Toyota je na Slovensku druhou najsilnejšou automobilovou značkou

Toyota vlani obhájila druhú pozíciu na slovenskom trhu a spolu so Škodou boli jedinými značkami s dvojciferným trhovým podielom.

Toyota na Slovensku kontinuálne rastie už od roku 2016. Vtedy mala trhový podiel 3,5 % a patrila jej 13. priečka na trhu. Najväčší trhový podiel a doterajší predajný rekord dosiahla v roku 2023, keď predala 11 563 vozidiel a jej trhový podiel dosiahol 11,5 %. Vtedy sa vďaka lepšej dostupnosti svojich modelov v porovnaní s konkurenciou dotiahla doposiaľ najtesnejšie na značku Škoda, dlhodobého lídra trhu. V uplynulom roku Toyota umiestnila na slovenský trh 10 425 vozidiel a jej trhový podiel dosiahol 10,2 %. V slovenskom zastúpení Toyoty si však veria na viac, chcú byť jednotkou aj na Slovensku, tak ako je táto značka jednotkou v celosvetovom meradle.

 

Pousmiali ste sa, myslíte si, že „poraziť“ Škodu na pôde, ktorá je pre ňu takmer domáca je nereálne? Pamätajte, kto sa smeje naposledy, ten sa smeje najlepšie! Ešte  v roku 2015 nebola Toyota ani v prvej desiatke, spolu s Lexusom predala 2 665 vozidiel a jej trhový podiel ledva presiahol tri percentá. Odvtedy značka rastie a od roku 2017 je stabilne v prvej desiatke.

Už v roku 2020, teda 5 rokov od spomínaného roku 2015, viac ako zdvojnásobila svoj trhový podiel na 7 %, predala už 5 739 vozidiel. V tom čase nám predstavitelia Toyoty vraveli, že piate miesto nie je konečný cieľ, ale „idú“ na dvojku. A trvalo im to iba tri roky, už v roku 2023 bola Toyota dvojkou na slovenskom trhu, predala 11 563 vozidiel a jej trhový podiel dosahoval 11,5 %. Z toho vidieť, že to, čo v Toyote povedia, neradno brať ľahkú váhu. Toyota si totiž ide za svojím cieľom a ten nám jasne definoval Milan Kočka, generálny riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia, oficiálneho importéra značiek Toyota a Lexus na Slovensko, ktorý povedal: „Máme pred sebou už iba posledný krok, byť číslo 1 na Slovensku. Samozrejme, že to nebude o rok ani o dva, no Toyota má jasnú víziu, ako to dosiahnuť“. K tomu pomôže aj skutočnosť, že slovenský trh ešte nie je nasýtený. Na Slovensku sa predá 10 vozidiel na 1 000 obyvateľov, v Nemecku až 30 a celoeurópsky priemer je 20 vozidiel na 1 000 obyvateľov.

Predaj a servis

Prvým pilierom je vzťah zákazník – autorizovaný predajca a servis Toyota a Lexus. Zatiaľ čo ostatné značky idú smerom k agentúrnym a iným formám neštandardných predajov, Toyota posilňuje súčasnú formu predaja cez svojich dílerov, kde išli masívne investície do modernizácie priestorov. Až 80 percent autorizovaných partnerov prešlo radikálnou zmenou, zväčšili a modernizovali sa priestory. Všetko pre jednu jedinú vec – aby sa zabezpečila maximálna kvalita servisu a služieb a spokojnosť zákazníkov.

Milan Kočka, na margo dílerskej siete povedal, že majú najzdravšiu a najkvalitnejšiu dílerskú sieť s najväčším podielom predajov na predajný bod. Každý díler predal vlani v priemere 580 automobilov.

Úžitkové vozidlá

Druhým pilierom budú ľahké úžitkové vozidlá LCV. Po vlaňajšom uvedení modelu Proace si Toyota môže povedať, že má podchytený každý segment LCV a tento rok chce predať až 3 000 vozidiel LCV. Na rozdiel od niektorých značiek však Toyota nerobí rozdiely medzi svojimi predajcami, každý z nich je plnohodnotný predajca LCV.

Modelová ponuka

Tretím pilierom bude samotná modelová paleta, ktorá aj v týchto ťažkých časoch, ktoré prichádzajú so sprísnenými flotilovými limitmi CO2, bude rešpektovať požiadavky slovenských zákazníkov. Rok 2025 bude rokom plug-in hybridov a batériových elektromobilov. Toyote je však jasné, že zvýšiť podiel elektromobilov z necelých 3 percent na 10 je absolútne nereálne. Preto bude klásť dôraz na plug-in hybridy. Mimochodom, do 13 mesiacov uvedie Toyota 8 nových modelov. Dôležité je, že príchodom nových elektrických modelov nebude nahrádzať súčasné modely, ale bude ich dopĺňať a rozširovať svoju ponuku. Toyota totiž chce naďalej poskytnúť voľbu, resp. správnu alternatívu každému zákazníkovi. Táto stratégia reflektuje celosvetovú stratégiu značky, ktorá na jednej strane rešpektuje regionálne rozdiely a na druhej strane si uvedomuje, že staviť všetko na jednu kartu nie je správne.

Mimochodom, najpredávanejšími modelmi značky Toyota za minulý rok boli Corolla, ktorá získala prvú priečku, na druhom mieste to bol štýlový crossover C-HR a tretím bol Yaris Cross.

Kinto

Čoraz viac firiem a súkromných zákazníkov prechádza z vlastníctva auta na nejakú formu operatívneho lízingu. Preto je štvrtým pilierom automobilky program Kinto. Kinto One je značkový operatívny lízing Toyoty. Zákazník tak má všetko pod jednou strechou, čo je pre neho obrovská výhoda a pre samotnú Toyotu to zasa znamená, že všetko má vo vlastných rukách. Skrátka „win-win“.

Silná značka

Sila značky však spočíva aj v silných projektoch. Na Slovensku rozbehla úspešný projekt Bezpečne s Toyotou, v rámci ktorého v spolupráci s Centrom bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu vyškolila už vyše 200 mladých vodičov, presne tých, ktorí sú najrizikovejší. Školenie je pre záujemcov, samozrejme, úplne zadarmo a ja osobne si túto aktivitu Toyoty cením o to viac, že záujemca môže prísť s akýmkoľvek autom, nemusí vlastniť Toyotu a ani sa k ničomu nezaväzuje.

Toyota je aktívna aj vo vrcholovom motor športe. Vo WRC bola vlani medzi značkami prvá a vo WEC v kategórii hypercar taktiež. Okrem toho sa Toyota vracia aj do seriálu F1.

Test: Toyota GR Yaris 1,6 Turbo 280k GR Four 8-st AT Gazoo Racing Direct

Komentáre (0)
Pridať komentár