Zdá sa, akoby to bolo včera, keď sme všetci polemizovali nad Hyundaiom Staria a riešili, či sa nám páči alebo nie. Čas však opäť raz ukázal, že nie celkom prvoplánový dizajn sa skôr alebo neskôr dostane pod kožu a potom vydrží dlhšie.
Principiálne existujú dve verzie – luxusnejšia sedemmiestna zameraná na rodinu alebo v prípade biznisovej orientácie na prepravu náročnejšej klientely a pracovne orientovaná 9-miestna. Ja som testoval 9-miestnu, ktorá má v závislosti od posunutia tretieho radu sedadiel 831 – 1 303 dm3 priestoru pre batožinu. Staria však nie je kráľom variability – zadné sedadlá sú posuvné, ale sú to jeden kus a okrem posuvu môžete sklopiť operadlá dopredu alebo vyklopiť sedáky hore. V druhom rade sú sedadlá delené v pomere 40:60, sú nezávisle od seba posuvné a sklápateľné. ISOFIXY sú iba na krajných miestach. Pri určení tejto verzie Starie však nikto nič viac ani neočakáva. Zaujímavosťou je kamera a audiosystém, vďaka ktorým máte optický kontakt s pasažiermi vzadu a môžete s nimi komunikovať spoza volantu bez toho, aby ste museli kričať. Treba ale dodať, že z deviatich miest je jedno – to v prvom rade uprostred – núdzové. Lepšie využitie nájde jeho operadlo, pretože keď ho sklopíte, vznikne praktický odkladací stolík s tvarovanými priehlbňami na poháre, kľúče a pod. Páči sa mi poňatie prístrojovej dosky, skvelý posed za volantom a dobrý tvar volantu aj dobre trafený prevod riadenia a účinok posilňovača riadenia. Karoséria je veľmi pevná – na túto triedu až nečakane pevná – nekrútila sa, v kabíne nič nepukalo, nevŕzgalo a to vo veľkej miere pozitívne ovplyvňuje komfort na palube a vnímanú kvalitu vozidla.
Už len jeden
Dnes je na výber už iba jedna alternatíva pohonu – full hybrid s 1,6-litrovým turbo-benzínovým motorom. Systémový výkon je 165 kW (225 k), resp. 367 Nm a to sú parametre, ktoré sú na hmotnosť auta 2 200 kg tak akurát. Dá sa s tým jazdiť svižne, ale pri predbiehaní si treba dať väčšiu rezervu. Reálne však oveľa častejšie – prakticky vždy – budete jazdiť pokojne a to je oblasť, v ktorej sa tento hybridný systém cíti doma. Ide hladko, ticho a keďže pracuje so 6-stupňovou a nie CVT prevodovkou, tak nemá vysávačový efekt, ale najmä veľmi úsporne. Moja spotreba 6,8 l/100 km dokonca podlieza výrobcom deklarovanú hodnotu, a nie o málo. K charakteristike motora a charakteru motora sa výborne hodí podvozok, ktorý je síce komfortný, ale nie je príliš mäkký, auto sa v zákrutách nevlní a navyše výborne izoluje prenos rázov od nerovností do karosérie.
Hyundai Staria osloví nielen neokukaným dizajnom, ale aj priestorom, kvalitou, výbavou a mňa veľmi príjemne prekvapil jazdnými vlastnosťami a pohonným ústrojenstvom, resp. spotrebou.
Stručne
Čo treba uznať
- Vyvážený podvozok a nízka spotreba.
Čo nám chýbalo
- Vyššia variabilita sedadiel.
Čo nás prekvapilo
- Zrkadlenie smartfónu funguje iba cez kábel.
Hyundai Staria 1,6 T-GDi HEV Premium
Cena (základ/test) 51 990/52 750 €
Záruka 3 roky bez obmedzenia km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 117,6 kW (160 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 54 kW (73 k), max. krútiaci moment n. u. Najvyšší kombinovaný výkon 165 kW (225 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 367 Nm. Emisie CO2 172 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax = 167 km/h, spotreba WLTP/test 7,6/6,8 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 6×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 831 dm3