Test: CFMOTO Gladiator U10 Pro – Zamestnanec roka

CFMOTO Gladiator U10 Pro je pracovník, pre ktorého neexistuje „neviem, nedá sa“.

Nevravím, že sa s ním nemôžete zabávať, ale tento stroj je skôr pracovník než „parťák“ na zábavu. Lesníci, poľovníci, farmári, hasiči, resp. záchranárske zložky, elektrikári… a ešte nespočetne veľa profesií vedia, o čom hovorím. Pre nich je CFMOTO Gladiator U10 Pro neoceniteľným pomocníkom, pretože za pomoci širokej škály príslušenstva zvládne prakticky všetko – štverá sa do ťažko dostupného terénu, uvezie náklad, ťahá, tlačí, kosí, posýpa…

Normal a Work

Začnem tým, že na pohon slúži nový litrový trojvalec, ktorý je jednoducho silný, efektívny a tichý. Rozmenené na drobné: vyvinie 66 kW (90 k), resp. 94,5 Nm a utiahne príves až s 1 134 kg.  Keď si uvedomíte, že samotný stroj váži 911 kg, tak je to na palec hore. Navyše vďaka variabilnému časovaniu ventilov poskytuje vysoký krútiaci moment už v nízkych otáčkach. A je to cítiť, nepotrebuje vytáčať do otáčok. Osobne si veľmi cením, že motor ani výfuk nie sú príliš hlučné, takže nevyženiete z lesa všetky zvieratá. Ako sme si pri značke CFMOTO už zvykli, využíva prvky a technológie etablovaných európskych značiek – v tomto prípade napríklad vstrekovanie Bosch. Spolupracuje s CVT prevodovkou s voľbu režimov tlačidlami – E-Shift. Nemusíte sa teda biť s pákou, ktorej sa z nejakého dôvodu nechce v kulise hýbať. Nechýba poloha P pre parkovanie a vymoženosťou systému E-Shift je, že pri vypnutí motora elektronika automaticky preradí do P. To by páka nikdy neurobila. Samozrejmosťou je redukovaný prevod L, priznám sa však, že som očakával trochu väčší odstup od klasického prevodu. Dodávam, že Gladiator U10 Pro má dva jazdné režimy – Normal a Work, v ktorých sa mení mapovanie motora a CVT prevodovky. Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies s režimami 2WD, 4WD, 4WD Lock a uzávierkou zadného diferenciálu, pričom aj v tomto prípade ide o elektronické spínače, resp. ovládanie uzávierok. Okrem redukcie viete všetko zaradiť a vyradiť aj za jazdy. Pre bezpečnejší zjazd z kopca má Gladiator asistenta zjazdu z kopca. Keď sa už bavíme o elektronických vymoženostiach, musím dodať, že aj parkovacia brzda je elektronicky ovládaná a má funkciu Autohold – pri rozbehu podrží vozidlo, aby ste necúvli. K spomínanej off-roadovej výbave si pripočítajte svetlú výšku 330 mm, 29-palcové kolesá s AT pneumatikami, vynikajúce pruženie so zdvihom kolies vpredu 280 mm a vzadu 260 mm, kompletné zakrytovanie spodku a vyjde vám, že vás prakticky nič nezastaví. A keby predsa, tak si pomôžete navijakom, ktorý má Gladiator v sérii.

Stačí „béčko“

Vyzdvihnúť musím podvozok, ktorý funguje tak geniálne, že aj po nerovnej poľnej ceste s veľkým nadhľadom zvládnete aj vyššiu rýchlosť. Nerovnosti tlmí efektívne, takže z vás nevytrasie dušu a vozidlo nerozhádže, kolesá nestratia kontakt s podkladom. Vyzdvihnúť musím riadenie s elektronickým posilňovačom EPS, ktorý má 3 režimy a ktoré v pozitívnom zmysle slova odfiltruje všetko, čo sa deje pod prednými kolesami. Nerovnosti neudierajú do volantu a ani s ním netrhajú doľava a doprava, ovládacia sila je príjemná, polomer otáčania je taký malý, že sa otočíte okolo kríka. Pritom volant má medzi krajnými polohami zhruba 2,5 otáčky. Aby som bol korektný, ten polomer otáčania je 4 250 mm. Mimochodom, volant je nastaviteľný po oblúku v rozsahu 41 stupňov. V najvyššej polohe vám zároveň neuveriteľne uľahčí nastupovanie a vystupovanie. Škoda len, že nemá pamäť predošlej polohy. Sedadlo vodiča je posuvné, takže si svoju polohu nájdu vodiči rôzneho vzrastu. Samotné sedadlo nie je nijako extra tvarované, no má svoju logiku, ktorú pochopíte pri vystupovaní a nastupovaní. Mimochodom, Gladiator U10 Pro je homologizovaný ako traktor T1b, takže s ním môžete aj na cesty, na jeho šoférovanie vám stačí vodičák skupiny B (prípadne T) a pri jeho šoférovaní nepotrebujete helmu, stačia vám okuliare, ale osobne vrelo odporúčam aj helmu. „Jeden nikdy nevie“ a hlava je to najcennejšie, čo máte. Okrem toho je otypovaný ako trojmiestny. Reálne je to pre troch síce, pochopiteľne, iba v núdzi, ale aj to sa počíta. V kabíne nájdete dva odkladacie priestory, 8-palcový dotykový displej, ktorý je síce vzhľadom na odlesky zle čitateľný, no vôbec vás to nemusí trápiť, pretože s týmto UTV budete jazdiť drvivú väčšinu mimo ciest a tam idete na pocit, nie na rýchlomer, takže ani nemáte dôvod sa naň pozerať. Na druhej strane, displej okrem iného zobrazuje aj náklony a tie vám v tom teréne môžu pomôcť. Nechýba navigácia, audiosústava s reproduktormi – ale z môjho pohľadu sú to v tomto UTV všetko zbytočnosti. Vozidlo má kompletné LED osvetlenie. Pi jazde medzi kríkmi určite využijete aj sklápateľné zrkadlá. Za príplatok môžete mať dvere, presklenie kabíny, kúrenie, snežné pásy… takže Gladiator využijete aj v najťažších zimných podmienkach.

Na korbu môžete naložiť 454 kg a je vybavená elektrickým vyklápaním ovládaným priamo z kabíny. Osobne by som privítal aj ovládanie zvonka, jednak by som po otvorení čela nemusel ísť opäť dopredu k ovládaču a jednak by mal som proces vysypávania nákladu pod lepšou kontrolou ako z kabíny, resp. spredu. Korbu chráni plastová vaňa a na ľavom boku je 12 V konektor. Zaujímavým pomocníkom je meter na vnútornej strane čela korby, nechýbajú upevňovacie oká nákladu a zvonka oká na upevnenie siete. Unikátnosťou sú kotevné body CF-Connect na hornej hrane korby, prostredníctvom ktorých môžete na korbu namontovať bočnice, kufre, nosiče a pod.

CFMOTO Gladiator U10 Pro nanovo definuje kategóriu pracovných UTV. Je robustné a odolné v teréne, pritom nabité technológiami, tiché a ľahko ovládateľné. Svojím spôsobom maže rozdiely medzi prácou a zábavou.

Stručne

Čo treba uznať

  • Geniálne riadenie, ani po celodennej práci nebudete mať unavené alebo vytrasené ruky.

Čo nám chýbalo

  • Možno len ovládanie vyklápania korby zvonka.

Čo nás prekvapilo

  • Gladiator má zabudovanú navigáciu v sérii.

 

CFMOTO Gladiator U10 Pro

Cena (základ/test)                                                        20 399/20 399 € vrátane DPH

Záruka                                                                            5 rokov alebo 10 000 km            

 

Motor

Kvapalinou chladený R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 66 kW (90 k) pri 7 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 94,5 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 n. u.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 911 kg, vmax= n. u., spotreba výrobca/test n. u./– l/100 km.

 

CFMOTO CFORCE 850 Touring a CFORCE 1000 Touring – Noví hrdinovia off-roadu

Komentáre (0)
Pridať komentár