Keď Toyota v roku 2016 predstavila svoj nový mestský crossover, mnohých šokovala. C-HR totiž svojím dizajnom priťahovala pozornosť a podnecovala k diskusiám. Ako inak, bol to zámer, pretože japonská automobilka sa práve v tom období snažila zbaviť nálepky výrobcu áut pre konzervatívcov.
Čelní predstavitelia Toyoty vtedy hovorili, že C-HR navrhli pre odvážnych a moderných ľudí. A skutočne, technologická blízkosť s Corollou, podvozková platforma GA-C zdieľaná s Priusom a nevšedný dizajn začali fungovať. Dôkazom, že koktail bol namiešaný dobre, je jednak fakt, že modelu C-HR sa naďalej darí na sekundárnom trhu a tiež skutočnosť, že tento rok bola predstavená jeho druhá generácia.
Na druhý pohľad
Pozornosť vzbudzujúci dizajn je však jedna vec, reálna funkčnosť a využiteľnosť druhá. Tým nechcem povedať, že by bola Toyota C-HR vyslovene nepraktická, ale niektoré detaily sú kontroverzné. Hovorím napríklad o umiestnení zadných kľučiek, ktoré majú zvláštny tvar a sú integrované do tiež netypicky tvarovaných dverí. Kombinácia malých okien s mohutným C-stĺpikom znamená, že na zadné sedadlá preniká málo svetla, je z nich slabý výhľad a posádka sa vzadu môže cítiť klaustrofobicky. Hoci je pravda, že miesta pre dvoch dospelých je tu dosť.
Batožinový priestor s objemom 372 dm3 tiež patrí k tým menším. Ale priestor vpredu je skvelý. A milo ma prekvapil stav interiéru nášho testovaného modelu, ktorý mal najazdených 120-tisíc kilometrov a okrem vylešteného venca volantu som nevnímal prakticky žiadne opotrebenie. Toyota tu použila kvalitné materiály, ktoré, ako sa ukazuje, vydržia veľa. Slabým miestom je azda len plastová výplň dverí s diamantovou štruktúrou, ktorá sa ľahko poškriabe.
Látkové sedadlá dobre držali svoj pôvodný tvar aj okrúhla hlavica ideálne umiestnenej radiacej páky bola len mierne ošúchaná. Multimediálny systém Toyota Touch 2 bol už aj vo svojej dobe zastaraný a po 5 rokoch sú jeho limity ešte citeľnejšie. V testovanej výbave nebola k dispozícii ani zabudovaná navigácia. Úroveň výbavy vo všeobecnosti však nie je zlá, aj v nižších stupňoch nájdete adaptívny tempomat, automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá či parkovaciu kameru.
Do mesta nie
Toyota C-HR má nízko položené ťažisko, vysokú torznú tuhosť skeletu a veľmi príjemný podvozok, ktorému neuškodili ani najazdené kilometre. Dokonca pracoval komfortnejšie a predvídateľnejšie ako podvozky niektorých nových áut. Je to spôsobené zaujímavým konštrukčným riešením, pri ktorom sú predné tlmiče uložené v guľôčkovom ložisku a silentbloky na zadných spodných ramenách nahradili guľovými čapmi.
Podľa slov majiteľov so zavesením kolies, riadením ani skeletom nie sú žiadne problémy. Horšie je to so základným motorom 1,2 Turbo. Ide totiž o benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, ktorému vyslovene nesedia krátke mestské presuny, pri ktorých sa nevie zohriať. Ventily sa rýchlo zanášajú karbónom a to je problém. Zvlášť, keď ide o mestský crossover s pohonom prednej nápravy. Takže ak zháňate auto na krátke mestské presuny, siahnite radšej po jednom z dvojice hybridov.
Hodnotenie technika z Autoklinik 27:
Prvý menší nedostatok, ktorý som si pri prehliadke všimol, je, že kostrové káble začínajú oxidovať, to by som riešil, nech nenastane nejaký problém. Okrem toho vidím, že na tomto aute sú zvláštne umiestnené závažia na diskoch, osobne by som ich dal prevážiť. Výmenu potrebujú zadné brzdové kotúče na oboch stranách, takisto doštičky. Pneumatiky síce majú dostatočný dezén, ale sú z roku 2018, takže po obvode už guma začína mať prasklinky. To sú však všetko drobné nedostatky. Závažnejším problémom je podľa môjho názoru začínajúca korózia podvozkových častí, najmä v okolí zvarov. Tie treba určite čím skôr odstrániť a následne podvozok ošetriť, aby sa proces korózie minimálne spomalil. Čo sa týka motora, tu vyzerá byť všetko v poriadku, trochu oleja okolo hadice od turba môže byť len následok netesnosti. Budúcemu majiteľovi odporúčam, aby si nechal skontrolovať mieru zakarbónovania, keďže ide o kombináciu mestského auta a motora s priamym vstrekovaním benzínu.
- nevšedný, stále zaujímavý dizajn karosérie
- perfektný podvozok
- kvalitné materiály v interiéri
- klaustrofobický pocit na zadných sedadlách
- malý objem batožinového priestoru
- motor 1,2 Turbo sa v meste zanáša karbónom
Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny) | |
Brzdový kotúč (zadná náprava) | 35 – 40 € |
Brzdové doštičky (zadná náprava) | 20 € |
Súprava filtrov (palivový, olejový, vzduchový a peľový) | 35 – 50 € |
Súprava letných pneumatík 215/60 R17 | 400 € |
Tlmič pérovania (predná náprava) | 70 € |
Spojková súprava | 350 € |
Lambda sonda | 100 € |
Zapaľovacia sviečka | 20 € |
Toyota C-HR 1,2 Turbo 6MT 2019
Cena: nového vozidla / súčasná cena 25 000 / 15 300 €
Motor:
- preplňovaný zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 197 cm3, max. výkon 85 kW (116 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 185 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1, emisie CO2: 136 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 10,9 s, vmax=190 km/h, spotreba WLTP / test 6,0 / 6,7 l/100 km.