Je 24. júna 1950 a minútová ručička štartovacích hodín sa práve posunula na 16:00. Pretekár mladoboleslavskej automobilky Václav Bobek prebieha štartovaciu rovinku, rýchlo zasadá za volant špeciálu Škoda Sport so štartovým číslom 44 a vyráža do prvého 13,65 kilometra dlhého kola v Le Mans. „Vždy, keď na tomto ikonickom okruhu zasadám do kokpitu nášho zrenovovaného vozidla, si v duchu predstavujem vtedajší štart Václava Bobka. Pre značku Škoda aj pre mňa osobne je to naozaj výnimočný okamih, z ktorého mám husiu kožu,“ hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne Múzea Škoda, vďaka ktorému sa unikátny pretekársky špeciál v posledných rokoch pravidelne vracia na legendárne miesta.
Le Mans 1950: Prvý a zároveň posledný raz
Účasť značky Škoda na vytrvalostných pretekoch v Le Mans bola v roku 1950 jedinečnou udalosťou. Európa bola v tom čase už rozdelená železnou oponou a pretekárske vozidlo z Mladej Boleslavi pôsobilo na štarte najnáročnejších vytrvalostných pretekov vo francúzskom Le Mans ako absolútna rarita. Dvojmiestny špeciál s ručne vyrábanou hliníkovou karosériou bol postavený na upravenej technike sériového modelu Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1946 a používal množstvo bežných dielov. Až do svitania bola Škoda Sport na druhom mieste vo svojej triede vozidiel do 1 100 cm³ a na celkovom piatom mieste v indexe výkonnosti. Po 13 hodinách – po dosiahnutí priemernej rýchlosti 126 km/h – zmaril nádej na prekvapivý výsledok prasknutý krúžok piestneho čapu. Keďže predpisy pretekov neumožňovali túto drobnú technickú poruchu opraviť na mieste, ukázalo sa, že 121. kolo bolo pre značku Škoda v Le Mans posledné.
Špecifické technické úpravy pre optimálny výkon na trati
Škoda Sport mala dva prídavné svetlomety na lepšie osvetlenie v noci a špeciálne prieduchy v maske chladiča optimalizovali chladenie bubnových bŕzd na predných kolesách. Predĺžený rázvor náprav na 2 150 mm zabezpečoval lepšiu jazdnú stabilitu. Vozidlo vážilo 700 kg vrátane náradia a náhradných dielov. Vodou chladený štvorvalcový motor s objemom 1 089 cm3 dosahoval výkon 50 k (37 kW) pri 5 200 ot/min a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Elektrinu dodával český výrobca PAL 12 V. Špeciálnu palivovú zmes tvoril benzín, etanol a aceton. Spotreba 12 litrov na 100 km bola na svoju dobu, a aj v porovnaní s konkurenciou, nízka. Posádka vozidla Škoda vďaka tomu nemusela tak často tankovať.
Opäť na mieste činu
Vďaka svojmu štartu v Le Mans a skvelým výkonom na prestížnej trati pred 75 rokmi má dnes pôvodné vozidlo Škoda Sport, ako aj jeho jazdci Václav Bobek a Jaroslav Netušil, trvalé miesto medzi pretekárskymi legendami. Vozidlo sa v súčasnosti pravidelne zúčastňuje prestížnych pretekov Le Mans Classic. Prvýkrát sa toto vozidlo na okruh po náročnej šesťročnej renovácii znovu vrátilo v roku 2022 a počas uplynulého víkendu (3. – 6. júla) opäť nechýbalo na štartovom rošte, aby aj v prostredí vytrvalostných pretekov publiku pripomenulo tohtoročné 130. výročie, ktoré oslavuje automobilka Škoda. Michal Velebný zúročil svoje skúsenosti z predchádzajúcich ročníkov a hoci sa preteky historických vozidiel nejazdia 24 hodín, naplno si užil jazdu vo vysokom tempe – cez deň aj v noci za slabého svetla reflektorov svojho vozidla Škoda Sport. Pretekársky špeciál napokon prišiel do cieľa na 36. mieste vo svojej kategórii.