej
republike. „Autá sú v Česku drahšie, ponuka širšia a ľudia dlhšie vyberajú,“ analyzuje situáciu riaditeľ
Cebia Martin Pajer. Z hľadiska nájazdu mali autá na slovenskom trhu najazdené v priemere o 4000 km
viac, keď vykazovali 149 000 km. „Toto číslo môže ukazovať na častejšie stáčanie tachometrov v Českej
republike oproti Slovensku, pretože ojazdené autá tam nie sú mladšie, a v prípade čerstvo dovezených
áut je na tom Česká republika z hľadiska ich veku oproti Slovensku veľmi zle,“ upozorňuje Martin Pajer
z Cebia.

Do Česka sa doviezli výrazne staršie autá ako na Slovensko

Celkový vek všetkých predávaných ojazdených áut na Slovensku predstavoval v prvom polroku 9,57
roka, čo bolo o tri mesiace menej ako v Českej republike, kde dosiahlo hodnotu 9,82 roka. Významný
rozdiel bol v starobe ojazdených áut, ktoré boli do oboch krajín dovezené v tomto roku. Tá, ktorá bola
staršia ako 10 rokov, mala v Česku podiel na dovoze 49,20 % – teda prakticky každé druhé dovezené
auto bolo staršie ako 10 rokov. Na Slovensku predstavoval podiel takýchto áut len 29,84 %. Pokiaľ ide
o dovezené osobné ojazdené vozidlá staršie ako 15 rokov, ich podiel v rámci tohtoročných dovozov
predstavoval v Českej republike 23,54 %, zatiaľ čo na Slovensku len 13,85 %, teda zhruba o 10
percentuálnych bodov menej. Celkovo sa pritom do Česka doviezlo 72 541 ojazdených osobných áut,
zatiaľ čo na Slovensko 28 727 ojazdených vozidiel. „Počet áut dovážaných na Slovensko činí dlhodobo
cca 40 % počtu áut dovezených do Českej republiky,“ dopĺňa Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia.
“Hlavným dôvodom, prečo sa na Slovensko dovážajú mladšie a drahšie vozidlá, je registračný poplatok
pri prvej registrácii vozidla na Slovensku, a teda aj pri registrácii dovozeného ojazdeného vozidla zo
zahraničia. Výška tohto poplatku je odstupňovaná podľa objemu motora a ekologičnosti prevádzky
vozidla. Registračný poplatok zapríčiňuje nižší počet dovážaných ojazdených áut na slovenský stáva
nevýhodný,“ vysvetľuje Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia.

Na oboch trhoch vedie Octavia, slovenský trh je však viac rozmanitý

Slovenský trh je pritom oproti českému viac rozmanitý z hľadiska modelov. Desať najpredávanejších si
tu nárokuje len 25,51 % trhu, zatiaľ čo v Česku ide o 31,34 %. Zatiaľ čo českému trhu dominuje s
prehľadom značka Škoda, a to najmä s modelmi Octavia, Fabia, Superb či Karoq, na slovenský sa medzi
najpredávanejšie ojazdené vozidlá dostávajú aj prémiové značky Audi či BMW. „Dlhodobo vidíme, že
slovenskí zákazníci si viac potrpia na prémiové a luxusné značky ako Česi,“ komentuje situáciu riaditeľ
Cebia Pajer. Škoda Octavia je napriek tomu najpredávanejším modelom v oboch krajinách. Na
Slovensku dosiahla v prvom polroku podiel na predávaných ojazdených autách 6,52 % a v Česku
9,70 %. Vozidlá značky Škoda sú pritom v oboch krajinách najviac dovážanou značkou vozidiel zo
zahraničia. Z hľadiska farby sa na Slovensku predávajú najčastejšie biele ojazdené autá (24,39 %), zatiaľ
čo v Česku sivé (22,42 %).

Na Slovensku sa predáva viac elektro áut a hybridov. Silná je ponuka naftových vozidiel

Rozdiel existuje aj v zastúpení vozidiel podľa pohonu. V Českej republike sa predáva podstatne väčšie
percento áut s motorom na benzín (ČR 46,55%, SR 37,44%). Väčšie zastúpenie ostatných typov
pohonov (okrem CNG) má Slovensko. Autá na naftu sú tu stále veľmi žiadané, pretože ich podiel medzi
predávanými ojazdenými vozidlami predstavoval tento rok 55,08 %, zatiaľ čo v Česku 47,20 %. „Treba
dodať, že aj keď je v Česku ich podiel v porovnaní nižší, aj tu sa najčastejšie predávajú vozidlá na naftu,
hoci sú vozidlá na benzín v tesnom závese,“ dopĺňa Martin Pajer. Vozidlá čisto na elektrinu dosiahli na
Slovensku 2,57 %, zatiaľ čo v Česku zaujímali len 1,95 % ponuky. Viac sa na Slovensku predávali aj
elektro hybridy, ktoré tu boli zastúpené z 3,33 %, zatiaľ čo v Česku len z 2,66 %. „Ak vezmeme do úvahy
čisto elektrické či elektro hybridné vozidlá, v prípade tuzemského trhu ide približne o každé 17.
predávané ojazdené auto, v Česku o každé 22. ojazdené auto,“ približuje čísla Martin Pajer z Cebia.
Rozdiel je tiež v podiele vozidiel po prvom majiteľovi. Hoci je priemerný vek vozidiel na oboch trhoch
tento rok takmer totožný, v Česku je u oveľa viac áut deklarované, že mala doteraz len jedného
vlastníka (44,76 % SR oproti 31,07 % SR). V oboch prípadoch išlo vo veľkej miere o klamnú informáciu,
ktorá mala zatraktívniť vozidlo. Na Slovensku sa však s informáciou o prvom majiteľovi podvádzalo o
polovicu menej často ako v Českej republike. Skutočný podiel vozidiel po prvom majiteľovi dosahuje
približne 16 %.

Zdroj: Cebia

Komentáre (0)
Pridať komentár