„Nikto už nechce manuálne prevodovky,“ konštatuje riaditeľ tejto kórejskej značky

Manuálne prevodovky sa stávajú prežitkom minulosti a výrobcovia automobilov sa čoraz častejšie zbavujú tretieho pedálu. Ako uvádza technický riaditeľ spoločnosti Hyundai Europe: „nikto už nechce manuálne prevodovky.“

Čoraz menej vodičov si vyberá autá s manuálnymi prevodovkami. Pohodlie automatických prevodoviek je nepopierateľné, ale nie je to jediný dôvod úpadku manuálnych prevodoviek. Pokročilé asistenčné systémy vodiča sú navrhnuté s ohľadom na automatické prevodovky. Výroba modelov s oboma možnosťami prevodovky zvyšuje náklady, ktoré je vzhľadom na klesajúci dopyt po manuálnych verziách ťažké pokryť. Okrem toho emisné normy uprednostňujú automatické prevodovky, ktoré sú efektívnejšie.

Kľúčovým faktorom je však klesajúci záujem zákazníkov. Ak by si viac ľudí kupovalo autá s tromi pedálmi, výrobcovia by mohli tieto prekážky prekonať. Nepodarilo sa im to však. Napríklad v USA si manuálnu prevodovku zvolilo iba 30 percent kupujúcich modelu Elantra N; zvyšok sa rozhodol pre osemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku.

Nie sú to len manuálne prevodovky, ktoré miznú. Podľa Johnsona, technického riaditeľa spoločnosti Hyundai Europe, zákazníci už nechcú ani ručnú brzdu, ani analógové prístroje. Mladší vodiči uprednostňujú elektronické parkovacie brzdy a digitálne prístrojové dosky, zatiaľ čo tradičné riešenia zostávajú atraktívne predovšetkým pre starších používateľov.

Automobilky zjednodušujú svoju ponuku, aby znížili náklady na výrobu a vývoj. Nové modely sú zvyčajne vybavené elektronickými brzdami, digitálnymi prístrojovými doskami a automatickými prevodovkami. Investovanie do funkcií, ktoré pútajú málo pozornosti, nie je finančne životaschopné. Johnson si tiež myslí, že by sme nemali smútiť za zánikom športových áut so spaľovacím motorom. Tvrdí, že staršie modely blednú v porovnaní s  Ioniq 5 N. Tvrdí, že elektromobily sa za 10 rokov posunuli rovnako ďaleko ako spaľovacie motory za storočie. Falošné zvuky motora vychádzajúce z reproduktorov sú dobrou náhradou za rev spaľovacieho motora, hovorí. „Nerozumiem nostalgii za športovými autami. Ak chcete ísť rýchlo, nič sa nevyrovná elektromobilu,“ dodáva.

Aj keď s tým automobiloví nadšenci nemusia súhlasiť, väčšina zákazníkov nie je pre autá nadšená. Výrobcovia sa zdráhajú investovať do funkcií, ktoré oslovia len hŕstku ľudí. V dnešnom digitálnom, cenovo uvedomelom priemysle sa manuálne prevodovky stali relikviami, ktoré oceňuje príliš málo ľudí na to, aby sa ospravedlnila ich pokračujúca výroba. Ako nedávno povedal zástupca Ferrari: „Ak chcete manuál, kúpte si ojazdené auto.“ Smutné, ale pravdivé.

 

https://automagazin.sk/2025/06/20/test-hyundai-staria-16-t-gdi-hev-premium-v-prospech-biznisu/
Komentáre (0)
Pridať komentár