Na úvod si pripomenieme, že poznáme viacero typov automatických prevodoviek. Najtradičnejší je automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu a planétovou sústavou. Takáto automatická prevodovka sa často vyznačuje spoľahlivosťou a plynulým radením, hoci v starších modeloch zvykla mať v porovnaní s manuálom o niečo vyššiu spotrebu paliva. Druhým, čoraz rozšírenejším druhom automatickej prevodovky, je dvojspojková prevodovka. Spravidla radí rýchlo a efektívne, pretože využíva dve spojky – jednu pre párne a druhú pre nepárne prevodové stupne.
Medzi nimi poznáme prevodovky s tzv. mokrými lamelovými spojkami a suchými trecími spojkami. Nevýhodou – najmä u tých so suchými spojkami – môže byť vyššia citlivosť na jazdný štýl vodiča a nepáči sa im ani dlhé státie v kolónach, keď spojky najviac trpia. Tretím často používaným typom je tzv. bezstupňová prevodovka CVT, ktorá neobsahuje pevné prevodové stupne, ale prostredníctvom kužeľov a remeňa plynulo mení prevodový pomer. V praxi to znamená hladkú jazdu a tiež pozitívny vplyv na spotrebu – najmä v hybridných autách. Nevýhodou je skreslené vnímanie dynamiky motora, nepríjemný „vysávačový efekt“ a náchylnosť na prehrievanie pri dlhodobom zaťažení.
Alternatívou ku klasickým CVT prevodovkám je e-CVT prevodovka, ktorú využíva Toyota pri svojich hybridoch. Ide o klasickú prevodovku s planétovým súkolesím, variabilný prevodový pomer sa dosahuje samostatným elektromotorom, ktorý mení relatívne otáčky unášača. Dnes už najmenej rozšírená je robotizovaná prevodovka. V podstate ide o manuálnu prevodovku s automatizovaným radením. Je lacnejšia na výrobu, no často menej komfortná – často radí pomaly a trhavo.
Potrebuje starostlivosť
Na to, aby automatická prevodovka fungovala spoľahlivo aj po rokoch používania, je dôležité dopriať jej aspoň základnú starostlivosť. Aj keď výrobcovia často tvrdia, že olej v automatickej prevodovke je doživotný, autoopravári vyzývajú na jeho pravidelnú výmenu a tvrdia, že starý, resp. nemenený olej je najčastejšou príčinou poruchy automatickej prevodovky. V princípe je to jednoduché – akýkoľvek olej časom a používaním stráca svoje pôvodné vlastnosti.
V automatickej prevodovke navyše slúži na mazanie aj chladenie. Hydromenič ho využíva na prenos krútiaceho momentu, v hydrorozvádzači, teda mechatronike, je potrebný na ovládanie radenia prevodových stupňov. Navyše prevádzkou vozidla sa do oleja uvoľňuje oter z lamiel či ložísk a mení sa jeho tepelná stabilita. To znamená, že olej v automatickej prevodovke je extrémne zaťažovaný a len ťažko si môže ideálne vlastnosti zachovať naveky. Aj preto sa výmena oleja v automatickej prevodovke odporúča každých 50- až 80-tisíc kilometrov alebo podľa pokynov výrobcu. Ideálne je pri výmene prevodovky urobiť aj „preplach“. Pri obyčajnej výmene totiž ostáva značné množstvo oleja v mechatronickej časti prevodovky a tá potom zhoršuje parametre nového oleja.
Vyhnite sa chybám
Niektorí vodiči si myslia, že ak budú pri zjazde z kopca prepínať automatickú prevodovku do režimu N, ušetria pár decilitrov paliva. To jednak nie je pravda, ale najmä pri preradení do „N-ka“ sa preruší prívod oleja, takže prevodovka nemá správne mazanie a rýchlejšie sa opotrebuje. Škodí jej aj následne surové preradenie do režimu D počas jazdy. Netreba zabúdať, že automatická prevodovka je navrhnutá tak, aby vodič na začiatku jazdy zaradil do „D-čka“ a počas jazdy už nesiahal na volič.
Chybou je teda aj vyraďovanie do „N-ka“ na semaforoch. Automatickej prevodovke škodí, keď vodič mení režim jazdy dopredu na režim spiatočky bez zastavenia vozidla. Zmena režimu z D do R a naopak by správne mala prebiehať až po tom, čo auto úplne zastaví. Pri starších automatických prevodovkách sa občas stávalo, že vodič zaradil režim P ešte predtým, ako auto úplne zastavilo. A to bol problém, pretože pri radení do parkovacieho režimu sa aktivuje západka v prevodovke, ktorá následne zapadne do ozubeného kolesa. Ak vodič zaradil do „P-éčka“ skôr, ako auto úplne zastavilo, ozubené koleso mohlo zlomiť západku. Nové automatické prevodovky už nedovoľujú tento hriech. A na záver – ak parkujete v kopci, najskôr zatiahnite parkovaciu (ručnú) brzdu a až potom zaraďte na voliči prevodovky režim P. Prevodovka tak nemusí držať celú váhu auta.