Tento vysoko kvalitný technický základ sa teraz stal platformou pre model Aprilia Tuono 457, skutočný naked bike, ktorý je ideálny ako pre každodenné dochádzanie, tak aj pre víkendovú zábavu. Nové Tuono pokračuje v tradícii legendárneho mena, ktoré vždy znamenalo špičkovú technológiu, maximálny výkon a nekompromisný pôžitok z jazdy – či už na ceste, alebo na trati.
Tuono 457 je najnovším členom radu športových motocyklov s vysokými riadidlami, ktoré ponúkajú vzrušujúci adrenalínový zážitok z jazdy. Novinka zostáva skutočným Tuonom vo všetkých smeroch, ale prináša aj niekoľko exkluzívnych prvkov: ako jediná v rade nemá integrovanú kapotáž, ale je vybavená minimalistickým svetelným modulom, ktorý dokonale vystihuje štýl naked bikov. Je to najviac odvážne a rebelského Tuono, aké kedy vzniklo. Napriek tomu si zachováva kľúčové charakteristické rysy typické pre celý modelový rad a prichádza s novým dizajnom, vytvoreným priamo pre potreby a priania mladej generácie.
Úplne nový a svieži dizajn
Dizajn modelu Tuono 457 je úplne nový a vytvorený od základov. Dizajnéri Aprilie načrtli čisté línie a kompaktné tvary pravého naked biku, čo je evolúcia štýlu, ktorý robí všetky motocykle Aprilia okamžite rozpoznateľnými a jedinečnými. Predný svetelný modul s LED technológiou zachováva typické trojité svetlomety Aprilia, tentoraz s inovatívnym spodným spojlerom – odkazom na legendárne dvojvalcové Tuono 1000 R. Tento detail sa inšpiroval celým cestným radom Aprilia, kde nájdeme pokročilé aerodynamické riešenia.
Novo tvarovaná nádrž vyžaruje športový charakter a jej ergonomický dizajn skvele ladí so širokými riadidlami. Aj bočné panely a zadná časť majú nový vzhľad, ktorý nadväzuje na základný štýl modelu Tuono 457. Zadný svetelný modul plne využíva LED osvetlenie. Dvojvalcový motor s nosnou funkciou zostáva zámerne odkrytý, čo zdôrazňuje jeho jedinečnosť v tejto triede, rovnako ako dvojrúrkový hliníkový rám. Výfukový systém umiestnený pod motorom dodáva motocyklu čistý vzhľad a zároveň poskytuje väčšiu voľnosť pri umiestnení stúpačiek pre spolujazdcov. Sedlo vo výške 800 mm je po stranách zúžené, čo jazdcovi uľahčuje dosiahnuť nohami na zem. Pre spolujazdcov je pripravené priestranné sedlo, a ako príslušenstvo je k dispozícii aj športová jedno-sedlový variant.
Špičkový pomer výkonu a hmotnosti
Tuono 457 je postavené okolo ultramoderného dvojvalcového motora s objemom 457 cm³, ktorý bol nedávno predstavený pri modeli RS 457. Jedná sa o kvapalinou chladený priečne uložený dvojvalcový motor s dvojitým vačkovým rozvodom a štyrmi ventilmi na valec, ktorý dosahuje maximálny výkon 3 6 k) pri 9 400 ot./min – čo je maximálny možný výkon pre motocykel, ktorý je možné riadiť s oprávnením A2. Krútiaci moment je 43,5 Nm pri 6 700 ot./min, pričom 82 % tohto výkonu je k dispozícii už pri 3 000 ot./min. Motorka dosahuje rekordnú úroveň výkonu medzi prednými dvojvalcovými motormi tejto veľkosti. Využitý motor najnovšej generácie je mimoriadne kompaktný a ľahký, čím prispieva k dosiahnutiu rekordného pomeru výkonu a hmotnosti, čo bolo hlavnou prioritou dizajnérov v Noale. Suchá hmotnosť motorky je iba 159 kg. Špecifické usporiadanie motora bolo navrhnuté tak, aby maximalizovalo ľahkosť a kompaktnosť a vďaka tomu zostala veľká voľnosť pri konštrukcii rámu. Motor zároveň plní nosnú funkciu, pričom uchytenie kyvnej vidlice je integrované do zadnej časti.
Dvojvalcový motor Aprilia čerpá zo skúseností získaných s mimoriadne výkonným 1100 cm³ motorom V4, ktorý bol použitý v modeli RSV4, a následne s dvojvalcovým motorom s objemom 659 cm³, ktorý poháňa rad 660.
Technici spoločnosti Aprilia sa snažili optimalizovať celkové rozmery a plne integrovali chladiaci okruh a okruh na rekuperáciu odvetrania kľukovej skrine do motora, čo umožnilo odstrániť vonkajšie potrubie.
Kľuková skriňa je horizontálne rozdelená na dve časti, aby sa ešte viac zmenšil objem a zároveň bola konštrukcia pevnejšia.
Na minimalizáciu vnútorného trenia boli použité rôzne riešenia: os valcov je oproti osi kľukového hriadeľa presadená o 6,5 mm, čo znižuje trenie pri tlaku piestu; vyvažovací hriadeľ a vodné čerpadlo pracujú na valčekových ložiskách namiesto klzných puzdier a piestne čapy majú povrchovú úpravu DLC (Diamond-like Carbon). Prevodovka používa namiesto puzdier valčekové klietky (rovnako ako u motorov Aprilia V4) a navyše sa môže pochváliť novým patentovaným riešením mazania so systémom integrovaným do osí radiacich vidlíc. Osi vačiek systému časovania dvoch vačkových hriadeľov so 4 ventilmi na valec, poháňané priečnou reťazou, sú duté ak pohybu ventilov používajú kalibrované misky, ktoré pomáhajú znižovať zotrvačné hmoty. Viackotúčová spojka v olejovom kúpeli je zosilnená a s antihoppingovou funkciou. Na rozdiel od modelu RS 457 je koncový prevod modelu Tuono 457 kratší v dôsledku použitia rozety s jedným zubom navyše, čo umožňuje ešte lepšiu odozvu pri každom pohybe elektronickej multifunkčnej škrtiacej klapky Ride-by-Wire.
Rám: maximálna ľahkosť a obratnosť
Nové Tuono 457 ťaží z neoceniteľných skúseností Aprilie, získaných počas rokov pretekania, a je jediným motocyklom vo svojej triede s hliníkovým rámom.
Aby bol dosiahnutý najlepší kompromis medzi tuhosťou a hmotnosťou, bol tvar rámu optimalizovaný pomocou technológie Computer Aided Engineering (CAE) a rozsiahlych testov v reálnej prevádzke. Výsledkom je usporiadanie zamerané na maximálnu ľahkosť, ktoré zaisťuje dynamické správanie a charakteristický pocit z od predného kolesa, ktorý je spoločný všetkým motocyklom Aprilia. Podvozok je vykovaný z dvoch priečnych hliníkových nosníkov, priskrutkovaných na hlavu riadenia a na zadnú časť. Motor tu funguje ako nosný prvok. Toto riešenie je inšpirované veľmi úspešným motorom v cestnom rade 660, a umožňuje vytvoriť kompaktnú, ľahkú a tuhú konštrukciu. Zároveň prináša najlepší pomer výkonu a hmotnosti v danej kategórii. Aby podvozok mohol naplno prejaviť svoje vynikajúce jazdné vlastnosti a presnosť, bolo zvolené špičkové odpruženie, ktorého kalibrácia prináša maximálnu zábavu a najlepšiu možnú kontrolu v každej situácii. Vidlica so 41mm predstavcom a 120mm zdvihom má nastavenie predpätia, a zadný tlmič (so 130mm zdvihom), ktorý podopiera asymetrickú oceľovú kyvnú vidlicu, je tiež nastaviteľný.
Brzdový systém je vybavený dvojicou strmeňov ByBre (z ktorých predné má radiálne uloženie), ktoré pracujú s oceľovým kotúčom s priemerom 320 mm vpredu a 220 mm vzadu. Brzdová páčka na riadidlách je nastaviteľná, čo zaisťuje optimálnu ergonomickú polohu. Systém je podporovaný dvojkanálovým systémom ABS od spoločnosti Bosch s duálnym mapovaním, ktoré je možné nastaviť buď pre obe kolesá, alebo iba pre predné. Na 17-palcových ráfikoch sú obuté pneumatiky s rozmermi 110/70 vpredu a 150/60 vzadu – ideálne na zvýraznenie skvelej obratnosti, ktorú konštrukcia rámu ponúka.
Elektronické systémy pre bezpečnosť a zábavu
Elektronická výbava modelu Tuono 457 nadväzuje na technologickú tradíciu značky Aprilia, je najkomplexnejšia v tejto kategórii a vyvinutá s dvojakým cieľom: zvýšiť radosť z jazdy a zaistiť maximálnu bezpečnosť za všetkých podmienok. Systém Ride by Wire, ktorý Aprilia predstavila ako prvý ako v MotoGP s futuristickým modelom RS Cube, tak v sériovej výrobe s modelom Shiver, sa môže pochváliť tromi jazdnými režimami, ktoré upravujú priebeh výkonu a krútiaceho momentu, a kontrolou trakcie, ktorú je možné nastaviť na tri úrovne či vypnúť. Jazdné režimy Aprilia sú tiež koncipované tak, aby uľahčili život v sedle. Jazdec si jednoducho zvolí režim, ktorý najlepšie zodpovedá jeho jazdnému štýlu alebo situácii, aby si mohol vychutnať optimálne nastavenie riadenia motora a kontroly trakcie.
Tri jazdné režimy sú nasledujúce:
ECO: výkon dodávaný motorom je progresívny, zatiaľ čo úroveň zásahu kontroly trakcie je nastavená na strednú (úroveň 2). Ideálna pre dlhšie cesty a každodennú jazdu.
SPORT: ideálny režim pre športovú jazdu s pohotovejším, dynamickejším podávaním výkonu a menej invazívnou kontrolou trakcie (úroveň 1).
RAIN: jazdný režim určený pre jazdu v podmienkach s nízkou priľnavosťou a na mokrom asfalte.
Dodávka výkonu je veľmi plynulá, zatiaľ čo kontrola trakcie je nastavená na maximum (úroveň 3) pre úplnú bezpečnosť pri akcelerácii.
Systém ATC (Aprilia Traction Control) je možné vždy nastaviť, bez ohľadu na zvolený jazdný režim, a to aj počas jazdy, pomocou praktických tlačidiel UP a DOWN na ľavom ovládači. Vo všetkých jazdných režimoch je systém ABS nastavený na maximálnu úroveň a je aktivovaný na oboch kolesách. Stlačením a podržaním tlačidla Riding Mode je možné systém ABS odpojiť od zadného kolesa, keď motocykel stojí, napríklad na dosiahnutie športovejšieho zážitku na trati.
Rozsiahly katalóg špecializovaného príslušenstva zahŕňa aj systém Aprilia Quick Shift (AQS), čo je obojsmerná elektronická jednotka pre veľmi rýchle radenie bez nutnosti zavrieť plyn alebo použiť spojku, a to aj pri podraďovaní.
Súčasťou štandardnej výbavy modelu Tuono 457 je špičkový 5“ farebný prístrojový TFT panel, rovnako ako praktické, intuitívne podsvietené ovládacie prvky na riadidlách. Ďalším doplnkom, ktorý ďalej rozširuje funkčnosť prístrojov, je systém Aprilia MIA, multimediálna platforma, ktorá umožňuje jazdcovi pripojiť k motocyklu svoj chytrý telefón. Systém ponúka protokol pripojenia, ktorý minimalizuje spotrebu batérie smartfónu, a zahŕňa Infotainment, pre ovládanie hlasového asistenta, hovorov a hudby prostredníctvom intuitívnych ovládacích prvkov na riadidlách, ako aj navigačnú funkciu, ktorá jazdcovi umožňuje zobraziť trasové pokyny priamo na prístrojovej doske po nastavení cieľa cesty na pripojenom chytrom telefóne. Aplikácia Aprilia MIA umožňuje tiež zapamätanie prejazdených trás a analýzu dát získaných priamo v aplikácii pomocou funkcie georeferencovanej telemetrie.
Verzie a farby
Aprilia Tuono 457 sa dodáva v dvoch rôznych verziách s grafikou. Farebné prevedenie Piranha Red sa pýši klasickými farbami histórie značky Aprilia (čiernou a červenou), ktoré slúžia na zdôraznenie športového charakteru modelu. Druhá verzia nesie názov Puma Gray a vyznačuje sa triezvejšími farbami, šedou a bielou, ktoré prepožičiavajú Tuonu 457 mestský vzhľad.