Test: Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra – Zložitá jednoduchosť

Volvo EX90 je krásne a honosné auto, pri ktorom technici minimalizovali všetko, čo sa len dalo.

Venovať sa vzhľadu budem len letmo. Spredu síce chýba klasická maska, ale zážitok umocňujú predné vo vnútri „posuvné“ svetlomety v tvare Thorovho kladiva s veľkými pixelmi. Po roztiahnutí sa objavia šošovky, ktoré emitujú silné a jasné svetlo. Jazda v noci je s nimi naozaj skvelá. Spredu prakticky každého upúta aj ostrovček vyčnievajúci zo strechy, pod ktorým je skrytý lidar. Dizajnér priznal, že hoci tento prvok skutočne vyčnieva, ale iné riešenie, kde by tak nebil do očí, nie je možné. Pri bočnom profile či pohľade zozadu je hneď jasné, že sa pozeráme na najväčšie SUV značky Volvo. Vzadu sú svetlá v tvare C, ktoré sú s predelom vertikálne predĺžené až do stĺpikov. Taký moderný pohľad na dlhovekú tradíciu.

Nezostarne!

Pri pohľade do luxusného vnútra vidno, že sa výrobca zameral na maximálnu jednoduchosť, ktorá bude ešte dlho moderná. EX90-ka, rovnako ako menšia EX30-ka, má v strede veľkú centrálnu obrazovku s uhlopriečkou 14,5 palca, ktorá zodpovedá za ovládanie prakticky všetkých funkcií auta, až po doslova banálnosti, akými sú otváranie priehradky pred spolujazdcom alebo nastavenie spätných zrkadiel. Priznám sa, dizajnovo síce čisté riešenie, ale aj na mňa už až prehnane komplikované. Navyše, z dôvodu nežiaduceho rozptýlenia pri jazde Volvo automaticky vypne niektoré zložitejšie funkcie, takže ich môžete obsluhovať len za stoja. Paradoxne, veľká panoramatická strecha nemá zatemnenie, a keď ju chcete zastrieť, tak musíte použiť externú skladaciu clonu.

2 a dosť

Nie je žiadnym tajomstvom, že nové auto, hoci aj bežnej triedy, potrebuje desiatky riadiacich jednotiek. Luxusné autá ich majú aj viac než sto. Volvo však zamierilo k novo presadzovanej filozofii, kde postupne dochádza k centralizácii riadiacich jednotiek a na riadenie auta využíva dvojicu počítačov s čipmi od Nvidie, ktoré sa o všetko postarajú. Jeden pre pohon a jeden pre autonómne jazdenie 3. stupňa, na ktoré zatiaľ v Európe nie je pripravená legislatíva. Zaujímavosťou je, že hardvérovú prípravu tvorí vyššie spomenutý strešný lidar, 8 kamier, 5 radarov a 12 ultrazvukových senzorov. Aby celý systém fungoval aj za nepriaznivého počasia, všetky kamery majú ostrekovače. Výnimkou sú dve kamery v držiaku spätného zrkadla, ktoré sú v aerodynamickej bubline pudiaceho vzduchu a ich znečistenie je minimálne.

Super jazda

EX90 môže jazdiť veľmi rýchlo. Našťastie sa výrobca nesnažil premeniť rodinné SUV na pretekárske auto a jazdné vlastnosti tohto auta sa blížia k iným bežnejším autám tohto výrobcu. Pochváliť treba EX90 za spotrebu paliva, ktorá nie je na auto s hmotnosťou nad 2 700 kg prehnane vysoká.

Volvo EX90 je luxusné SUV, ktoré si ctí všetky tradície značky Volvo – komfort na palube, vysokú kvalitu interiéru, príjemný podvozok… a samozrejme bezpečnosť.

 

Čo treba uznať

  • Skoro dokonalý elektromobil na každý deň.

Čo nám chýbalo

  • Jednoduchší a intuitívnejší infotainment.

Čo nás prekvapilo

  • Panoramatická strecha nemá štandardne zatemnenie.

 

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra

Cena (základ/test)                                         102 900/123 937 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

                                                                       na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

  • Vpredu synchrónny elektromotor, max. výkon 177 kW (241 k), max. krútiaci moment 420 Nm. Vzadu synchrónny elektromotor, max. výkon 197 kW (268 k), max. krútiaci moment 490 Nm. Max. kombinovaný výkon 380 kW (517 k), max. kombinovaný krútiaci moment 910 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 111/107 kWh.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,9 s, vmax = 180 km/h, dojazd vo WLTP/test 590/470 km, spotreba WLTP/test 20,8/23,0 kWh/100 km.

 

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – áno
  • AUX – 0×
  • USB-A – 0×
  • USB-C – 5×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 14,5
  • Batožinový priestor: 697 dm3

Test: Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra – Tabula rasa

Komentáre (0)
Pridať komentár