Slovensko naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, na 1000 obyvateľov sa u nás vyrobí 182 vozidiel. Automobilový priemysel, teda výroba automobilov a dielov, sa stále vysokým percentom podieľa na celkových tržbách v priemysle, za rok 2023 to bolo 49,5 percenta. Automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165 000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 244 000. Zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu SR upozorňujú, že automobilový priemysel čelí nielen na Slovensku, ale aj v Európe viacerým problémom či výzvam. Na jednej strane sú to miliardové investície do elektromobility, na druhej strane je tu pokles výroby a registrácií automobilov kvôli klesajúcemu dopytu, hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny, stále nedostatočne je vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. V rámci EÚ neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná.
Slovensko stále zaostáva v rozvoji elektromobility. Patríme medzi päť najhorších krajín v registrácii BEV (batériové elektrické vozidlo) a PHEV (plug-in hybridné vozidlo) za rok 2024. Stále nedostatočný je aj počet nabíjacích bodov. V roku 2024 ich počet dosiahol 2 223, v porovnaní s rokom 2023 je to nárast o 22,9 percenta. Budovanie nabíjacích staníc u nás nie je lukratívne, dôvodom je ich nízka vyťaženosť. Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú, aj napriek tomu vláda nezvažuje ich podporu. Slovenská ekonomika potrebuje pozitívny impulz na zvrátenie negatívneho trendu, rovnako aj automobilový priemysel, nakoľko výroba a registrácia zaznamenávajú pokles v celej Európe. Vozidlám, ktoré dokážu jazdiť bezemisne (batériové a plug-in hybridné vozidlá) sa ušlo z koláča 4,79 percent. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2 227 s podielom 2,38 percent, čo je žiaľ oproti minulému roku pokles o 0,28 percent. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín.
„Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné“ myslí si prezident ZAP-u Alexander Matušek.
Registrácia vozidiel
V roku 2024 sa na Slovensku zaregistrovalo 106 134 vozidiel, čo je medziročný nárast o 4,2 percenta. Podstatná je však skutočnosť, že do konca tretieho kvartálu 2024 bol celkový trh v medziročnom porovnaní nižší. Záver roku potiahol najmä predaj a registrácie osobných vozidiel, kde nárast sadzby DPH na 23 percent od januára 2025 zvýšil záujem fyzických osôb o kúpu osobného vozidla. Podiel nákupu osobných vozidiel fyzickými osobami sa zvýšil z 28 na takmer 33 percent.
V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie počet 93 409 vozidiel a medziročne vzrástli o 6,1 percenta. Posledný kvartál 2024 v predaji osobných vozidiel bol druhým najlepším štvrtým kvartálom v ére samostatnej Slovenskej republiky. Lepší výsledok sme v registráciách osobných vozidiel dosiahli iba v roku 1996.
V roku 2024 sme zaznamenali vyrovnaný trh v kategórii ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9 061 (medziročná zmena -0,51percent). Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila s medziročným poklesom -13,37 percent, s celkovým počtom 3 412 vozidiel. O viac ako 68 percent poklesla registrácia autobusov kategórie M2 a M3, s celkovým počtom 252 vozidiel. Oba segmenty sú silne ovplyvnené verejným záujmom a zdrojmi. V segmente osobných vozidiel dominuje predaj segmentu SUV (48,618 vozidiel, podiel 52,02 percent).
Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (C) s počtom 20 273 vozidiel. Záujem o segment malých vozidiel (B) v roku 2024 mierne narástol o 398 vozidiel a celkový počet registrovaných vozidiel bol 11 343.
Pri individuálnom dovoze osobných vozidiel sa celkový počet medziročne zvýšil o 1 087 vozidiel, ale súčasne poklesol podiel individuálne privážaných vozidiel na celkovom počte prvo-registrovaných vozidiel na Slovensku. Napriek miernemu nárastu jazdených vozidiel je potešujúce, že záujem o vozidlá staršie viac ako 10 rokov medziročne klesol o 1595 vozidiel. Čo sa týka druhu pohonu osobných vozidiel, tu dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou a plug-in hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 76,9 percent. Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta.