Test: Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW (193 k) Top Selection – Rýdzi Krakonoš

Škoda Kodiaq spôsobila aj v druhej generácii poriadny rozruch.

Nová verzia Škody Kodiaq je prekopaná od samého základu. Spolu so mnou sa teraz pozriete na naftovú verziu 2,0 TDI 142 kW (193 k) vo výbave Top Selection. Mimochodom, počet výbav zatiaľ zúžili na 2, kde nižší stupeň nesie označenie Selection.

S príchuťou karí

Pamätáte si, aký pozitívny rozruch vzbudila prvá generácia Kodiaqu? Oddelené svetlá v prednej partii vytvorili trend, ktorý následne aplikovali prakticky na všetky ostatné crossovery značky Škoda. Druhú generáciu po vizuálnej stránke posunuli iným smerom. Napriek tomu zachovali mnoho motívov charakteristických pre pôvodný model, no obdarili ho novými prvkami, ktoré už v mojich očiach nepôsobia tak európsky a neutrálne ako doteraz. V mnohých oblastiach cítiť silnejšiu príchuť karí, keďže aj takto zvolená farebná kombinácia mi pripomína toto chutné korenie. Mimochodom, farba sa nazýva zlatá Bronx, ale pod mrakmi vyzerá skôr ako kaki vojenská metalíza.

Český monument

Ak sa na auto pozriem nezaujato, predok pôsobí mohutne, priam monumentálne, čo k veľkému SUV patrí a má ako hlavný atribút osloviť kupujúcich. Navyše, predná maska má jemné decentné svietiace akcenty, čo tiež doteraz nebolo pre spaľovacie modely Škody pravidlom. Prejdime k prvému kontroverznému prvku. Tým je posledný stĺpik. V závislosti od verzie je strieborný alebo čierny. Na testovacom kuse bol strieborný a podľa mňa sa tam nehodí. Ďalším kontroverzným prvkom sú jednou linkou spojené zadné svetlá, ktoré majú na obrovskú karosériu dodať štipku dynamického akcentu.

Obor z každého uhla

V maximálne priestrannom interiéri zaujme jednoduchá, prakticky rovná palubná doska, z ktorej sa vypínajú dva rozmerné displeje s pekným rozlíšením. Prístrojový displej však zúžil ponuku možností zobrazenia. Dokopy sú len tri. Tlačidlových ovládačov je minimum, avšak nesmiem opomenúť trojicu otočných multifunkčných ovládačov Smart dials na zmenu jazdného režimu, klimatizácie, rádia či ventilácie sedadiel. Veľmi praktickým riešením je čistý stredový tunel s odkladacími priestormi a posuvným držiakom na nápoje. Škoda len, že nie je nijako podsvietený, a hrabať sa v ňom za jazdy v noci a hľadať drobnosti vyžaduje zasvietenie stropného svetla. V interiéri sa mi páčilo aj hrubé krížové prešívanie kože, ktoré sa dnes až tak často nepoužíva.

Skoro ibécečko

Koľko litrov má mať skutočne veľký kufor? 500? 600? 700? Tak si predstavte, že Kodiaq s piatimi miestami na sedenie má deklarovaný objem až 910 litrov, čo je skoro kubík! Ak si teraz predstavujete veľký IBC kontajner, tak okamžite spomaľte. Tie litre zamaskovali aj za posúvateľné zadné sedadlá, tiež za dvojité dno, ktoré zakrýva napr. príplatkovú rezervu. Tú môžete mať aj so sedemmiestnou verziou, avšak nie pri plug-in hybridnej verzii.

Len na naftu

Škode sa podaril husársky kúsok, ešte aj v roku 2024 sa im totiž podarilo dostať do nového Kodiaqu naftový dvojlitrový motor bez mild-hybridnej technológie. To v praxi znamená možno o trochu vyššiu uhlíkovú stopu, ale do budúcna nižšie servisné náklady, napr. na štarter-generátor či baterku, ktoré ako všetci vieme, nebudú večné. Vznetový motor je v hlučnosti priemerom, má trochu pomalšie odozvy na plyn, čiže pri rozbehu som to častejšie s plynom nechtiac prepískol. Opakovane sa mi stávalo, že som len prudšie stlačil pedál do zhruba štvrtiny dráhy, keď po krátkej odmlke nastal rýchly nástup krútiaceho momentu a spôsobil nechcené prílišné zrýchlenie. 142-kilowattové TDI je však ideálna voľba pre ľudí, ktorí potrebujú najazdiť kvantum kilometrov. Spotreba v hlavnom meste sa pohybovala aj v čase špičky do 9,5 l/100 km, viac sa mi však už nepodarilo dosiahnuť, po okreskách sa dalo jazdiť svižne aj za 6,0 l/100 km. Celkový týždenný priemer sa mi zastavil na 7,5 l/100 km, avšak v trochu tvrdších podmienkach, než zvyčajne jazdievam.

Pomoc z Japonska

Extrémnu svetlú výšku nečakajte. Je to priemerných 185 mm, čo je na rozmernú karosériu s dlhým rázvorom a prevismi v teréne celkom málo. Chvályhodné je to, že pri prejazde poľnými cestami nič z podvozka netrčí a všetko je plastovo zakryté. Ani pri dlhom zadnom previse prakticky nechytíte ani tlmič výfuku, keďže ho nevidno a nepretŕča. Osobne by som zvážil použitie 20-palcových diskov. Ak plánujete jazdiť na horších cestách plných jám, nerovností a záplat, určite si pri použití s mnou testovaným DCC podvozkom, ktorý reguluje tuhosť, všimnete buchot od kolies. Na kvalitných cestách o nežiaducom zvuku nebudete ani len vedieť, ale s vidieckými cestami „samá jama“ si veľké kolesá nedokážu poradiť. Každopádne, tlmenie funguje veľmi dobre, len má hlasnejší prejav.

 

Stop, brzdi!

Tak ako Krakonoš ochraňuje hory, podobne aj Kodiaq ochraňuje posádku či plechy a plasty. A niekedy pud bájneho ochrancu nevie a nechce potlačiť. Veľmi často sa mi stávalo, že napr. pri cúvaní jednoducho vyhodnotil, že je lepšie, keď svojvoľne preventívne zastaví, aby sa vyhol domnelej zrážke, hoci prekážka bola ešte veľmi ďaleko. Stačil drobný konárik či halúzka a dostavilo sa nepríjemné prudké zastavenie. Nesmú chýbať ani najnovšie vychytávky, ako napr. Front Assist, ktorý dokáže rozoznať prechádzajúcich chodcov alebo cyklistov, či akustické a vizuálne varovanie pri vystupovaní z auta na autá prichádzajúce zozadu. Inak aj pri bežnom vystupovaní sa mení farba podsvietenia dverového ambientného osvetlenia na červenú.

Tak určiteee!

Nový Kodiaq využil reputáciu minulej generácie, tvorcovia ho však o spravili ešte väčším a mohutnejším. Vzhľadom na počet už jazdiacich kusov a všade prítomný neutíchajúci záujem po veľkých SUV si myslím, že z neho bude predajný bestseller.

 

Stručne

Čo treba uznať

Všade extrémne veľa miesta.

Čo nám chýbalo

Podsvietenie stredového tunela.

Čo nás prekvapilo

2,0 TDI stále bez mild-hybridnej technológie.

Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW (193 k) 7° AP 4×4 Top Selection

Cena (základ/test) 36 170/ 61 041

2 roky bez obmedzenia km.

Motor

  • preplňovaný vznetový R4/16, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 142 kW (193 k) pri  3 500 – 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot.min-1.  Emisie CO2 157 – 174 g/km. 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,8 s, vmax = 220 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 – 6,6/7,5 l/100 km.

Ikonky

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 0×
  • USB-C – 5×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 13
  • Objem batožinového priestoru (dm3): 910

Test: Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW 7° AP DSG Selection – Voľba z rozumu

top5
Komentáre (0)
Pridať komentár