S modelom CLA Shooting Brake prenáša značka Mercedes-Benz spojenie športových proporcií štvordverového kupé s väčším batožinovým priestorom a veľkými zadnými výklopnými dverami do elektrickej éry. Táto koncepcia debutovala u značky Mercedes-Benz v roku 2012 vozidlom CLS Shooting Brake. V roku 2015 sa úspešne etablovala v segmente kompaktných vozidiel prvým modelom CLA Shooting Brake.
Športové tvary s oslňujúcou prednou časťou a jedinečným dizajnom zadnej časti
Nové vozidlo CLA Shooting Brake je až po stĺpik B identické s modelom CLA. Má teda plochú kabínu, športový dizajn žraločieho nosa a jedinečný predný panel so 142 individuálne animovanými hviezdami LED so vzhľadom chrómu. Spolu s voliteľnými svetlometmi MULTIBEAM LED a svetelným pásom prispieva osvetlený panel so vzorom Mercedes-Benz k nezameniteľnej identite všetkých modelov novej rodiny vozidiel. Aj zadné svietidlá majú tvar hviezdy a sú spojené svetelným pásom.
Strecha vozidla CLA Shooting Brake je posunutá ďalej dozadu a mierne klesá. Jednodielna pevná presklená strecha plynulo prechádza od rámu čelného skla až po zadnú časť. Odtrhová hrana je zvnútra čierna a zvonka nalakovaná vo farbe karosérie. Vďaka tomu vzniká dojem, ako keby sa sklenená strecha tiahla až do zadného okna. To dodáva zadnej časti ďalšiu jedinečnú eleganciu.
Prepínateľná veľká panoramatická strecha so žiariacou hviezdnou oblohou
Veľká panoramatická strecha nastavuje nový štandard v tomto segmente. Zabezpečuje neobyčajný pocit veľkorysého a otvoreného priestoru. Na ochranu pred priamym slnečným žiarením pozostáva z tepelnoizolačného vrstveného bezpečnostného skla s povrchovou úpravou odrážajúcou infračervené žiarenie a na vnútornej strane s povrchovou úpravou s nízkou priepustnosťou. Vďaka tomu sa v lete znižuje zahrievanie interiéru vozidla. V zime povrchová úprava s nízkou priepustnosťou znižuje tepelné straty odrážaním vnútorného tepla späť do priestoru. S hrúbkou 200 nanometrov je tenšia ako ľudský vlas, ktorý má priemer cca 50 000 nanometrov.
Voliteľne je v panoramatickej streche k dispozícii nová funkcia. Za 10 až 20 milisekúnd možno postupne zmeniť priehľadnosť skla. Cestujúci si môžu vybrať medzi priehľadným sklom pre jasný výhľad nahor a nepriehľadným pre väčšie súkromie. Nepriehľadné (mliečne) sklo nielen chráni pred zvedavými pohľadmi, ale pri priamom slnečnom žiarení ponúka aj vylepšenú ochranu proti oslneniu. Na ovládanie slúži zodpovedajúca ponuka v nastaveniach vozidla na centrálnom displeji.
Čerešničkou na torte je, že veľká panoramatická strecha je dokonca osvetlená. Prvýkrát je spojená s náladovým osvetlením a ponúka žiariacu hviezdnu oblohu. Do sklenenej plochy je integrovaných 158 hviezd. Sú podsvietené individuálne zvolenou farbou náladového osvetlenia. Svetlo je napájané spredu modulmi LED. Hviezdna obloha je cez deň takmer neviditeľná. Len v tme prekvapí jedinečným vizuálnym zážitkom, najmä cestujúcich na zadných sedadlách. Pozýva na oddych a uvoľnenie. Púta pozornosť aj zvonku. V kombinácii s novou svetelnou signatúrou v prednej aj zadnej časti zabezpečuje osvetlená sklenená strecha bezkonkurenčnú prezentáciu vozidla CLA Shooting Brake.
Priestrannejšie ako kedykoľvek predtým: viac miesta pre cestujúcich a batožinu
Dlhšia strecha s mierne klesajúcou líniou poskytuje v druhom rade sedadiel viac priestoru okolo hlavy ako v modeli CLA (+26 milimetrov). Pohodlnejšie je aj nastupovanie do zadnej časti vďaka väčším výrezom dverí. V porovnaní so svojím predchodcom ponúka nové vozidlo CLA Shooting Brake vďaka vyššej línii strechy viac priestoru okolo hlavy na každom z piatich miest na sedenie. Pre cestujúcich na zadných sedadlách sa tento priestor zväčšil o 7 milimetrov. V prednom rade sedadiel je to 14 milimetrov. Priestor na nohy vpredu sa zväčšil o 11 milimetrov. Nové vozidlo CLA Shooting Brake je o 35 milimetrov dlhšie (4 723 milimetrov) a o 27 milimetrov vyššie (1 469 milimetrov) ako predchádzajúci model. Rázvor sa predĺžil o 61 milimetrov na 2 790 milimetrov.
Sedadlá možno v rámci sériovej výbavy sklopiť v pomere 40 : 20 : 40. Zväčší sa tak objem batožinového priestoru na 1 290 litrov. Spolu s predným batožinovým priestorom pod prednou kapotou (frunk) s objemom 101 litrov ponúka nové vozidlo CLA Shooting Brake viac ložného objemu ako jeho predchodca. Na pohodlné vykladanie a nakladanie sú prispôsobené už elektrické zadné výklopné dvere EASY-PACK, ktoré sú súčasťou sériovej výbavy. Voliteľne je k dispozícii aj KEYLESS‑GO s BEZDOTYKOVOU OBSLUHOU. Súčasťou sériovej výbavy je aj elegantne navrhnutý pozdĺžny držiak na strešný nosič. Na želanie je dostupný aj ťažné zariadenie. CLA Shooting Brake so zadným náhonom dokáže utiahnuť až 1 500 kilogramov a s náhonom na všetky kolesá až 1 800 kilogramov – pozoruhodná hmotnosť prívesu na elektrické vozidlo v tomto segmente.
Prehľad rozmerov
CLA Shooting Brake | Predchodca | Rozdiel | ||
Vonkajšie rozmery | ||||
Dĺžka | mm | 4 723 | 4 688 | +35 |
Šírka | mm | 1 855 | 1 830 | +25 |
Šírka s vonkajšími zrkadlami | mm | 2 021 | 1 999 | +22 |
Výška | mm | 1 469 | 1 442 | +27 |
Rázvor | mm | 2 790 | 2 729 | +61 |
Vnútorné rozmery | ||||
Max. priestor okolo hlavy vpredu | mm | 1 039 | 1 025 | +14 |
Max. priestor okolo hlavy vzadu | mm | 962 | 955 | +7 |
Priestor na nohy vpredu | mm | 1 073 | 1 062 | +11 |
Priestor na nohy vzadu | mm | 854 | 861 | -6 |
Šírka priestoru na lakte vpredu | mm | 1 456 | 1 457 | -1 |
Šírka priestoru na lakte vzadu | mm | 1 431 | 1 454 | -13 |
Priestor na plecia vpredu | mm | 1 412 | 1 400 | +12 |
Priestor na plecia vzadu | mm | 1 359 | 1 372 | -13 |
Max. šírka batožinového priestoru | mm | 1 418 | 1 394 | +24 |
Max. hĺbka batožinového priestoru | mm | 1 039 | 1 054 | -15 |
Objem batožinového priestoru | Litre | 455 | 485 | -30 |
Objem batožinového priestoru so sklopenými zadnými sedadlami | Litre | 1 290 | 1 350 | -60 |
Objem predného batožinového priestoru (frunk) | Litre | 101 | – | +101 |
Max. zaťaženie strechy | kg | 75 | 100 | -25 |
Max. hmotnosť brzdeného prívesu pri zadnom náhone/náhone na všetky kolesá | kg | 1 500/1 800 | 1 400/1 800 | +100/- |
Nový zážitok z priestoru: neuveriteľná ľahkosť s veľkým výberom farieb a materiálov
Jedinečná architektúra interiéru je identická s vozidlom CLA. Svojím avantgardným štýlom ponúka v tejto kategórii vozidiel nový zážitok z luxusu. Medzi najzaujímavejšie prvky patrí športová, vysoko umiestnená stredová konzola rozdelená na dve úrovne, stredové diely obloženia dverí a superobrazovka MBUX. Sú navrhnuté tak, aby vyzerali, akoby sa vznášali v priestore. Vzniká tak pôsobivá ľahkosť, ktorá ešte viac umocňuje pocit z veľkorysého priestoru.
Atraktívna a všestranná ponuka farieb a materiálov zdôrazňuje nároky značky Mercedes-Benz na výnimočný dizajn a výraznú charakteristickú výbavu. Pre poťahy sedadiel je na výber imitácia kože ARTICO/látka, imitácia kože ARTICO a koža v rôznych farbách od klasickej čiernej cez slonovinovú béžovú až po bukovú hnedú. Ponuka ozdobných prvkov siaha od eloxovaného vzhľadu v antracitovej farbe cez kefovaný hliník alebo vyhotovenie výbrus so vzhľadom uhlíkových vlákien až po plochy z dreva alebo papiera. Portfólio exteriérových farieb ponúka širokú škálu jednovrstvových a metalických lakov. Patrí sem napríklad jednovrstvový lak vo farbe polárna biela, metalický lak vo farbe kozmická čierna, metalický lak MANUFAKTUR vo farbe patagónska červená, ako aj nový jednovrstvový lak vo farbe aquamintová a metalický lak vo farbe jasná modrá metalíza, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre novú rodinu vozidiel.
Nový multifunkčný volant: návrat valčekových a kolískových ovládacích prvkov
Nový volant vozidla CLA Shooting Brake ponúka lepšiu ergonómiu a intuitívne ovládanie. Na základe mnohých želaní zákazníkov vrátila značka Mercedes‑Benz koncepciu ovládania s kolískovým ovládacím prvkom pre obmedzovač rýchlosti a systém DISTRONIC, ako aj valčekovým na nastavovanie hlasitosti. Kapacitné polia prepínačov sú dokonale integrované a ponúkajú dotykové taktilné pomôcky na lepšiu orientáciu.
Superobrazovka s až tromi obrazovkami: grafické spracovania v reálnom čase s podporou herného endžinu Unity
Voliteľná superobrazovka MBUX sa rozprestiera po celej šírke interiéru. Za sklenenou plochou sa nachádza obrazovka pre vodiča s uhlopriečkou 26 centimetrov (10,25 palca) a centrálny displej s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov). Pre spolujazdca je k dispozícii voliteľná obrazovka s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov) pre individuálnu zábavu. Neustále sa rozširujúce portfólio aplikácií[5] zahŕňa napríklad platformy na streamovanie videa ako Disney+ alebo videohry s veľkým výberov AAA titulov prostredníctvom cloudového poskytovateľa hier Boosteroid. Najlepší herný zážitok vo vozidle môžu používatelia dosiahnuť prostredníctvom svojho herného ovládača s rozhraním Bluetooth alebo mobilného telefónu. Herný ovládač možno s displejom spolujazdca používať aj počas jazdy. V prípade centrálneho displeja ho možno použiť len vtedy, keď je vozidlo zaparkované. Na prevádzku všetkých troch obrazoviek sa využívajú najmodernejšie vysokovýkonné čipy a grafické spracovanie v reálnom čase herného endžinu Unity.
Vo variante výbavy bez obrazovky spolujazdca pokračuje v tejto oblasti vzhľad skla v podobe ozdobného prvku s grafickým vzorom hviezd. V závislosti od výbavy môže byť podsvietený. Ďalším doplnkom je projekčný displej (na želanie). Ponúka vodičovi vo vzdialenosti približne 2,8 metra pred vozidlom vznášajúci sa virtuálny obraz s uhlopriečkou 31 centimetrov (12,2 palca).
Vďaka novej generácii MBUX je digitálny zážitok osobnejší a inteligentnejší ako kedykoľvek predtým
Nové vozidlo CLA Shooting Brake je druhým vozidlom, ktorého funkcie sú kompletne založené na operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS). Tento systém je vybavený superpočítačom, ktorý je prepojený s inteligentným cloudom Mercedes-Benz. Umožňuje to pravidelné aktualizácie vzduchom4 – nielen systému zábavy, ale aj najdôležitejších funkcií vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov. Vozidlo CLA Shooting Brake tak zostane ešte roky rovnako aktuálne ako úplne nové vozidlo.
MB.OS umožňuje úplne nový digitálny zážitok. Štvrtá generácia infotainmentu koncepcie používateľského zážitku Mercedes-Benz (MBUX) integruje umelú inteligenciu (UI) od spoločností Microsoft a Google. Nový virtuálny asistent MBUX je preto oveľa viac ako len zdokonalený hlasový asistent. Dokáže viesť komplexné viacdielne dialógy a disponuje krátkodobou pamäťou. Je teda schopný pokračovať v konverzácii aj po prestávke. Na základe funkcií vyhľadávania ChatGPT4o a Microsoft Bing spája zozbierané vedomosti z internetu. Vďaka Google Gemini dokáže dokonale odpovedať aj na otázky týkajúce sa cieľov navigácie. Počas aktívneho dialógu dokonca virtuálny asistent MBUX rozpoznáva emócie a dokáže na ne reagovať ako dobrý kamarát. Ako „živý“ avatar v podobe hviezdy Mercedes-Benz sa vždy nachádza na nulovej vrstve MBUX centrálneho displeja.
Nová koncepcia ovládania a zobrazovania MBUX je dokonale prispôsobená individuálnym preferenciám zákazníkov. Na zdokonalenej nulovej vrstve MBUX na centrálnom displeji sa zobrazujú najdôležitejšie informácie, návrhy a prvýkrát aj naposledy použité aplikácie4. V zobrazení aplikácií teraz možno aplikácie presúvať a zahrnúť do priečinkov s individuálnymi názvami.
Inteligentná navigácia: riešenie Google Maps prispôsobené na mieru s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz
Aj navádzanie po trase je jednoduchšie a intuitívnejšie ako kedykoľvek predtým. Nové prispôsobené navigačné riešenie je založené na kartografických dátach zo služby Google Maps[6]. Kombinujú sa s informáciami z vozidla v reálnom čase. Navigácia s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz na základe mnohých faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie. Automaticky upravuje nastavenia nabíjania vozidla a optimalizuje ich na rýchle nabíjanie pozdĺž trasy – vrátane kondicionovania vysokovoltového akumulátora tak, aby mal v správnom čase optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Ďalej systém poskytuje aj tipy na úsporu energie.
Nízka spotreba a rýchle nabíjanie: nová generácia akumulátorov, dvojstupňová prevodovka a 800-voltová architektúra
CLA Shooting Brake s pozoruhodne nízkou spotrebou a v tomto segmente úctyhodným dojazdom preukazuje svoje kvality v oblasti elektromobility. Najskôr budú na trh uvedené dva modely. CLA 250+ Shooting Brake with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 12,7 – 15,2 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km)[7] má výkon 200 kW a dojazd až do 761 kilometrov podľa WLTP[8]. CLA 350 4MATIC Shooting Brake with EQ Technology a výkonom 260 kW (kombinovaná energetická spotreba: 13,2 – 15,7 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km)6 sa ako vysokovýkonná verzia s dvomi motormi a náhonom na všetky kolesá nachádza v hornej časti modelovej palety. Má dojazd až do 730 kilometrov podľa WLTP7.
Novovyvinutý elektrický pohonný systém synchrónneho motora s permanentnými magnetmi (PSM) a dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave je navrhnutá na dosahovanie dynamických jazdných výkonov s vysokou efektivitou. Prvý prevodový stupeň umožňuje vynikajúce zrýchlenie od samého začiatku. CLA 250+ Shooting Brake zrýchli z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 6,8 sekundy. Druhý prevodový stupeň je určený na prenos výkonu pri vysokých rýchlostiach. Zabezpečuje vynikajúci dojazd a komfort na dlhých trasách. Okrem toho je v plne elektrickom vozidle CLA Shooting Brake k dispozícii nový monoblokový brzdový systém. Optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Na zachovanie efektívnosti sa takmer všetky priebehy brzdenia vykonávajú kompletne prostredníctvom rekuperácie. Rekuperačný výkon dosahuje hodnotu až 200 kW.
Súčasťou modelov CLA 250+ Shooting Brake a CLA 350 4MATIC Shooting Brake je lítiovo-iónový akumulátor s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. Články obsahujú anódy, v ktorých je grafit zmiešaný s oxidom kremičitým. Zvyšuje sa tak energetická hustota. V kombinácii s touto novou generáciou akumulátorov môže 800-voltová architektúra výrazne skrátiť časy nabíjania. Napríklad CLA 250+ Shooting Brake možno nabiť na úroveň dojazdu až 310 kilometrov (WLTP)[9] v priebehu desiatich minút. Zodpovedá to napríklad vzdialenosti medzi Ženevou a Milánom alebo medzi Berlínom a Hamburgom. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom je možné až do výkonu 320 kW. Nabíjanie striedavým prúdom, napríklad z domácej nabíjacej skrinky, je možné až do 22 kW. Začiatkom budúceho roka sa modelová paleta rozšíri o ďalšie akumulátorové elektrické varianty.
Prehľad prvých elektrických modelov CLA Shooting Brake
CLA 250+ Shooting Brake with EQ Technology | CLA 350 4MATIC Shooting Brake with EQ Technology | ||
Výkon (maximálny) | kW | 200 | 260 |
Krútiaci moment (maximálny) | Nm | 335 | 515 |
Akumulátor: chemické zloženie článkov | nikel-mangán-kobalt | ||
Akumulátor: obsah využiteľnej energie | kWh | 85 | |
Max. výkon nabíjania striedavým prúdom | kW | 22 | |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | kW | 320 | |
Nabíjanie jednosmerným prúdom: dojazd po 10 minútach (WLTP)9 | km | 310 | 300 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 6,8 | 5,0 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 210 | 210 |
Kombinovaná energetická spotreba (WLTP)[10] | kWh/100 km | 12,7 – 15,2 | 13,2 – 15,7 |
Kombinované emisie CO2 (WLTP)9 | g/km | 0 | 0 |
Dojazd (WLTP)[11] | km | 761 | 730 |
Flexibilita pre individuálne potreby: s plne elektrickým pohonom alebo so špičkovým 48-voltovým hybridným pohonom
Plne elektrické modely zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii trvalo udržateľnej obchodnej stratégie značky Mercedes-Benz. Tempo tejto transformácie však určujú želania a potreby mobility zákazníkov v rôznych regiónoch sveta. Nové vozidlo CLA Shooting Brake bude začiatkom budúceho roka k dispozícii aj ako hybridné vozidlo so 48-voltovou technológiou a elektromotorom integrovaným v prevodovke.
Elektromotor, striedač a osemstupňová dvojspojková prevodovka (8F-eDCT) tvoria vysokointegrovaný celok. Elektromotor inteligentným spôsobom pomáha v celom rozsahu otáčok. Pri mestských rýchlostiach a keď potrebný výkon nepresahuje 20 kW, možno s hybridnými modelmi jazdiť čisto elektricky. Takzvané elektrické kĺzanie je možné do rýchlosti približne 100 km/h. Osobitná vlastnosť: motor dokáže rekuperovať na všetkých ôsmich stupňoch, a teda dokáže získať späť až 25 kW energie.
Výnimočne hodnotná sériová výbava v tejto kategórii vozidiel
Nové vozidlo CLA Shooting Brake ponúka rozsiahlu a hodnotnú sériovú výbavu, ktorá je v tejto kategórii vozidiel výnimočná. Línia PROGRESSIVE je súčasťou sériovej výbavy. Do rozsahu výbavy okrem iných prvkov patria vysokovýkonné svetlomety s LED s adaptívnym asistentom diaľkového svetla, balík zrkadiel, multifunkčný kožený volant so športovým dizajnom, komfortné sedadlá v imitácii kože ARTICO/látka s vyhrievaním a bedrovou opierkou prispôsobiteľnou v štyroch smeroch, ako aj jednozónová automatická klimatizácia THERMATIC s výduchmi vzduchu aj pre druhý rad sedadiel. Fanúšikovia technológií sa môžu tešiť na selfie kameru a videokameru s rozpoznávaním tváre, ako aj na dve nabíjacie prípojky USB-C s výkonom 100 wattov v prednom aj zadnom rade sedadiel.
Aj batožinový priestor je optimálne vybavený zadnými výklopnými dvermi EASY-PACK, štyrmi upevňovacími okami, bočnou sieťou a 12-voltovou zásuvkou, ktorá sa napríklad ideálne hodí na pripojenie chladiaceho boxu na nadchádzajúci piknik. Súčasťou sériovej výbavy je aj úchytka detskej sedačky iSize, navigácia MBUX, služba Aktuálne informácie o premávke, päťmetrový nabíjací kábel s výkonom nabíjania až 22 kW a digitálna služba nabíjania MB.CHARGE Public[12]. Táto služba ponúka prostredníctvom jedinej zmluvy prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete. V nabíjacích parkoch Mercedes‑Benz patriacich spoločnosti si môžu zákazníci prostredníctvom služby MB.CHARGE Public dokonca vopred rezervovať nabíjací bod.
Na ďalšie individuálne prispôsobenie sú na výber dodatočné balíky výbavy, línia AMG Line, línia AMG Line Plus, ako aj množstvo individuálnych možností.
Jeden príklad za všetky: inovatívna modulárna architektúra Mercedes‑Benz pre rôzne konštrukčné rady a pohony
Nová modulárna architektúra Mercedes-Benz (MMA) je dôkazom inovatívnej sily značky Mercedes-Benz. Bola navrhnutá tak, aby bolo na jej základe možné flexibilne postavať všetky štyri modely novej rodiny vozidiel – s elektrickým pohonom aj so špičkovým hybridným spaľovacím motorom. Značne sa tak zmierni komplexnosť a dosiahnu sa výrazné škálové efekty. Modulárna architektúra ponúka maximálnu synergiu vďaka efektívnejším, jednoduchším a rýchlejším procesom, ako aj vysokému podielu rovnakých častí. Vďaka tomu sa využívanie zdrojov vo vývoji a výrobe zefektívňuje a zabezpečuje sa udržateľná ziskovosť. Po vozidlách CLA a CLA Shooting Brake budú nasledovať dve vozidlá SUV.
Mercedes-AMG GLE a GLS možno od teraz objednať v edícii MANUFAKTUR Arctic Silver