Pred pár rokmi by ste pri Octavii o inom ako dieselovom motore ani neuvažovali. Dieselový motor TDI bol jednoducho modlou všetkých – mladých aj dôchodcov; súkromných klientov aj firiem; toho, kto chcel auto do mesta, aj toho, kto chcel auto na cestu z Košíc do Bratislavy a späť… Skrátka každý chcel dieselovú Octaviu – bez ohľadu na to, či to malo logické opodstatnenie alebo nie. Dnes je situácia iná, benzín sa konečne dostáva na svoje zaslúžené miesto. Základom je teraz štvorvalcová jedna-päťka s výkonom 85 kW (115 k) a musím povedať, že je mimoriadne príjemná. Má pekný zvuk a príjemný dynamický prejav, konštruktéri ho totiž naladili pre reálny život, v ktorom bežne jazdíte v nízkych až stredných otáčkach. A presne tam je najpôsobivejší. Vôbec nepotrebuje, aby ste ho vytáčali, už z okolia 2 000 ot.min-1 veľmi presvedčivo potiahne a v strede otáčkového pásma je veľmi silný. Navyše má fantastickú spotrebu. Výrobca deklaruje 5,2 – 5,7 l/100 km a ja som sa pri najazdení zhruba 800 km dostal na hornú hranicu toho, čo sľubuje výrobca. Octavia je pritom už veľké auto, tento motor nie je nijako elektrifikovaný, to znamená, že nie je mild-hybridný a do tretice som sa ani ja sám nijako nesnažil jazdiť na spotrebu – jazdil som, „ako to prišlo“.
K dobrej spotrebe prispela prevodovka a to dokonca dvoma faktormi. Tým prvým faktorom je, že je dobre odstupňovaná, druhým zasa, že je manuálna. Vďaka kombinácii týchto faktorov som vedel motor držať vždy v tých „správnych“ otáčkach. Tento motor sa s inou ako manuálnou prevodovkou ani nedá kúpiť a mne ani automat nechýbal. Viem si však predstaviť, že niekomu bude chýbať.
Popri motore bola druhým „highlightom“ testovanej Octavie akčná výbava Drive, ktorá má interiér Studio s látkovým poťahom a dekorom Silver Squares Haptc a obsahuje takmer všetko, čo potrebujete – tempomat, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, 10-palcový dotykový displej infotainmentu, 10-palcový digitálny prístrojový štít, LED svetlomety atď. Testovaný model mal navyše za príplatok vyhrievané predné sedadlá, balík so Simply Clever prvkami a napríklad aj zadný stierač. Aj s tým všetkým sa cena udržala pod hranicou 23 000 eur. To je suma, ktorú vám za testovanú Octaviu musí schváliť manželka aj Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR.
Stručne
Čo treba uznať
- Motor 1,5 TSI 85 kW je naladený pre reálny život.
Čo nám chýbalo
- Možnosť voľby automatickej prevodovky.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba iba 5,7 l/100 km.
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW 6°MP Drive
Cena (základ/test) 21 980/22 899 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 220 Nm pri 1 500 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 118 – 129 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax=203 km/h, spotreba WLTP/test 5,2 – 5,7/5,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 5×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 600 dm3
Test: Škoda Octavia 2,0 TDI 7 st. DSG Top Selection: Ať žije liftback