Dizajnových zmien je prakticky nula, resp. tie, ktoré sú, nijako nemenia charakter auta. Aktuálna generácia Hondy HR-V sa totiž hneď na prvý pokus vydarila tak dobre, že nepotrebovala zmenu. Ak chcete vedieť, čo sa zmenilo, tak to vymenujem: upravený tvar masky chladiča, medzi svetlami pribudla lišta, okná od predných dverí dozadu sú teraz zatmavené vo všetkých verziách a zadné skupinové svetlá majú novú štruktúru a grafiku. A zmien nie je veľa ani v interiéri – jedinou zásadnou je nový tvar konzoly voliča prevodovky, čo umožnilo konštruktérom vytvoriť väčší úložný priestor pod ovládacím panelom klimatizácie. Nielenže je väčší, ale doslova ohúri hĺbkou. Pol paže tam dám. Podstatné však je, že modernizácia nepriniesla do interiéru digitálnu revolúciu, a tak klimatizáciu naďalej ovládate krásnymi otočnými ovládačmi a tlačidlami. V dnešnej dobe dotykových displejov a všakovakých plôšok je to doslova balzam na moju dušu.
Chybičkou krásy je, že si nemôžete nastaviť smer temperovaného vzduchu na čelné sklo, telo a nohy súčasne. A keby sa ešte bezpečnostné systémy dali nakonfigurovať tak ako v nových Renaultoch do nejakého vlastného profilu, bolo by to stelesnenie dokonalosti. Pretože interiér je pekný, všade sú použité kvalitné materiály, volant sa dobre drží, posed za volantom je skvelý, sedadlá sú príjemné a hoci nemajú bedrové nastavovanie, absolútne mi to nechýbalo.
Vzadu je giga-veľa miesta na nohy, navyše zadné sedadlá typu Magic Seats môžete nielen sklápať do podlahy, ale ich aj dvíhať dohora a potom medzi sedadlami prevážať vyššie predmety – kvety, detský bicykel… A ani kufor nie je malý. Na sťahovanie to síce nie je, ale väčšie nákupy aj rodinnú dovolenku s ním zvládnete v najväčšej pohode.
Viac pokoja, viac radosti
V Honde sme si už zvykli na to, že výber motorizácie je poriadne oklieštený – v HR-V máte na výber naďalej iba jedinú alternatívu. Ide o hybrid s 1,5-litrovým benzínovým motorom, kde prioritu hrá elektrický motor. Benzínový sa využíva prednostne na výrobu elektrickej energie pre elektromotor, priamo do pohonu sa zapája len sekundárne. Tak to bolo aj doteraz. Honda však výrazne upravila naladenie systému. Zjemnila nábeh spaľovacieho motora pri akcelerácii, rozšírila operačný rozsah vysokonapäťového akumulátora, a teda aj pracovný rozsah elektromotora a urobila niekoľko úprav zameraných na zlepšenie odhlučnenia. Vďaka tomu je jazda plynulejšia a tichšia. A skutočne, pri bežnej jazde po meste a okreskách sa pohon správa veľmi príjemne – je tichý, neotravuje vysávačovým efektom. Pravda, pri diaľničnom tempe je motor už trochu hlučnejší, ale nie je to nič, čo by mi stálo v ceste, aby som HR-V kúpil.
Keď sa budeme baviť o dynamickej jazde, v Honde skrátili čas prechodu medzi režimom jazdy na elektromotor a jazdou na hybridný režim, navyše v športovom režime zlepšili odozvu hnacieho systému na pridanie plynu, no veľmi to nepomohlo a HR-V naďalej nie je o radosti zo športovej jazdy. Bežné zrýchlenia zvláda pekne, hoci za cenu vysávačového efektu, no keď chcete jazdiť štýlom „plyn – brzda“, potom sa popozerajte po niečom inom. Nepomáha ani simulácia radenia prevodových stupňov. Honda HR-V skrátka nie je pre chuligánov, ale pre bežných smrteľníkov, ktorí na jednej strane vedia, kde sú hranice a na druhej sa tak trocha boja policajných radarov. A za rozumnú jazdu sa im HR-V odvďačí nielen pokojnou jazdou, ale aj nízkou spotrebou. Môj priemer je síce 5,6 l/100 km, no to som oveľa viac ako obvykle najazdil po diaľniciach a zároveň som oveľa viac ako zvyčajne jazdil svižnejšie. Nejednu trasu som však absolvoval so spotrebou, ktorá sa začínala štvorkou, a niekedy som nemal ďaleko ani od trojky.
V súvislosti s jazdou musím pochváliť výborné naladenie podvozka, riadenia a bŕzd. Podvozok nie je tvrdý, dobre tlmí prenos rázov do karosérie, riadenie má dobrý prevod aj účinnosť posilňovača, brzdy sú dobre dávkovateľné pri jemnom aj pri intenzívnom brzdení. To nebýva zvykom. Často sa brzdy dobre dávkujú iba pri jemnom brzdení a pri intenzívnom sa vám zdá, že hoci stláčate pedál, no akosi nie a nie zintenzívniť spomalenie alebo naopak pri jemnom brzdení sa aj na jemný dotyk pedála brzdy zahryznú do kotúčov. O to viac chválim naladenie bŕzd v Honde, že má kombinované brzdy – časť brzdenia robí elektromotorom, aby rekuperovala energiu a časť klasickými prevádzkovými brzdami.
Maličkosti, ale…
Ďalšou dôležitou zmenou faceliftu sú nové prvky výbavy. Už od výbavy Advance dostávate full-LED adaptívne svetlá s prisvecovaním do zákrut a vykrývaním premávky. Musím však povedať, že výkon diaľkových svetiel ani funkcia vykrývania nijako nepresvedčia. Dosvit diaľkových svetiel je podpriemerný a vykrývanie necháva príliš veľkú medzeru. Ďalšou novinkou je 360-stupňový kamerový systém, ktorý navyše ponúka niekoľko režimov zobrazenia, a tiež asistenčné čiary. Ten dostávate v dvoch najvyšších stupňoch a v tom úplne najvyššom má HR-V po novom aj panoramatické strešné okno. Hoci zvnútra pôsobí ako dvojdielne a otvárateľné, pretože v strede je priečka, v skutočnosti je jednodielne, pevné a nedá sa otvoriť. Prednú časť viete zatemniť klasickou vyťahovacou clonou, no pri zadnej musíte použiť dva krycie panely.
Honda HR-V je auto, ktoré by som bral všetkými desiatimi. Keď pre nič iné, tak pre ovládanie klimatizácie a manuálne stlmovanie podsvietenia displejov. Ale tých dôvodov je tam, samozrejme, oveľa viac – hlavne pokojná a príjemná jazda.
Stručne
Čo treba uznať
- Hardvérové ovládanie klimatizácie a podsvietenia prístrojov.
Čo nám chýbalo
- Výkonnejšie diaľkové svetlá, precíznejšie vykrývanie.
Čo nás prekvapilo
- Sedadlá nemajú nastaviteľnú bedrovú opierku.
Honda HR-V e:HEV 1,5 i-MMD Advance Style Plus
Cena (základ/test) 30 390/37 590 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na prvky hybridného systému 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 79 kW (107 k) pri 6 000 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 96 kW (130 k), max. krútiaci moment 253 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 96 kW (130 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 235 Nm. Emisie CO2 122 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax = 170 km/h, spotreba WLTP/test 5,4/5,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 3×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,0
- Batožinový priestor: 320 dm3