Prvé tri generácie sa Citroën C3 držal charakteristickej kompaktnej karosérie s oblými tvarmi, príchodom štvrtej sa však prístup vývojárov k dizajnu a proporciám auta zmenil. Po novom je cétrojka malý crossover s oplastovaním lemov blatníkov a svetlou výškou podvozka takmer 20 cm. Rozmery karosérie sa, pokiaľ ide o rázvor, dĺžku a šírku, v porovnaní s predchodcom príliš nezmenili, rozdiely sú v milimetroch. Štvrtá generácia je však výrazne vyššia, až o 10 cm. Neviem, či je to výškou karosérie alebo priestorom medzi kolesami a blatníkmi, ale aj väčšie 17-palcové disky s pneumatikami 205/50 R17 sa mi zdali akési malé a utopené.
Odhliadnuc od toho sa mi nový Citroën C3 páči, svedčí mu kontrastná kombinácia sivej karosérie s čiernymi zrkadlami, kľučkami a strechou. Zaujali ma svetlá – vpredu sú už štandardne ledkové a vzadu majú vo výbave Max dokonca 3D grafiku. Za pozornosť stoja aj strešné lyžiny, ktoré sa tvária skutočne, avšak sú plastové a plnia len estetickú funkciu. Reálne využiteľné si treba prikúpiť. Batožinový priestor má objem 310 dm3, čo je v rámci segmentu štandardná hodnota. Daňou za vyššiu stavbu karosérie je pomerne vysoká nakladacia hrana, takže manželka nižšej postavy sa trochu potrápi, kým do kufra naloží ťažký nedeľný nákup. Na to však rýchlo zabudne, pretože sa jej práve vďaka vyššej karosérii bude pohodlne nastupovať. Za seba dodávam, že by som prijal prekrytie prahov, pri neopatrnom vystupovaní som si v zimnom období často zašpinil nohavice.
Inšpirácia súrodencom
Architektúra interiéru novej cétrojky pripomína riešenie, ktoré pod názvom i-Cockpit poznáme z modelov koncernového súrodenca, značky Peugeot. V tomto prípade je to však celé vymyslené trochu lepšie – volant je síce malý, ale nemusíte ho mať nepríjemne nízko, aby ste videli na ukazovatele nad ním. A ďalšia zaujímavosť, displej pred vodičom je kombináciou head-up displeja a štandardného kokpitu.
A to tak umiestnením ďalej od vodiča, ako aj spôsobom, akým funguje, pretože obraz sa z ležiaceho displeja premieta na zvislú čiernu plochu. Na prvý pohľad si to neuvedomíte, dôležitejšia je dobrá čitateľnosť a prehľadnosť, hoci osobne mi v možnostiach zobrazení chýbal otáčkomer. V strede palubnej dosky je umiestnená 10-palcová dotyková obrazovka s jednoduchou grafikou, ale rýchlymi reakciami a bezdrôtovým zrkadlením mobilu.
Citroën využíva samostatný panel klimatizácie s fyzickými tlačidlami – je to tak preto, že vo výbave You nemá dotykový displej. Z ergonomického hľadiska sú skvelým riešením tlačidlá naľavo od volantu, prostredníctvom ktorých si ľahko a rýchlo môžete deaktivovať štart-stop systém, udržiavanie v jazdnom pruhu a tiež akustické varovanie pri prekročení rýchlosti. Trochu ma prekvapilo, že elektricky ovládané okno vodiča má automatický dojazd iba smerom dole, hore už nie. Čo sa týka zadných sedadiel, priestorová ponuka je štedrá. Miesta nad hlavou je požehnane, problém nebudú mať ani vysokí ľudia. V oblasti kolien je vďaka vykrojeniu zadnej časti predných sedadiel tiež dosť miesta a šírka zodpovedá štandardom v béčkovom segmente.
Stovka mu stačí
Pod kapotou nového Citroënu C3 nájdete preplňovanú jedna-dvojku – motor pracuje v Millerovom cykle, čo znamená, že sacie ventily sa zatvárajú o čosi skôr, a preto konštruktéri použili turbo s variabilnou geometriou lopatiek. Nová generácia motorov PureTech už využíva rozvodovú reťaz, takže so životnosťou a spoľahlivosťou rozvodov by už nemal byť problém. Samotný agregát má výkon 74 kW (101 k) a dosahuje najvyšší krútiaci moment 205 Nm.
Kombinuje sa výhradne s manuálnou prevodovkou, automat bude k dispozícii až pri mild hybride, ten však príde neskôr. Mne 6-stupňový manuál úplne vyhovoval – radiaca páka má dobre definovaný chod a prevodovka ako taká je rozumne odstupňovaná. Nová cétrojka váži iba 1,2 tony a stokoňový výkon autu v rámci mestskej dynamiky úplne postačuje. Vo vyšších rýchlostiach už mierne stráca dych, ale dosť veľa času som v rámci testu strávil aj na diaľnici a nemal som s tým v podstate žiadny problém. Francúzsky výrobca opäť použil osvedčené tlmiče s hydraulickými dorazmi, takže jazda je aj v tomto prípade komfortná a plavná, auto výborne zvláda aj horší povrch cesty.
Nevýhodou je, že v zákrutách sa karoséria výraznejšie nakláňa a prípadná nerovnosť môže v takomto kritickom momente auto rozhodiť. Preto hovorím, že cétrojke sedí skôr pokojná, plynulá mestská jazda, vtedy sa vodičovi motor odmení aj nízkou spotrebou paliva. Bežne do šiestich litrov, ja som pri výraznejšom využívaní diaľnice dosahoval 6,5 litra. Ak budete k novému Citroënu C3 úprimný v otázke svojich očakávaní, aj auto k vám bude úprimné v tom, čo ponúka, a nebude sa hrať sa na niečo, čím nie je.
Stručne
Čo treba uznať
Komfortný podvozok a pohodlné sedadlá.
Čo nám chýbalo
Bezkľúčové odomykanie/štartovanie.
Čo nás prekvapilo
LED predné svetlá sú súčasťou štandardnej výbavy.
Citroën C3 1,2 Turbo 100 S&S 6M Max
Cena (základ/test) 14 990 /18 990 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 74 kW (101 k) pri 5 500 min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 126-27 g/km.
Jazdné výkony a spotreba
- 0 – 100 km/h za 10,6 s, vmax = 183 km/h, spotreba WLTP/test 5,6/ 6,5 l/100 km.
.Konektivita a nákladový priestor
230V – nie
AUX – nie
USB-A – 0×
USB-C – 3×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 10”
Batožinový priestor: 310 dm3
Minitest: Citroën C4 PureTech 130 S&S EAT8 Plus – Maximus Minimus