Automobilová história si totiž pamätá viacero šialených projektov, pri ktorých hralo hlavnú úlohu práve rodinné MPV. Či už išlo o dizajnový úlet, spopularizovanie určitého životného štýlu alebo brutálne výkonnú exkluzivitu, jedno mali všetky uletené MPV-čka spoločné – boli tak trochu mimo svojho sveta.
Renault Espace F1
V sezóne 1993 sa stal majstrom sveta formuly 1 Alain Prost, dokázal to v monoposte Renault-Williams FW15-C s mimoriadne výkonným 3,5-litrovým desaťvalcom. S týmto motorom však jeho tím už do ďalšej sezóny nepočítal, a tak vznikol šialený nápad, pod kapotu ho dostal Renault Espace druhej generácie. Vzniklo tak unikátne MPV s výkonom 811 koní a maximálnou rýchlosťou 300 km/h.
Italdesign Columbus
Štúdia bola predstavená na turínskom autosalóne v roku 1992 a malo ísť o ukážku toho, ako by malo vyzerať luxusné MPV novej éry. Columbus vynikal rozmernou karosériou s dĺžkou až 6 metrov aj špičkovými technológiami na palube. Vodič nesedel na strane, ale v strede a mal otočné kreslo! 5-litrový motor V12 s výkonom 300 koní bol už iba čerešničkou na torte.
Bertone Genesis
Znova sa v spomienkach vrátime na turínsky autosalón, tentoraz do roku 1988. Dizajnérske štúdio Bertone tu totiž v tom roku predstavilo avantgardné MPV s názvom Genesis. Auto bolo prešpikované netradičnými riešeniami, predné dvere sa napríklad otvárali dovrchu. Originálna bola tiež koncepcia interiéru a techniku pre toto auto dodala značka Lamborghini. Práve preto bol medzi prednými sedadlami umiestnený kráľovský dvanásťvalec.
Volkswagen Transporter „Bulli“
Prvá generácia dodnes legendárneho modelu sa dá taktiež zaradiť do segmentu MPV, vo svojej dobe bola dokonca priekopnícka. Volkswagen T1 bol predstavený v roku 1950 ako derivát „chrobáka“. Užitočné zaťaženie 750 kg vyznieva zaujímavejšie až vtedy, keď si uvedomíte, že motor mal výkon 18 kW. Auto sa stalo súčasťou životnej filozofie vtedajšej mládeže, dodnes sa nám spája so svetom hippies a trampovaním.
Stout Scarab
Hoci nie úplne oficiálne, ale azda prvým MPV na svete bol práve Stout Scarab z roku 1936. Auto dizajnovo navrhol Holanďan John Tjaarda v štýle art deco. Toto MPV sa už mohlo pochváliť pokrokovou samonosnou karosériou, úplne rovnou podlahou a motorom V8 od Fordu. Všetky sedadlá (okrem vodičovho) sa dali premiestňovať a interiér mohol slúžiť aj ako pojazdná kancelária.