Test: RENAULT Master – Lobing či zaslúžene?

Renault Master je čerstvým držiteľom ocenenia Van of the Year 2025. Získal ho vďaka lobingu alebo zaslúžene?

Od premiéry v roku 1980 predal Renault viac ako 3 miliónov Masterov a v Európe je tento model dlhodobým lídrom vo svojom segmente. Pri vývoji štvrtej generácie bol teda jasný cieľ – nadviazať na tento úspech, pritom do centra všetkého umiestnili zákazníka a zjednodušenie jeho každodenného života.

Pri dodávkach je reálne jedinou možnosťou, ako zapôsobiť na oko zákazníka, ale aj verejnosť, predná časť auta. A Renaultu sa to podarilo. Vysoké čelo s veľkou maskou, ktorú predeľuje jedno horizontálne rebro, veľké logo uprostred masky, široké svetlomety a svetlá denného svietenia v tvare písmena C skutočne zapôsobia. K tomu si pridajte nadpriemerne sklonené čelné sklo, tvarovaný spodný okraj bočných okien. Pri každom detaile konštruktéri starostlivo zvažovali aj aerodynamiku. Práve preto je kapota kratšia, čelné sklo posunuté dopredu a viac sklonené. Okrem toho je sklon strechy upravený a vozidlo je vzadu užšie, optimalizované sú zrkadlá aj kanály na prívod vzduchu v nárazníku a tiež štrbiny na boku nárazníka pre obmedzenie vírenia vzduchu okolo predných kolies. Vo výsledku má nový Master o 20 % nižší súčiniteľ odporu cx. Samotný Renault o novom Masteri hovorí ako o „aerovane“. Mimochodom, zmenšené modely sa z hľadiska aerodynamiky testovali ešte v meste Saint-Cyr, no finálne auto už v aerodynamickom tuneli pre lietadlá.

Písmeno S

Aj interiér je pôsobivý, možno ešte viac ako exteriér. Hlavnú líniu tvorí písmeno S, vďaka ktorému je stred prístrojovej dosky s dotykovým displejom, ovládacím panelom klimatizácie, vybranými tlačidlami a poličkou na mobil mierne natočený na vodiča. Samotná kabína je relatívne dlhá, sedadlo je elektricky vyhrievané, pohodlné a nastaviteľné aj výškovo, plus si môžete nastaviť volant v oboch smeroch, takže si ľahko nájdete svoju ideálnu polohu. Prevodová páka vychádza z vysunutej konzoly a je pekne poruke. V kabíne je 135 litrov odkladacích priestorov. V pozitívnom zmysle by som vypichol zásuvku pred spolujazdcom, ktorá pojme všetko, na čo si len spomeniete. Ďalšie tri úložné priestory nájdete aj v hornej časti prístrojovej dosky, len mi akosi ušla pointa, prečo sú dve zakryté a tretia priamo pred vodičom odokrytá. Práve ona by mala byť zakrytá v prvom rade, aby sa minimalizovali prípadné odrazy v čelnom skle. V negatívnom smere by som spomenul aj držiaky na nápoje na krajoch prístrojovej dosky, pretože sú plytké a fľaša či pohár z nich vypadne prakticky v prvej zákrute alebo pri prvom brzdení. A na škodu je tiež to, že reálne nemáte kam narýchlo odložiť drobnosti, ktoré chcete mať na očiach – napríklad kľúče, peňaženku, slnečné okuliare… Polička na mobil je vhodná iba na ten mobil, všetko ostatné odtiaľ vypadne. Na druhej strane má polička aj funkciu indukčného nabíjania mobilu. Užitočným prvkom pre kuriérov môže byť sklopné operadlo prostredného spolujazdca – z jeho zadnej strany je totiž kancelársky stolík s priečinkami na kancelárske potreby a drobnosti a tiež priehradky na laptop.

V podobných autách sa príliš nehľadí na komfort spolujazdcov, no v Masteri sa ani na nich nepozerali ako na „dobytok“. Sedadlá sú relatívne komfortné a krajné je aj vyhrievané. Pod dvojsedadlom je veľká schránka, napríklad na helmy a pod. Musím pochváliť poťah sedadiel, ktorý je príjemný na dotyk a Renault tvrdí, že bude mimoriadne odolný. A páči sa mi, že testovaný model mal tmavú stropnicu, tmavé čalúnenie zadnej strany kabíny a tmavé plasty v interiéri vrátane A-stĺpikov a výplní dverí. Master sa tak blíži k osobným autám.

10 palcov v sérii

Mne osobne v zime vždy prekáža, keď si neviem nastaviť rozvod klimatizácie, resp. kúrenia tak, aby teplý vzduch fúkal na všetky tri zóny – na čelné sklo, na telo aj na nohy – súčasne. Nový Master má už v základe multimediálny systém OpenR Link s 10-palcovým dotykovým displejom a bezdrôtovým zrkadlením smartfónu. V opcii môžete mať aj verziu s integrovanými službami Google a vtedy už žiadne zrkadlenie nepotrebujete. Aplikácie si totiž stiahnete priamo do auta. Testované auto však malo základnú verziu multimediálneho systému. Zato malo vo výbave cúvaciu kameru, ktorá svoj obraz premieta na dotykový displej. Nechýbajú aktívne pomocné čiary, ale obraz kamery v noci je rozpixlovaný. Chýbalo mi ale digitálne vnútorné zrkadlo. Master môže mať až 20 bezpečnostných a asistenčných systémov, a až na sledovanie mŕtveho uhla ich mal testovaný model všetky. Gigantickú pochvalu musím vysloviť na adresu systému My Safety Perso, ktorý vám umožní povypínať tie bezpečnostné systémy, ktoré vás otravujú, a potom si kedykoľvek toto nastavenie vyvolať. Vaše personálne nastavenia pritom aktivujete dvojitým ťuknutím do tlačidla vľavo pod volantom, nemusíte sa hrabať v menu dotykového displeja. Celkom príjemne ma prekvapili aj svetlá, stretávacie sú LED-kové, diaľkové halogény – čo je celkom pochopiteľné. Prekvapujúce ale je, že aj tie halogény svietia extra silno a ani farebný rozdiel voči „ledkám“ nebije príliš do očí.

Nová platforma, nové možnosti

Auto stojí na novej platforme, ktorá umožňuje tri rôzne druhy pohonu – tradičný dieselový, čisto elektrický aj vodíkový. Pravda, ten vodík je zatiaľ iba prototyp, no už dnes je plne funkčný a o dva roky by sa mal reálne predávať. Ja som si na prvý test zvolil dieselovú verziu s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 380 Nm. Motor je celkom kultivovaný, jedine pri intenzívnejšej akcelerácii a v diaľničných rýchlostiach – nie predpisovej, ale takej, ktorá sa jazdí reálne – dáva o sebe vedieť. Tam sa už ozýva aj aerodynamický hluk. Prázdnemu alebo málo zaťaženému autu poskytuje motor veľmi dobrú dynamiku, čo podporuje aj dobre odstupňovaná prevodovka. Tú musím pochváliť za veľmi príjemný chod. A spotreba? S prázdnym autom som dosiahol priemer 7,8 l/100 km, čo je výborná hodnota.

Podvozok je naladený tak dobre, že ani s prázdnym autom nie je veľmi uskákaný. Dokonca ani od zadnej nápravy vás nenadhadzuje ako býk. Prekvapilo ma však, že keď som bol v aute sám, tak som od strany spolujazdca cez blatník počul striekajúcu vodu od mokrého asfaltu. Za sucha som žiadnu zvýšenú hlučnosť odtiaľ neregistroval. Veľmi vysoko hodnotím riadenie, ktoré poskytuje dobrý pocit vo volante a je dostatočne agilné. Zaujímavosťou bŕzd zasa je, že svoju účinnosť prispôsobujú zaťaženiu vozidla. To znamená, že v brzdovom pedáli máte rovnaký odpor pri prázdnom aj plne zaťaženom aute.

13 m3 a 5 europaliet

Nový Master ponúka širokú ponuku karosárskych verzií, ja som testoval verziu L3H2P3, teda najdlhšiu s rázvorom osí náprav 4 215 mm a dĺžkou karosérie 6 311 mm, výškou strechy 2 500 mm a celkovou hmotnosťou 3 500 kg. Ložný priestor mal kapacitu 13 m3 a do jeho útrob vmestíte 5 europaliet. Tie môžete nakladať s veľkou rezervou aj zboku, posuvné dvere totiž majú na šírku 1 312 mm. Zadné dvojkrídlové dvere boli v opcii otvárateľné do 270 stupňov, pritom priamo v pántoch je integrovaný aretačný mechanizmus, ktorým si môžete dvere pribrzdiť pri 90, 180 a 270 stupňoch otvorenia. Aretačný mechanizmus je pomerne slabý a silnejší vietor môže dvere poľahky zabuchnúť alebo viac otvoriť, prípadne buchnúť o vedľa stojace auto. V porovnaní s predošlou generáciou má Master vyššie užitočné zaťaženie, náš konkrétny exemplár uniesol 1 300 kg.

Opodstatnený

Testovaná verzia Renaultu Master bude príjemným spoločníkom a poctivým služobníkom vo vašej  práci. Dá vám všetko, čo potrebujete, pritom má nízke prevádzkové náklady.  Modelový rad ako taký ponúka širokú škálu verzií, vysokú mieru digitalizácie, bezpečnosti atď. Titul Van of The Year teda nebude zásluhou lobingu, ale je opodstatnený.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • My Safety Perso, 10-palcový displej v sérii, výborné riadenie a brzdy.

Čo nám chýbalo

  • Digitálne vnútorné zrkadlo.

Čo nás prekvapilo

  • Aj sedadlo spolujazdca je vyhrievané.

Renault Master Van L3H2P3 2,0 blue dCi 170 Extra

Cena (základ/test)                                                        27 390/36 290 € bez DPH

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 125 kW (170 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 380 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 196 – 237 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 12,9 s, vmax = 170 km/h, spotreba WLTP/test 7,6 – 9,1/7,8 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Ložný priestor: 13 m3

 

Komentáre (0)
Pridať komentár