Octavia je praktická, priestranná a cenovo dostupná. No vo verzii RS sa z tejto „ľudovej“ voľby stáva niečo oveľa zábavnejšie – auto, ktoré dokáže voziť deti do školy cez týždeň a cez víkend prekvapí športovými výkonmi aj na okreskách. Otestovali sme, čo vlastne dokáže.
Pod kapotou testovanej verzie búšil dobre známy dvojlitrový štvorvalec TSI, ktorý po novom ponúka až 265 koní a 350 Nm krútiaceho momentu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na obligátnych 250 km/h.ň
Nová Octavia RS pôsobí odvážne– športový nárazník, decentný zadný difúzor, čierne doplnky a 19-palcové disky jasné napovedajú, že toto nie je obyčajná Octavia. A keď stlačíte plynový pedál, všetky pochybnosti zmiznú.
Jazda, ktorá baví
Octavia RS zaujme najmä vyváženým podvozkom. V štandarde je o 15 mm znížený, voliteľne si môžete dopriať adaptívne tlmiče DCC, ktoré menia charakter auta podľa zvoleného režimu (Comfort, Normal, Sport, Individual). V režime Sport je podvozok tuhý, precízny a auto sa cíti doma aj v ostrejších zákrutách. V Comforte naopak prekvapí kultivovanosťou a schopnosťou tlmiť nerovnosti.
Pohotovosť, s akou Octavia RS reaguje na povely volantu, je v tejto triede príkladná. Riadenie je presné, no mierne sterilné – nadšených vodičov by možno potešila väčšia spätná väzba. Brzdy sú účinné, aj keď ich dávkovanie by si zaslúžilo o čosi lepší feedback, najmä pri ostrejšej jazde.
Šport, ale s rozumom
V kabíne vás privítajú športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a kontrastným prešívaním. Použité materiály pôsobia hodnotne a spracovanie je veľmi presné. RS-ka dostala infotainment s 13-palcovým displejom, digitálnym kokpitom a možnosťou hlasového ovládania. Voliteľný audiosystém Canton poteší náročnejších poslucháčov.
V dobe rastúcich cien palív poteší fakt, že Octavia RS sa dá prevádzkovať veľmi rozumne. Pri bežnej jazde sme dosiahli spotrebu okolo 7,5 l/100 km, pri dynamickej jazde si síce vypýta aj viac ako 9, no vzhľadom na výkon je to stále veľmi prijateľné.
Jedno auto na všetko? Áno, takmer
Škoda Octavia RS je skvelý príklad toho, ako môže vyzerať kompromis – v tom najlepšom zmysle slova. Je praktická ako bežná Octavia, ale pod kapotou skrýva porciu radosti, ktorú bežný vodič využije denne a športovo naladený vodič ocení cez víkend.
Nie je to extrémne ostrý hot-hatch, no v kombinácii s priestorom, komfortom a rozumnou spotrebou ide o jedno z najvšestrannejších áut na trhu.
Škoda Octavia RS 2,0 TSI 195 kW 7°AP
Cena (základ/test) 21 908/48 318 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 195 kW (265 k) pri 5 250 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 153 – 161 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,4 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 6,7 – 7,1/7,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 5×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 13,0
- Batožinový priestor: 600 dm3
Test: Škoda Octavia RS – Praktická ako každá Octavia, ale oveľa rýchlejšia