Ak ste pravý „Alfista“, tak si myslíte: Toto nie je Alfa! A ja s vami súhlasím, oveľa radšej by som tu písal o novom dvojdverovom kupé so šesťvalcovým motorom a výkonom presahujúcim 450 koní. A takú Alfu by každý z nás chcel, akurát je príliš málo motoristov, ktorí urobia tú správnu vec a reálne položia peniaze na drevo a odnesú si novú Alfu zo showroomu. Takže jediným spôsobom akým sa dá Alfa zachrániť je ponúknuť dostatok crossoverov a SUV. V tomto smere bol prvým modelom Stelvio, druhým Tonale a tretím do partie je práve predstavený Junior.
Reprezentuje najmenší, teda kompaktný model SUV a ten patrí v rámci Európy k tým najžiadanejším formátom. A hneď na úvod môžeme usúdiť, že z dizajnového vzhľadu sa Junior drží tradícií – je to mimoriadne atraktívna Alfa. Najmä v kombinácii s 20“ štvorlúčovými diskami kolies s označením VENTI, ktoré sa však zatiaľ montujú až od verzie vybavenia Veloce. Základné verzie rolujú na 17“ alebo 18“ diskoch kolies. Aj tie vyzerajú veľmi dobre a zrejme vzhľadom na vyšší profil pneumatiky poskytnú aj lepší jazdný komfort. Technické príbuzenstvo s ostatnými modelmi dokáže Junior celkom účinne maskovať najmä zvonka. Inak povedané: Je to originál…
Až na zopár zdieľaných dielov, je aj interiér Juniora originálny, hoci niektoré ovládacie prvky sú identické a prezradia tak technický pôvod. Na druhej strane vynikajúce sedadlá ako športový volant, či veľmi pekne spracovaný prístrojový panel s dvoma tubusmi naznačuje, že Taliani nechcú robiť deriváty, ale snažia sa o originál. Podobne aj sedadlá sú športové už od základného modelu a osobne mám veľmi rád to typické talianske vodorovné rebrovanie operadla sedadla s integrovaným logom automobilky. Rozmerný 10,25 palcový displej ponúka známu grafiku aj funkcie a v zásade je asi najväčším indikátorom príslušnosti Alfy do Stellantisu. Pochvalu si zaslúžia hardvérové tlačidlá pre klimatizáciu. Tie prezrádzajú príslušnosť do skupiny FIAT. Štartovacie tlačidlo nájdete na stredovej konzole, nechýbajú povinné držiaky na poháre ako aj prepínač jazdných režimov. Priestorové pomery sú priemerné a batožinový priestor ponúka objem na úrovni 415 litrov.
Jazda? V prípade verzie Ibrida príjemne dynamická, trocha známa a napriek tomu emotívna. Je to Alfa a stačí ak ju uvidíte v odraze na to, aby ste sa pousmiali. Kombinácia malého trojvalcového turbomotora s objemom 1,2 litra s maximálnym výkonom rovných 100 kW (136 k) s elektromotorom s maximálnym výkonom 21 kW (29 k). Ten dokáže k štandardným 230 Nm pridať ďalších 55 Nm a to znamená, že šprint z 0 na 100 km/h je minulosťou za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Nie sú to hodnoty pre entuziastu, no aspoň môžeme usúdiť, že benzínová verzia porazila základnú elektrickú verziu Elettrica, ktorý má naoko vyšší výkon elektromotora – až 115 kW (156 k) a 260 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Ten pri klasickom šprinte na 100 km/h stráca iba jednu desatinu, no maximálna rýchlosť ohlási stopku pri 150 km/h. Kapacita batérie je 54 kWh a z praxe vieme, že o bude stačiť na maximálne 300 kilometrový dojazd.
Ešte menej, no o to zábavnejšie bude verzia Veloce, ktorá poskytne maximálny výkon na úrovni 207 kW (280 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. A to je pravá Alfa, ktorá má navyše okorenený nielen exteriér veľkými 20“ kolesami, či červenými Brembo brzdnými strmeňmi, ale aj interiér napríklad športovými sedadlami, červeným podšívaním. A to nie je všetko ak uvediem, že na prednej náprave je diferenciál Torsen, tak verím, že celkový obraz o jazdných schopnostiach ako aj snahe konštruktérov potešiť Alfistov dostane celkom iný nádych.
A ceny? Základná verzie Ibrida je 26 990 eur, elektrina v nádrži vás výjde na 36 990 eur a špičková verzia Veloce štartuje na 45 990 eurách. Takže ak hľadáte krásny crossover…