Hybrid začína na cene 45 490 eur a v najvyššej výbave Advance končí na 51 990 eurách, za plug-in hybrid musíte „vykešovať“ 56 990 eur. Treba však dodať, že plug-in hybrid sa predáva iba v jednej výbave Advance Tech, ktorá je postavená ešte o niečo vyššie ako Advance, takže rozdiel 5 000 eur nejde výhradne na vrub plug-in hybridného pohonu, ale dostávate zopár zaujímavých prvkov navyše.
81 kilometrov
Čo sa týka plug-in hybridného pohonu, ten je prakticky identický ako v hybridnej verzii – jej chrbticou je atmosférický dvojliter s výkonom 109 kW, resp. 189 Nm a synchrónny elektromotor so 135 kW a 335 Nm. Identický je aj princíp práce, pri ktorej sú kolesá poháňané primárne elektromotorom, benzínový motor slúži v prvom rade na výrobu elektrickej energie a do pohonu sa zapája len v špecifických prípadoch. Akumulátor však má výrazne väčšiu kapacitu – 17,7 kWh, čo dáva predpoklad dojazdu na elektrinu 81 km. Ja som s ním reálne dokázal najazdiť okolo 60 km a podľa nabitej energie a najazdených kilometrov som si vypočítal priemernú energetickú spotrebu 24,3 kWh/100 km. Plusom je, že ani v chladných ránach s teplotami pár stupňov nad nulou Honda nenaštartovala benzínový motor, ale „fičala“ na elektrinu. Tým pádom môže využiť podstatu plug-in hybridu aj v skorom jarnom a neskorom jesennom období, ale aj v podmienkach miernej zimy.
Honda ponúka iba pomalé nabíjanie striedavým prúdom cez konektor Mennekes, najvyšší nabíjací výkon je 6,8 kW. Poľahky si vypočítate, že s takýmto výkonom nabijete akumulátor teoreticky za niečo vyše dve a pol hodiny. Pre domáce nabíjanie alebo nabíjanie v práci to bohato postačuje, no na to, aby ste si doplnili šťavu počas nákupu alebo obeda, je to slabota. Na tú polhodinku ani nemá význam „hodiť“ auto na nabíjačku, iba ak pre lepšie parkovacie miesto. V súvislosti s nabíjaním musím povedať, že si viete naprogramovať rôzne parametre nabíjania – počnúc časom cez prúd až po vyhrievanie kabíny. A všetko si viete naprogramovať na jednotlivé dni. Druhá vec je, že Honda používa tašku na nabíjací kábel z veľmi tenkej tkaniny a to vo mne vzbudzovalo pocit, že po pár mesiacoch sa tá taška musí rozpadnúť. O to viac, že som kábel musel doslova súkať do nej.
Len 6,1 l/100 km
Keď „vyšťavíte“ akumulátor pod stanovenú hodnotu, tak sa CR-V e:PHEV automaticky hodí do hybridného režimu, v ktorom funguje vynikajúco. Na plyn reaguje promptne a energicky, v bežných rýchlostiach a pri bežnej akcelerácii je tichý… Oproti hybridnej verzii plug-in hybridná pri prudkej akcelerácii nevyužíva tak efektne virtuálne radenie prevodových stupňov. Radí aj ona, ale nie tak razantne – akoby cez nejaký vankúš. Zdôrazňujem, že ide o akési napodobňovanie radenia mapovaním motora, žiadna klasická prevodovka so stupňami tu nie je. Pravda, motor je s nápravou spojený cez dvojstupňovú prevodovku, no táto prevodovka je iná ako bežné prevodovky. Pádla pod volantom slúžia na zmenu intenzity rekuperácie. Mimochodom, aj v najsilnejšej intenzite rekuperuje Honda oveľa slabšie ako bežné hybridy. Dokonca by som povedal, že nerekuperuje o nič silnejšie ako klasická hybridná verzia CR-V. Chýbala mi ale funkcia voľného rolovania. Neviete si cez pádla pod volantom navoliť nulovú rekuperáciu, voľné rolovanie viete dosiahnuť buď krvopotnou prácou pravej nohy, alebo zaradením neutrálu. Jedno ani druhé nie je dobré riešenie.
Dôležitý parameter je spotreba v hybridnom režime. V meste som dokázal jazdiť za 4,9 – 5,3 l/100 km, no celkovo som mal priemer 6,1 l/100 km. Zaujímavé je, že s hybridom som jazdil v priemere za 6,4 l/100 km, čo je proti logike, veď plug-in hybrid je o 113 kg ťažší ako testovaný hybrid. Hybrid mal navyše pohon 4×4, plug-in hybrid ho ani nemôže mať. Sú za tým dve veci, po prvé, že podmienky neboli identické, po druhé, že PHEV má trochu inak namapovaný motor, funguje v nižších otáčkach.
Ako som povedal, plug-in hybridná verzia nemôže mať pohon všetkých štyroch kolies, čo je podľa mňa chyba. Viem, pre život je to v 99,99 % času a situácií absolútne zbytočné „železo“, ktoré vláčite so sebou, no z psychologického hľadiska má svoje opodstatnenie. Znie to čudne, keď sa susedovi alebo v práci chválite, aké fajnové SUV ste si kúpili, navyše za mastných 56 990 eur a je to len „predohrabka“.
Dodávam, že plug-in hybridná verzia má päť jazdných režimov – Sport, Normal, Econ, Snow a Tow, plus tri režimy pre činnosť plug-in hybridného systému – EV, Auto a Save. V režime Normal môžete kombinovať všetky PHEV režimy, ale inak to nie je možné. V režime Sport si napríklad nemôžete aktivovať režim Save. Mimochodom, plug-in hybrid má väčší objem kufra ako hybrid – 617 oproti 579 dm3, spolu s priestorom pod dnom kufra až 635 oproti 588 dm3.
Priplatil by som
Ako som v úvode naznačil, plug-in hybridná verzia nie je len o samotnom pohone. Oproti najlepšie vybaveného hybridu dostávate navyše aj automatický parkovací systém Honda Parking Pilot a adaptívne tlmiče. A musím povedať, že aj klasický podvozok s FSC tlmičmi je skvelý, ale s adaptívnymi je to celkom iná liga. V komfortnom nastavení je mäkší ako klasický, resp. mäkšie dotlmuje nerovnosti a zároveň je tichší, pretože akusticky lepšie tlmí prenos rázov ciest do karosérie. Na väčších hupákoch krajšie zapláva, no nie je uplávaný a ani bočné náklony nie sú pocitovo o nič výraznejšie ako pri štandardnom podvozku. Večná škoda, že Honda neponúka adaptívne tlmiče pre hybridnú verziu – hoci aj za príplatok. Celkom istotne by som si za neho priplatil.
Stručne
Čo treba uznať
- Skvelý adaptívny podvozok.
Čo nám chýbalo
- Rýchlejšie nabíjanie.
Čo nás prekvapilo
- Absencia pohonu 4×4.
Honda CR-V e:PHEV Advance Tech
Cena (základ/test) 45 490/57 740 €
Záruka 3 rokov alebo 100 000 km
na VN akumulátor 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
Atmosférický zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 993 cm3, max. výkon 109 kW (148 k) pri 6 100 ot.min-1, max. krútiaci moment 189 Nm pri 4 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 135 kW (184 k), max. krútiaci moment 335 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 135 kW (284 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 335 Nm. Emisie CO2 19 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 9,4 s, vmax=195 km/h, energetická spotreba WLTP/test 15,6/~24 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 81/~60 km; spotreba paliva WLTP/test 0,8/6,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 3×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,0
- Batožinový priestor: 635 dm3