Test: Toyota GR Yaris 1,6 Turbo 280k GR Four 8-st AT Gazoo Racing Direct

Toyota GR Yaris na rozvoz detí do školy, nákupy a pod. nedáva zmysel. GR Yaris je o iných hodnotách.

Kompaktná karoséria, benzínový motor, navyše s duálnym vstrekovaním paliva, a automatická prevodovka, to vyzerá ako majstrovský recept na auto do mesta pre manželku. Alebo žeby nie?! Vtip je v tom, že toto nie je obyčajný Yaris, ale GR Yaris. A ten rozhodne nie je „mama-wagenom“. Splnil by všetko, čo od neho manželka vyžaduje, a pritom by ju nielenže „nevyhodil zo sedla“, ale robil by to absolútne civilne. Boli by ste však úplný magor, keby ste si GR Yaris kúpili ako „mama-wagen“. Má totiž 280 koní, čo je do mesta absolútne zbytočné, žerie aj „deti pri ceste“, čo rozhodne nechcete a do tretice, v základe stojí takmer 50 000 eur, s automatom dokonca až 52 790, čo je na túto kategóriu auta absolútne šialené. Na rozvoz detí do školy, nákupy a pod. toto auto skrátka nedáva zmysel. GR Yaris je o iných hodnotách – o zážitkoch a radosti za volantom.

A ono je to vidieť aj voľným okom. Rozšírené blatníky, veľké kolesá, z ktorých už aj na pohľad razí, že sú ľahučké, pod nimi veľké červené brzdiče a vpredu aj dvojdielne kotúče, výrazný nárazník s obrovitánskymi vstupnými otvormi pre trojicu chladičov, vzadu zasa dve mohutné koncovky výfuku… A pozornému oku neujde ani karbónová strecha. Pozor, nie je to lacný polep, ale ozajstný karbón! Zaujímavosťou je, že rožné lipy predného nárazníka sú samostatný diel, takže keď s nimi zavadíte o obrubník, sneh a pod., tak nemusíte meniť celý nárazník, ale iba jeden malý komponent.

Vo vnútri ma ako prvé chytilo za srdce sedadlo. Sadlo mi ako uliate. Veľkosťou, tvarom, pevnosťou bočného vedenia, tuhosťou výplní, použitým materiálom. Druhá vec, ktorá ma chytila za srdce, je digitálny prístrojový štít, pretože som si na ňom mohol nastaviť tie údaje, ktoré sú pre mňa dôležité.  Po facelifte dostal GR Yaris mohutnú prístrojovú dosku, ktorá možno na prvý pohľad nepôsobí príťažlivo, ale má svoj význam. Tvorí totiž pevnejší základ pre dotykový displej. Navyše svojím spôsobom odkazuje na staršie modely Toyoty.

GR Yaris poskytuje tri základné režimy Eco, Normal Sport, plus individuálny Custom, v ktorom si môžete nastaviť charakteristiku motora, riadenia a klimatizácie, ale okrem toho má tri režimy na pohon všetkých štyroch kolies GR-Four – Normal, Gravel a Track – v ktorých sa mení stratégia rozdelenia hnacej sily medzi nápravy.

Pýta si otáčky

Na pohon slúži 1,6-litrový trojvalec, ktorý vyvinie rovných 280 koníkov, resp. 390 Nm, čo je o 19 koní a 30 Nm viac ako pred faceliftom. Zrýchlenie z nuly na stovku sa tak skrátilo o 3 desatiny sekundy. Pre mňa však čísla nikdy nie sú ako sväté písmo, dôležitejšia je charakteristika motora a subjektívne pocity. Pri pokojnej jazde tento motor nemá pekný zvuk, ale čím vyššie otáčky, tým ho má krajší. A čím viac tlačíte na pílu, tým krajšie funguje. S otáčkami rastie nielen jeho výkon, ale aj chuť do života. Radosť točiť až k obmedzovaču. V skutočnosti však už aj v strednom pásme otáčok má dostatok síl. Páči sa mi, že keď uvoľníte plyn, tak sa ozýva zvuk, akoby sa pod kapotou svište bili medzi sebou. A to ani nemusíte byť v športovom režime či ísť radikálne. Deje sa to aj pri úplne pokojnej jazde v režime Normal. Z druhej strany vás zasa bude zabávať výfuk, ten ale až pri drsnejšej jazde. Zaujímavosťou je ostrekovanie medzichladiča, ktoré v konečnom dôsledku zvýši výkon motora a ktoré aktivujete vľavo pod volantom. Nádržka na vodu je vzadu pod podlahou kufra, nemá však snímač, takže je dobré pravidelne kontrolovať hladinu, resp. ju dopĺňať.

Pôvodne bol GR Yaris dostupný iba s manuálom, no každý, kto jazdí na krv, vie, že s automatom by bol rýchlejší. Konštruktéri teda zaradili do ponuky aj automat – osemstupňový automat. Pri pokojnej jazde radí vláčne, no keď začnete „nakladať“, začne „kvaltovať“ rýchlo a razantne, až s kopancami do chrbta. Samozrejmosťou je manuálne radenie buď priamo voličom, alebo pádlami pod volantom. Na jednej strane musím pochváliť správny smer radenia voličom, pretože podraďujete smerom dopredu, na druhej strane zasa musím vyjadriť sklamanie z toho, že pádla pod volantom sú rovnaké, aké nájdete v akejkoľvek inej Toyote. Tu by som chcel mať v prvom rade nejaké dlhšie pádla smerom nahor aj nadol, bližšie k prstom a ideálne aj z nejakého exkluzívneho materiálu – horčíka, hliníka alebo karbónu.

Oboma smermi

Avšak „the best of“ na tomto aute je podvozok, ktorý je ako vynikajúci tlmočník. Dokonale vám sprostredkuje všetko, čo sa s autom deje – počnúc riadením cez brzdový pedál až po naladenie samotných pružín, tlmičov a stabilizátorov. Pri prudkom brzdení sa predok mierne ponorí, v rýchlej zákrute sa karosérie tak akurát nakloní. K tomu všetkému už spomínané sedadlá, ktoré nie sú ultimatívne tvrdé, práve naopak, v strede pod zadkom a za chrbtom sú príjemne mäkké, aby ste sa cítili komfortne, ale ani boky nie sú ultimatívne tvrdé, aby ste si uvedomovali rýchlosť v zákrute. Akoby v Toyote celý podvozok postavili pre dokonalé sprostredkovanie dynamiky. Rovnako to platí aj opačným smerom, teda od vás smerom k autu, resp. na cestu. Rovnako dobre ako od cesty k vám totiž GR Yaris tlmočí vaše povely na cestu. Na riadenie reaguje rýchlo, ale nie premotivovane rýchlo, a keď potrebujete korigovať smer, tak to urobíte akosi prirodzene a bez toho, aby ste museli korigovať korekciu. Kolesá sa pritom všetkom držia asfaltu extrémne pevno. A to platí aj pre zimné pneumatiky, ktoré som mal počas testu. Aké to musí byť s letnými?! Brzdový pedál je pevný, dávkovanie bŕzd je jedna báseň. To všetko sa prejaví pri „paľbe“, ale ani bežné presuny nie sú nijako otravné. Áno, podvozok je pevnejší, ale nepripraví vás o chuť zo života. Úplnou bombou je pohon všetkých štyroch kolies s troma režimami. Jednak, že to v tejto triede nemá nikto iný a jednak, že to funguje výborne. S podporou GR Four môžete brať zákruty v ideálnej stope, ale aj efektne – pre oči okoloidúcich. Rozdiely medzi jednotlivými režimami sú skutočne citeľné.

Plány nie sú dogma

Toyota GR Yaris pôvodne štartovala ako limitovaná séria. Našťastie neostalo pri pôvodných plánoch,  Japonci vypočuli trh a dnes je tu už facelift, navyše aj s automatom. Takto sa to má robiť „do psej matere“!!!  Jednak sa netreba sa držať plánov, treba pružne reagovať na požiadavky trhu a jednak treba robiť autá pre radosť, nie pre euroúradníkov.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Extrémne komunikatívny podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Športovejšie pádla prevodovky pod volantom.

Čo nás prekvapilo

  • Civilný prejav pri pokojnej jazde.

 

Toyota GR Yaris 1,6 Turbo 280k GR Four 8-st automat Gazoo Racing Direct

Cena (základ/test)                                                        47 990/57 840 €

Záruka                                                                            3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 618 cm3, max. výkon 206 kW (280 k) pri 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 390 Nm pri 3 250 – 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 215 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,2 s, vmax=230 km/h, spotreba WLTP/test 9,5/9,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 174 dm3

Test: Toyota Prius – Radosť

Komentáre (0)
Pridať komentár