Úplne nový Lexus ES vznikol ako model, ktorý berie do úvahy priority a obavy dnešných zákazníkov. Snaha spoločnosti Lexus zabezpečiť, „aby bol luxus osobný“, je dôležitým bodom jej stratégie držať krok s meniacimi sa hodnotami ľudí a napĺňať ich túžbu po vyhľadávaní zmysluplných zážitkov.
V rámci toho značka prináša rozmanité riešenia zamerané na dosiahnutie uhlíkovej neutrality a ponúka ľuďom rôzne technologické riešenia, ktoré znižujú ich uhlíkovú stopu. V prípade úplne nového radu ES sa to prejavuje v podobe rozšíreného modelového radu, ktorej súčasťou sú plne hybridné i čisto elektrické pohonné jednotky s rôznymi možnosťami výkonu a výberom pohonu predných kolies (FWD) aj všetkých kolies (AWD).
V snahe splniť sľub a zabezpečiť, „aby bol luxus osobný“, sa program nových automobilov značky Lexus zameriava na elektrifikáciu, inteligenciu a diverzifikáciu – teda kvality, ktoré sú dôležitým bodom úplne nového radu ES.
Program elektrifikácie po prvý raz prináša do luxusného sedanu značky Lexus technológiu čisto elektrického pohonu. Pokiaľ ide o zložku inteligencie, model využíva výhody technologických inovácií, ako sú napríklad prepínače z radu „Hidden Tech“, ktoré značka Lexus použila prvýkrát a ktoré umožnila jej softvérová platforma Arene, ako aj najnovšie dômyselné multimediálne a bezpečnostné systémy. V prípade diverzifikácie svojho modelového radu Lexus navrhuje produkty, ktoré dokážu plniť viacero úloh; model ES síce môže byť sedan v klasickom štýle, ale vyznačuje sa charakterom, štýlom a výkonom, ktoré oslovia zákazníkov tak zo súkromného, ako aj z podnikateľského sektora.
Hoci úplne nový Lexus ES je väčšie vozidlo v každom ohľade v porovnaní so svojím predchodcom, jeho dizajn v štýle Clean x Tech mu dodáva noblesný a elegantný vzhľad tak vo vnútri, ako aj zvonka. Investície do komfortu, kultivovanosti a luxusu ho posunuli ešte bližšie ku kvalite, priestrannosti a špecifikáciám, aké sa spájajú s modelmi väčšieho segmentu F. Zároveň sa vyznačuje výkonom a ovládateľnosťou tak v hybridnej, ako aj v batériovo-elektrickej verzii, ktoré prinášajú vysokú úroveň komfortu, spoľahlivosti a kontroly – čo sú kvality, ktoré definujú Rukopis jazdy značky Lexus.
Exteriér: elegancia s jednoduchý a čistým dizajnom
Model ES bol vyvinutý podľa novej koncepcie dizajnu značky Lexus – Clean Tech x Elegance.
Elegancia bola určujúcou vlastnosťou po sebe idúcich generácií modelu ES a v najnovšom modeli je ešte kultivovanejšia; prináša zmes funkčných prvkov a väčšej emocionálnej kvality, ktorá vytvára estetiku jednoduchého a čistého dizajnu.
Nový model má novú karosériu, ktorá evokuje elektrifikovaný pohon a predstavuje ďalšie zdokonalenie vretenovitého tvaru ako charakteristického dizajnového prvku značky Lexus. Celková výška, šírka a dĺžka vozidla sa vypočítali tak, aby vytvorili elegantné a podmanivé proporcie a aby sa zároveň zabezpečilo pohodlné nastupovanie a vystupovanie z vozidla. Pozície kolies sa upravili na milimetre presne, aby sa dosiahol ideálny široký a nízky postoj.
Predná časť vozidla sa vyznačuje ostrým tvarom, ktorý sa tiahne cez celú kapotu až po okraje nárazníkov. Vretenovitá karoséria vychádza z nízko posadenej prednej masky a zahŕňa horizontálne usporiadané predné blatníky, čím dodáva modelu ES výrazný a osobitý vzhľad. Hybridné modely majú okrem toho mriežku chladiča s hornými otvormi, ktoré zaisťujú optimálne chladenie. Predné svetlá vytvárajú dvojitý znak charakteristického písmena L, ktorý sa stane novým kultovým detailom značky Lexus v ére elektrifikácie. Ten spája dovnútra smerujúce svetlá na denné svietenie v tvare písmena L s von smerujúcimi smerovými svetlami, ktoré majú taktiež tvar písmena L, čím vzniká charakteristická identita značky Lexus a súčasne sa zlepšuje viditeľnosť aj funkčnosť. Nové zadné svetlá sú v tvare charakteristického písmena L, vďaka ktorým je vozidlo ihneď rozpoznateľné ako Lexus. Jednoliata svetelná lišta je plynulo zjednotená s osvetleným logom LEXUS a obsahuje integrované koncové a brzdové svetlá, pričom ostatné svetlá sú posunuté smerom k vonkajším okrajom. Tento dizajn zdôrazňuje široký postoj vozidla, zvýrazňuje jeho tvarovaný zadný profil a zároveň prispieva k jeho aerodynamickému výkonu.
Interiér: jednoduchý, čistý a sofistikovaný
Luxusný komfort zabezpečujú funkcie, ktoré zlepšujú pohodlie cestujúcich. Zadnú časť kabíny je možné vybaviť sklápacími sedadlami a na sedadlo za spolujazdcom je možné pridať opierku na nohy v štýle otomanu, ktorá poskytne cestujúcemu exkluzívny zážitok ako pri jazde so šoférom. Sedadlo spolujazdca má funkciu sklápania dopredu, aby sa čo najviac zväčšil priestor pre nohy a zlepšil výhľad cestujúcich na zadnom sedadle.
V novom modeli ES majú premiéru dva nové dizajnové prvky, ktoré sú pre značku Lexus novinkou. Technika vrstvenia bambusu využíva pokročilé techniky tlače a technológiu prenosu svetla na vytvorenie efektu povrchového osvetlenia, ktorý je synchronizovaný s okolitým osvetlením kabíny. Reliéf zo syntetickej kože vytvára presný reliéfny vzor, ktorý v kombinácii s okolitým osvetlením vytvára čistú a modernú estetiku. Úroveň vnímanej kvality umocňuje optimálne umiestnenie reproduktorov audiosystému Mark Levinson s priestorovým zvukom, ktoré vytvárajú trojrozmernú zvukovú scénu a harmonickú zmes zvuku a osvetlenia v kabíne.
Kokpit vytvorila značka Lexus na základe princípu Tazuna, v rámci ktorého sa môže vodič sústreďovať na cestu pred sebou vďaka efektívnemu usporiadaniu ovládacích prvkov a informačných zdrojov, ktoré umožňuje ich rozpoznávanie a obsluhu len s minimálnym pohybom rúk a očí. Horná časť je doširoka otvorená a kladie prvoradý dôraz na výhľad vodiča, zatiaľ čo združený prístroj je prezentovaný v asymetrickom 12,3-palcovom digitálnom usporiadaní, ktoré umožnilo použitie nižšieho krytu prístrojov. Kvalitu materiálov umocňujú mäkké akcenty podobné koži a efekty dynamického osvetlenia.
Pohodlie na vyššej úrovni
Spoločnosť Lexus chcela navrhnúť kabínu, ktorá bude mimoriadne pohodlná a relaxačná, a zároveň zdokonaliť už i tak vysokú mieru tichosti a kvality jazdy, ktorou sa vyznačuje model ES.
Predné sedadlá majú prepracovanú konštrukciu, ktorá vodičovi zabezpečuje pohodlnú polohu za volantom, aby mohol intuitívne reagovať na správanie vozidla a cítiť sa viac zapojený do jeho riadenia. Opora lopatiek znižuje svalové napätie pri riadení, zatiaľ čo operadlo jemne kolíše telo.
Keďže prvoradé bolo zníženie hluku, zlepšilo sa tesnenie dverí a v predných dverách sa použilo sklo s vysokou kvalitou zvukovej izolácie. Dôsledne sa upravil spôsob šírenia zvuku v kabíne, aby sa zabezpečila prirodzenejšia a harmonicky vyvážená akustika.
Prepínače z radu „Hidden Tech“ po prvý raz vo vozidle Lexus
Vysokú kvalitu interiéru modelu ES podporuje nová technológia od spoločnosti Lexus, prepínače z radu takzvaných „Hidden Tech“.
Tento nový dizajn odráža princíp pohostinnosti Omotenashi, ktorým sa riadi značka Lexus. Vyznačuje sa minimalistickým, nevtieravým dizajnom, ktorý prirodzene splýva s interiérom. Keď je vozidlo vypnuté, prepínače nie sú vidieť, pretože sú ukryté pod čalúnením palubnej dosky; keď vodič vozidlo zapne, rozsvietia sa a ukážu sa. Aj keď majú tieto prepínače elegantný vzhľad dotykového panela, pri používaní poskytujú veľmi príjemný pocit na dotyk.
Hybridné modely bez nutnosti dobíjania ES 300h a 350h
Model ES 300h poháňa prepracovaný hybridný systém pohonu bez nutnosti dobíjania, ktorý tvorí 2,5-litrový radový štvorvalcový motor s maximálnym výkonom 201 k (DIN)/148 kW*. V ponuke budú obe verzie, s pohonom predných aj všetkých kolies. Toto hnacie ústrojenstvo bude v ponuke na trhoch západnej Európy, zatiaľ čo na východe bude v ponuke hybridný variant ES 350h. Ten taktiež využíva 2,5-litrový zážihový motor, ale s maximálnym výkonom 247 k (DIN)/182 kW *. Tu budú taktiež v ponuke modely s pohonom predných aj všetkých kolies. V záujme vyššieho výkonu bol vylepšený aj hybridný akumulátor. Systém využíva na mieru vytvorenú riadiacu logiku na dosiahnutie kombinácie silného zrýchlenia a úspory paliva. Ďalšou výhodou je zvýšená tuhosť pohonnej jednotky, ktorá pomáha potláčať vibrácie, čo prispieva k tichšej a kultivovanejšej atmosfére v kabíne.
Čisto elektrické modely ES 350e a 500e
V ponuke budú dve čisto elektrické verzie ES: model ES 350e s pohonom predných kolies, ktorý dodá výkon 224 k (DIN)/165 kW*, a model ES 500e s pohonom všetkých kolies s výkonom 343 k (DIN)/252 kW*.
Obe vozidlá využívajú odborné znalosti spoločnosti Lexus v oblasti pokročilej elektrifikácie, aby sa naplno využil potenciál novej globálnej platformy Lexus Architecture-K vrátane nových náprav eAxles, ktoré integrujú riadiacu jednotku aj medzinápravovú prevodovku. Ich nová konštrukcia je ľahká a vyznačuje sa kompaktným usporiadaním, ktoré prispieva k optimalizácii kabíny a batožinového priestoru.
Model ES 500e je vybavený inteligentným elektrickým pohonom všetkých kolies DIRECT4 z dielne spoločnosti Lexus, ktorý zabezpečuje nepretržité úpravy rozdelenia hnacieho momentu na všetky štyri kolesá podľa vstupov vodiča a stavu vozovky. Pomer sa môže meniť od 100:0 do 0:100, podľa údajov zo senzorov sledujúcich zrýchlenie, otáčky kolies a uhol natočenia volantu. Tým sa zabezpečuje stabilita ovládania a zároveň podmanivý zážitok z jazdy.
Lexus ES – prehľad technických údajov
Všetky údaje sa týkajú prototypu modelu ES a sú predbežné až do homologizácie
PODVOZOK A OVLÁDANIE
Lexus sa snaží poskytovať jazdný charakter Lexus Driving Signature – pohodlie, istotu a kontrolu pre vodiča za každých okolností – konzistentne v celom modelovom rade. Aby to dosiahla aj v novom modeli ES, aplikovala poznatky z programu zdokonaľovania jazdných vlastností, v rámci čoho zvýšila tuhosť podlahy, prednej i zadnej časti vozidla. Tieto rozsiahle spevnenia minimalizujú vibrácie a prispievajú k presnému a intuitívnemu riadeniu, plynulému zrýchleniu a odozve brzdenia, ktoré sú verné zámerom vodiča. Vozidlo má zároveň svižný a citlivý charakter, čo je v rozpore s jeho veľkosťou.
Nový model ES je skonštruovaný na prepracovanej novej globálnej platforme Lexus Architecture-K, ktorá vyhovuje hybridným variantom bez nutnosti dobíjania rovnako ako čisto elektrickému pohonu. Počnúc platformou bola konštrukcia vozidla komplexne prepracovaná, výsledkom čoho je nárast celkovej dĺžky vozidla o 165 mm a rázvor kolies dlhší o 80 mm v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Rozchod predných kolies sa zväčšil o 64 mm a zadných o 82 mm. V dôsledku toho sa priestor medzi predným a zadným sedadlom rozšíril o 77 mm na súčasných 1 102 mm, čím vznikla priestrannejšia kabína. Vyššie položené sedadlá uľahčujú nastupovanie a vystupovanie z vozidla.
Predné zavesenie je tvorené vzperami MacPherson, zatiaľ čo vzadu je po prvýkrát v ES použitý viacprvkový systém, ktorého cieľom je zlepšiť prenos výkonu na vozovku a plynulé ovládanie postoja vozidla.
Na zdokonalenie kvality jazdy sa zaviedli dôsledné opatrenia, ako sú napríklad optimalizované puzdrá ramien nápravy, aby sa dosiahol hladký zdvih a pokojnejšia jazda.
Systém riadenia využíva hriadeľ s premenlivým prevodom, ktorý podporuje stabilitu pri vysokých rýchlostiach, rýchlu odozvu pri zatáčaní a ľahšiu manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach.
NOVÝ DIGITÁLNY KOKPIT
Model ES ponúka úplne nový digitálny kokpit, v ktorom je plne integrovaný 12,3-palcový prístrojový panel, nový 14-palcový systém LexusConnect Multimedia (ktorý má premiéru na trhu) a aplikácia LexusLink +.