Certifikované prestavby Renault – Správna voľba

Renault predstavil malému okruhu novinárov svoj program prestavieb.

Keď potrebujete niečo opraviť alebo urobiť, máte na výber dve možnosti. Buď si zavoláte nejakého renomovaného majstra, ktorý vás síce vyjde drahšie, ale má za sebou teoretické aj praktické know-how, technické zázemie, uprace po sebe, jeho kvality potvrdzujú recenzie spokojných zákazníkov a navyše, na svoju prácu poskytuje záruku, alebo si zavoláte toho povestného „kamarátovho známeho“, ktorý vám to urobí lacnejšie, ale… Urobí to lacnejšie, ale tá jeho robota aj tak vyzerá a vy na tom v konečnom dôsledku prerobíte. Keď potrebujete úžitkové auto na mieru a obrátite sa na Renault, ponúkne vám prvú alternatívu – odbornú, s know-how materského Renaultu, technickým zázemím, certifikátom kvality a zárukou… To je tá správna voľba!

Fabrická a individuálna

Na úvod si zadefinujme, že u Renaultu existujú dva druhy prestavieb – fabrická a individuálna. Tá fabrická pochádza priamo z výrobného závodu samotného Renaultu. Ide o relatívne úzky okruh prestavieb – dodávka s dvojkabínou, skriňová nadstavba a valník, resp. valník s plachtou. Druhá skupina v podstate nepozná hranice, Renault prostedníctvom svojich certifikovaných partnerov dokáže vyhovieť akejkoľvek požiadavke zákazníka. V zásade sú však 4 hlavné skupiny individuálnej prestavby – transport tovaru (zásielky, palety, čerstvé, chladené a mrazené výrobky, vozidlá, zvieratá…), prevoz ľudí (minibusy, taxislužby, transport ľudí na invalidnom vozíku, vozidlá pre voľný čas…), stavebníctvo a služby (preprava pracovníkov a náradia, materiálu, technických prostriedkov, servisné vozidlá, pojazdné dielne…), zdravotníctvo a bezpečnosť (sanitky, hasičské autá, security autá na prevoz peňazí a pod., ale aj vozidlá pre pohrebné služby…). Mimochodom, vedeli ste, že v celosvetovom meradle predstavujú v modelovom rade Master prestavby až 70 %, že celosvetovo dve z troch prestavaných vozidiel danej triedy sú práve Renault Master a že Renault má celosvetovo 360 certifikovaných prestavbárskych partnerov?!

Certifikovaný prestavbár

Všetci certifikovaní prestavbári musia prejsť náročným procesom certifikácie. Tá začína samotným výberom kandidátov. Zohľadňuje sa špecializácia, znalosť produktov, inovácie, znalosť trhu a legislatívy, poloha, technické a kvalitatívne zázemie, proces výroby, kontrola kvality a v neposlednom rade aj to, či je daný kandidát schopný poskytnúť záručný a pozáručný servis. V rámci certifikácie kandidáta sa posudzuje jeho práca s vozidlami Renault, dodržiavanie technických príručiek Renault, používanie kalibrovaných nástrojov. Spomeniem napríklad, že keď chce prestavbár vŕtať do karosérie auta, môže to urobiť len na konkrétnych miestach, ktoré sú definované v technickej príručke Renaultu. Okrem toho musí vŕtané miesto samozrejme ošetriť, aby sa odtiaľ nešírila korózia, prípadne utesniť, zabezpečiť, aby nedošlo k prerezaniu káblového zväzku ak cez dieru vedie kabeláž či hydraulickú alebo vzduchovú hadicu atď. Alebo keď chce inštalovať svoju vlastnú kabeláž, nemôže ju vešať na oká existujúcej kabeláže vozidla, pretože tie sú dimenzované na hmotnosť a rozmery pôvodnej kabeláže. Zároveň však nemôže svoju kabeláž integrovať do spoločného zväzku s pôvodnou kabelážou vozidla. To zasa, aby v servise vedeli oddeliť systémy a ľahšie našli prípadnú chybu. Každý certifikovaný prestavbár musí dodržiavať uťahovacie momenty skrutiek, pritom momentové kľúče musia byť kalibrované. A, pochopiteľne, podobne musia byť kalibrované aj ďalšie požadované nástroje. Samozrejme, kalibrované nie raz, ale v pravidelných intervaloch, tak ako si to vyžadujú metrologické predpisy. Hodnotí sa pochopiteľne aj udržateľnosť kvality práce, ekonomika výroby, ekológia spoločnosti atď. Na celý proces certifikácie dohliada, resp. kandidáta hodnotí dedikovaný človek z centrály Renaultu. Až keď toto všetko kandidát splní, až vtedy môže s Renaultom podpísať zmluvu a získa certifikát „Renault Pro+ certifikovaný prestavbár“. Pozor však, certifikát nemá „doživotnú“ platnosť, každé tri roky sa musí obnovovať.

S certifikátom prestavbár dostáva od Renaultu komplexnú podporu na svoju prácu a skvalitnenie procesov. Renault poskytne kontaktného človeka na rozvoj spolupráce, okrem toho poskytne informácie z prvej ruky, navyše certifikovaný prestavbár dostane všetky informácie ako prvý na trhu. Nového Mastera dostali certifikovaní prestavbári napríklad oveľa skôr ako samotní díleri Renaultu. V prvej fáze dostali všetky potrebné informácie a v ďalšej aj kabínu so šasi, aby vedeli naprojektovať svoje prestavby a nastaviť si výrobné procesy. Okrem toho certifikovaný prestavbár dostane špeciálne školenia pre prestavbára a predajcu, prístup na špeciálny web určený prestavbárom, všetky potrebné technické príručky a, samozrejme, technickú podporu. Vedeli ste napríklad, že keď sa pri montáži prestavby zmení ťažisko auta, musí sa prekalibrovať stabilizačný systém? Aj v tomto smere Renault poskytuje svojim partnerom plnú technickú podporu. Takže keď si budete chcieť kúpiť prestavbu od necertifikovaného prestavbára (a, že ich nie je málo), spomeňte si na to, že stabilizačný systém zrejme nebude fungovať úplne ideálne, pretože nebude nakalibrovaný na novú polohu ťažiska. Ďalšia dôležitá vec je, že napríklad autá s certifikovanou prestavbou na prepravu osôb musia prejsť crash-testami. Vďaka tomu sa napríklad invalidný vozík nevytrhne pri náraze z ukotvenia… Necertifikovaný prestavbár však sotva bude investovať obrovské financie do takýchto testov. Pre samotného prestavbára je dôležité, že po získaní certifikátu môže svoje produkty predávať priamo v sieti Renault Pro+, navyše od Renaultu dostáva produktovú a marketingovú podporu. Predaj, resp. konfigurácia prestavby sa potom deje vlastne priamo u autorizovaného dílera Renault Pro+ prostredníctvom špecialistu na úžitkové vozidlá prestavby. Zákazník si teda nekupuje najprv auto u predajcu Renault a potom prestavbu u prestavbára, ale celé auto s prestavbou na jednom mieste. Zároveň sa nemusí starať o prepravu svojh

o auta k prestavbárovi, o to sa postará díler Renaultu a nakoniec si zákazník preberie auto podľa svojej konfigurácii priamo u dílera Renaultu, kde si ho konfiguroval. Opäť teda – nemusí ísť po svoje auto k prestavbárovi. Na Slovensku sú to 4 dílerstvá Renault Pro+ (Autošlýl Bratislava, TT-Car Trnava, Euromotor Banská Bystrica a Tempus Košice) z celkovej siete 27 autorizovaných dílerov.

Slovenský importér značky aktuálne spolupracuje so siedmymi lokálnymi prestavbármi – Auto Klima Bratislava, Chirosan, Hagemann, Paragan, Procar, API a MotoWektor. Niekoľko prestavieb sme si mohli pozrieť priamo v priestoroch bratislavského Autoštýlu, kde nám predstavitelia značky prezentovali program prestavieb.

Master E-Tech doma!

Roadshow prestavieb obohatila slovenská premiéra elektrickej verzie Mastera, ktorú sme si mohli aj vyskúšať. Na Slovensku je zatiaľ k dispozícii iba verzia s väčším akumulátorom – ten má kapacitu 87 kWh. O predaji verzie so slabším 40 kWh akumulátorom importér zatiaľ vlastne ani neuvažuje. Ale keby ju trh vyžadoval, tak bude dostupná aj ona. Elektromotor má výkon 105 kW a krútiaci moment 300 Nm, pritom dojazd vozidla v zmiešaných podmienkach WLTP je až 460 km. Akumulátor môžete nabíjať striedavým prúdom z wallboxu s príkonom 22 kW alebo jednosmerným prúdom s príkonom do 130 kW. Pri takomto rýchlonabíjaní „dotankujete“ za pol hodiny 230 km. Čo sa týka karosárskych verzií, aktuálne sú k dispozícii iba dodávky L2H2 a L3H2, obe s celkovou hmotnosťou 3,5 tony. Prvý má ložný objem 10,8 m3, druhý 13 m3. Master E-Tech je „best in class“ vo viacerých parametroch. Spomeniem dojazd 460 km, ťažnú kapacitu 2,5 tony, polomer otáčania a aerodynamiku. A ako prvé LCV má zabudované služby Google.

Pýchou automobilky je elektrická stránka auta – akumulátor, energetický a tepelný manažment a elektromotor. Pokiaľ ide o akumulátor, v 87 kWh verzii pozostáva z 12 individuálne vymeniteľných modulov a využíva NMC katódy, čo zabezpečuje dlhú životnosť. Samotný akumulátor váži 525 kg. Kľúčom k spomínanému dojazdu je prevádzková teplota 25 °C, pričom konkurenti pracujú s cca 35 °C. O toľko menej energie akumulátor spotrebuje na svoje vlastné zohrievanie a teda o toľko vyšší dojazd má Master E-Tech. Renault navyše šikovne využil to, že menší akumulátor je ľahší a to znamená menšiu spotrebu najmä pri rozbiehaní sa z miesta, resp. zrýchľovaní a teda väčší dojazd. Zároveň to však znamená menšie opotrebovanie pneumatík, vyššie užitočné zaťaženie… Skrátka väčší akumulátor nemusí poskytovať zákonite dlhší dojazd.

Páči sa mi, že elektrický Master má volič prevodovky na stĺpiku riadenia pod volantom a že okrem režimu D máte k dispozícii aj režim B so zosilnenou rekuperáciou. Pádla pod volantom na precíznejšiu zmenu intenzity rekuperácie však Master E-Tech neposkytne. Za mňa je to škoda, no uvedomujem si, že bežní vodiči dodávok aj tak nejazdia s autom tak, aby to využili. Pri elektrických autách je dojazd extrémne dôležitý. Palubný počítač vás informuje o dojazde podľa aktuálnych podmienok (rýchlosť jazdy, resp. jazdný štýl, zaťaženie, vonkajšia teplota, charakter premávky…), no zároveň vás v tom istom zobrazení informuje o tom, koľko by to bolo v čisto mestských podmienkach a koľko na diaľnici. Nemôže vás teda prekvapiť, že nedôjdete do cieľa alebo na vhodnú nabíjaciu stanicu keď náhodou vybehnete na diaľničný obchvat alebo na okresku. Z môjho pohľadu jediným mínusom je umiestnenie nabíjacieho konektora na pravom prednom blatníku. Vo firme, kde si viete vybudovať nabíjaciu infraštruktúru s vedomím tejto skutočnosti to nebude vadiť, no na verejných nabíjačkách, pri ktorých sa parkuje kolmo k ceste je to komplikácia.

Komentáre (0)
Pridať komentár