Pred piatimi rokmi sa intenzívne diskutovalo o tom, že Mitsubishi opustí európsky trh. Našťastie, nestalo sa tak, ale prestalo uvádzať svoje vlastné nové modely, iné zasa stiahlo z predaja ešte pred koncom životného cyklu. Za ten čas varila z francúzskych ingrediencií. Teraz sa však do Európy – a teda aj na náš trh – vracia Outlander, japonské Mitsubishi. Nie je to úplne novinka, bola vyvinutá a dokončená vlastne tesne predtým, ako sa Mitsubishi stiahlo z Európy, pre nás je to však novinka. O to zásadnejšia, že po niekoľkých rokoch je to opäť „echt“ japonské Mitsubishi.
Luxus zvonka aj vo vnútri
Dizajn charakterizuje predná časť v štýle Dynamic Shield s oddelenými DRL svetlami a hlavnými svetlometmi, mohutná kapota, výrazné bočné línie a veľké kolesá – v našom prípade až 20-palcové. Mimochodom, svetlomety sú full LED-kové, majú dobrý výkon a sú matrixové, to znamená, že vykrývajú premávku. Zaujímavé je, že mnohé automobilky kvôli ekológii už upúšťajú od využívania chrómu, no na Outlanderi ho ešte nájdete v hojnej miere. A mne sa to páči, pretože to pôsobí luxusne. Naopak, sklamalo ma čierne tlačidlo bezkľúčového odomykania dverí, ktoré v spojení so svetlou farbou karosérie udrie do očí a pôsobí lacno. V tejto triede by som už očakával pekný neviditeľný kapacitný snímač, navyše nielen na predných, ale aj na zadných dverách.
Vo výbave Instyle+ má Outlander interiér čalúnený prémiovou hnedou kožou, vďaka čomu pôsobí veľmi luxusne. Vzhľadom na to, že sedadlá sú ventilované a vyhrievané, tak je tá koža v strede sedadiel perforovaná. Samotné sedadlo je aj v najnižšej polohe pomerne vysoko, čo však odzrkadľuje požiadavky bežných ľudí na SUV, takže to akceptujem. Neakceptujem však to, že podlaha pred sedadlom vodiča klesá smerom dopredu, takže som si pri jazde na tempomat nevedel poriadne založiť nohy pod seba. Ďalšia vec, ktorá ma sklamala, je masážna funkcia sedadiel – v skutočnosti je to iba pulzovanie bedrovej opierky a to sa v tejto triede nenosí. Chválim však priame ovládanie klimatizácie, volič prevodovky, volič jazdných režimov, vysoko položený dotykový displej a dobrú polohu výduchov klimatizácie, ktoré sú dostatočne vysoko na to, aby ste ich v lete vedeli nasmerovať tak, aby studený vzduchu prúdil do priestoru, nie priamo na vás. Mitsubishi využíva audiosystém Yamaha, ktorý ladil reproduktory a akustiku špeciálne pre Outlander. Pri tejto veľkosti je samozrejmosťou, že aj vzadu je dostatok miesta. Sedadlá vzadu sú vyhrievané, operadlá delené v pomere 40:20:40, nechýba vlastná klimatizácia, slnečné roletky na dverách, 2 USB-C konektory a jeden 230 V konektor. Auto má navyše technológiu V2H, vďaka ktorej môžete z vášho akumulátora napájať externé spotrebiče.
Nabíjaj, ale nemusíš!
Druhá generácia Outlanderu bola v roku 2013 absolútne prvým SUV s plug-in hybridným pohonom a aktuálna generácia tento pohon povznáša na novú úroveň. Základom je 2,4-litrový benzínový štvorvalec 4B12, ktorý vyvinie 100 kW a dopĺňa ho generátor elektrickej energie a dva elektromotory. Ten predný má 85 kW, zadný 100 kW. Systémový výkon je až 225 kW, čo je v bežnom živote viac než dosť. Akumulátor má kapacitu 22,7 kWh, čo by malo vo WLTP mixe stačiť na 84 elektrických kilometrov, v mestskom prostredí dokonca 111 km a ja môžem skonštatovať, že v jarných podmienkach môžete najazdiť na elektrinu reálne 80 – 90 km. To, pochopiteľne, za predpokladu rozumnej jazdy a využívania špecifík elektrického pohonu. Pri domácom nabíjaní vás to nemusí trápiť, ale vstavaná AC nabíjačka pustí len 3,6 kW a rýchlonabíjačka využíva konektor typu CHAdeMO, ktorý na verejných nabíjačkách nie je celkom bežný. Ak ho ale nájdete, tak Mitsubishi deklaruje príkon 50 kW a nabitie na 80 % kapacity za 32 minút. Mne bralo auto zo stojana ledva 40 kW a pri 70 percentách to šlo ku 20 kW a potupne to klesalo ďalej. Treba však povedať, že som nevyužil predohrev akumulátora. Outlander ako jeden z mála plug-in hybridov má tepelné čerpadlo, aj vďaka nemu som dosahoval taký skvelý dojazd a spotrebu pod 19,6 kWh/100 km. Prekvapilo ma, že bez nabíjania, teda v hybridnom režime, mal Outlander veľký rozptyl spotreby – od 6 až do 10 l/100 km. A to nevravím o rozptyle pri pokojnej jazde a paľbe. Takýto rozptyl dosiahnete okolnosťami a mierne vyšším tempom. Na druhej strane celkový priemer bez nabíjania bol 7,5 l/100 km.
Samotný systém pracuje veľmi kultivovane, ani nevnímate, kedy sa motor pripája a odpája. Na moje prekvapenie, viac ako benzínový motor som vnímal tie elektrické. Po celý čas – v čisto elektrickom aj hybridnom režime – som vnímal, ako „pískajú“. Principiálne sa bavíme o troch režimoch práce hnacieho systému. Prvým je jazda na čistú elektrinu z akumulátora, čo nepotrebuje komentár. Druhým je jazda na elektrinu, pričom elektrinu vyrába spaľovací motor, ale ten sa do pohonu nezapája. Typicky pri zrýchľovaní, jazde do kopca a pod. – skrátka pri požiadavke vyššieho výkonu. Tretím režimom je jazda na kombináciu elektromotora a spaľovacieho motora, pričom hlavnú úlohu hrá benzínový motor a elektromotory mu iba pomáhajú. Tento režim sa využíva pri vyšších rýchlostiach. Vy však principiálne nemusíte nič riešiť a keď nesledujete výkonový tok na displeji, tak ani neviete, ktorý z režimov je aktívny. Všetko rieši elektronika. Vzhľadom na to, že veľkú časť do pohonu vkladajú elektromotory, sú reakcie na plyn veľmi príjemné bez citeľného oneskorenia. Veľmi sa mi páči, že Outlander ponúka rekuperáciu jednopedálovým ovládaním alebo 5 stupňov manuálneho nastavenia rekuperácie B1 až B5 a tiež voľné rolovanie B0, pričom odstupy medzi jednotlivými stupňami sú jemné. Stupeň rekuperácie meníte pádlami pod volantom. Brzdový pedál je však gumový a nedával mi dobrú spätnú väzbu.
Na každý scenár
K dispozícii máte až 7 jazdných režimov – Normal, Eco a Power podľa jazdného štýlu a Tarmac, Gravel, Snow, Mud podľa charakteru podkladu. A samostatným režimom je jazda na elektrickú energiu. Systém S-AWC pritom rozdeľuje hnaciu silu na nápravy, reguluje zásah stabilizačnej kontroly, prípadne ABS tak, aby kontrolovala stáčanie karosérie okolo zvislej osi. Outlander je tak pripravený na všetky možné scenáre – pokojnú jazdu, paľbu aj off-road; jazdu po meste, okreskách, diaľnici aj po horských serpentínach. Podvozok je naladený pevnejšie a svoju „trošku“ k tomu pridávajú aj 20-palcové kolesá, ale je dobre odhlučnený. K dobrej akustike na palube prispievajú aj akustické čelné a bočné okná vpredu. Samozrejmosťou je tiež kvantum bezpečnostných systémov, z ktorých niekoľko viac otravuje, než pomáha. Avšak našťastie, vy si môžete naprogramovať svoj vlastný profil, ktorom si povypínate tie systémy, ktoré otravujú, a toto nastavenie môžete spárovať so svojím kľúčom od auta. Pri každom naštartovaní s vaším kľúčom si potom auto aktivuje váš „bezpečnostný profil“. Geniálne!!!
Mitsubishi Outlander sa vracia k „Mitsubishi Motors-ness“, teda k pôvodnému DNA značky. A ja som rád, pretože obohacuje náš trh o niečo výnimočné.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný plug-in hybridný pohon.
Čo nám chýbalo
- Kapacitný bezkľúčový systém.
Čo nás prekvapilo
- K dispozícii máte až dve 230 V konektory a tiež V2H.
Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Instyle+
Cena (základ/test) 51 900/64 750 €
Záruka 8 rokov alebo 160 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 2 360 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 203 Nm pri 4 000 ot.min-1. Elektromotor vpredu: max. výkon 85 kW (116 k), max. krútiaci moment 255 Nm. Elektromotor vzadu: max. výkon 100 kW (136 k), max. krútiaci moment 195 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 225 kW (306 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 19 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,9 s, vmax=170 km/h, energetická spotreba WLTP/test 23,5/19,6 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 84/80 km; spotreba paliva WLTP/test 0,8/5,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 2×
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 495 dm3
Mitsubishi Outlander PHEV – Dlho očakávaná novinka prichádza na trh