Plne elektrické pretekárske vozidlo s pretekárskou DNA modelu Škoda Fabia RS Rally2
Inžinieri Škoda Motorsport vyvinuli plne elektrický pretekársky automobil, ktorý sa inšpiruje jazdnou dynamikou úspešného modelu Škoda Fabia RS Rally2. Pretekárska DNA značky Škoda a prísne požiadavky motoristického športu naďalej posúvajú hranice technických inovácií.
Vývoj pretekárskeho vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023. Projekt je ukážkou aktivít spoločnosti Škoda Auto v oblasti elektrifikovaného motoristického športu, ktorý je motorom pokroku smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Koncept vychádza z modelu Škoda Enyaq Coupé RS a využíva rovnaké elektrické pohonné ústrojenstvo, je však o 70 mm nižší a súčasne širší o 72 mm vpredu a o 116 mm vzadu. Najdôležitejšie je však to, že vozidlo je oproti sériovému modelu výrazne ľahšie. K zníženiu jeho hmotnosti prispievajú biokompozitné diely použité na karosérii i v interiéri, ktoré obsahujú ľanové vlákna. Koncept okrem toho ťaží z viacerých vizuálnych a technických úprav vrátane širšieho a zníženého podvozku, prepracovaných nárazníkov, ako aj upravených tlmičov a pružín. Úplne nový vysokovýkonný brzdový systém, pretekárske sedadlá a bezpečnostný rám zabezpečujú najvyššiu možnú aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Zatmavené predné svetlomety sú vybavené výrazným logom Škoda Motorsport. Schránky svetlometov sú upravené tak, aby bolo vozidlo možné osadiť väčšími kolesami. Zadné svetlá boli tiež stmavené. Na mieste masky chladiča bola predná maska Crystal Face sériového modelu nahradená jedným podlhovastým LED pásom spájajúcim oba svetlomety.
Biokompozitné diely: Zníženie hmotnosti a zvýšenie udržateľnosti
Na zníženie hmotnosti v porovnaní so sériovým modelom použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne a udržateľné materiály a odstránili všetky komponenty, ktoré pre zamýšľané použitie vozidla neboli nevyhnutné. Okrem toho pri automobile použili bočné okná a okno piatych dverí z odľahčeného polykarbonátu. Tieto opatrenia spoločne viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg. Udržateľné biokompozitné diely, vyvinuté v spolupráci s partnerom Škoda Motorsport, spoločnosťou Bcomp, sú použité na karosérii vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, strešnej vetracej kaplnky a zadného krídla. Tieto odľahčené materiály sú použité aj v interiéri, napríklad na prístrojovej doske, vo výplniach dverí a na opierkach nôh pilota a navigátora. Okrem toho bola panoramatická sklenená strecha sériového modelu nahradená strešným panelom z biokompozitu.
Udržateľné komponenty z ľanových vlákien ako alternatíva uhlíkových vlákien
Celkovo 16 komponentov vozidla je vyrobených z udržateľných materiálov, pričom uhlíkové vlákna boli v interiéri i exteriéri nahradené prírodnými ľanovými vláknami. Tie sú testované v najťažších pretekárskych podmienkach, napríklad vo vozidle Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržateľnými mazivami pre spaľovacie motory, prevodovky a tlmiče. Jedným z príkladov je AmpliTex, technická výstužná tkanina vyrobená z obnoviteľných ľanových vlákien pestovaných v Európe. Tieto tkané vlákna nielenže znižujú vibrácie v interiéri a prispievajú k zníženiu hmotnosti, ale slúžia aj ako vizuálne atraktívny dizajnový prvok. Vlákna sú okrem toho spracovávané mechanicky, nie chemicky, a pestovanie ľanu má v porovnaní s inými plodinami výrazne nižší vplyv na pôdu.
Technológia PowerRibs™ spoločnosti Bcomp využíva veľmi ľahké, vysoko výkonné prírodné vlákna, ktoré sú takisto vyrobené z ľanu. PowerRibs™ kombinuje maximálnu tuhosť a minimálnu hmotnosť tým, že vytvára 3D štruktúru, ktorá vystužuje tenkostenné panely karosérie. Medzi výhody patrí úspora surovín, zníženie hmotnosti a nižšie výrobné náklady, to všetko vďaka použitiu menšieho množstva spotrebného materiálu. Tento inovatívny materiál ponúka porovnateľnú tuhosť a hmotnosť ako uhlíkové vlákna a zároveň znižuje emisie CO2 približne o 85 %. Je to prvýkrát, čo Škoda Auto použila tento materiál na komplexné a veľké diely, ako sú predné blatníky, bočnice a nárazníky. Pri vývoji a výrobe prototypu konštruktéri takisto vo veľkej miere využívali 3D tlač a použili recyklované materiály, ako sú napríklad nylon a CO2 neutrálne biologicky odbúrateľné biopolymérové vlákna.
Aerodynamická optimalizácia karosérie
Pri stavbe karosérie modelu Enyaq RS Race boli jednotlivé diely stiahnuté z výrobnej linky, od základu prepracované a znovu zmontované. Okrem bezpečnostného rámu z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele, ktorý spevňuje karosériu a chráni posádku, je koncept vybavený ďalšími bezpečnostnými prvkami prevzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patria k nim pretekárske sedadlá Atech so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, bezpečnostné výplne dverí a automatický hasiaci systém. Podobne ako pri rally vozidlách kategórie WRC signalizujú stav vysokonapäťového systému zelené a červené svetlá nachádzajúce sa na oboch stranách vozidla. Svetlá výška bola znížená o 70 mm. Spodná časť vozidla je chránená špeciálnymi ližinami, ktoré zabraňujú nadmernému opotrebovaniu súčastí podvozku a zároveň chránia batériu.
Aerodynamický balík zahŕňa veľké zadné krídlo, aerodynamicky optimalizovanú strechu a potrubie privádzajúce náporový vzduch do kabíny vozidla. Malé finlety v zadnej časti strechy usmerňujú prúdenie vzduchu priamo na zadné krídlo. Prepracovaný bol aj prívod vzduchu k chladiacej sústave, kde prišlo k vyplneniu čelnej plochy a nasávanie vzduchu prebieha v spodnej časti nárazníka. Z tohto dôvodu bolo tiež potrebné naklopiť chladiacu stenu. Prepracované nárazníky s dvoma prídavnými vzduchovými clonami vpredu, širšie blatníky a nový zadný difúzor spolu s veľkým zadným krídlom zvyšujú prítlak a zlepšujú jazdné vlastnosti pri vyšších rýchlostiach. Turbulencie v okolí kolies sú minimalizované prvkami pre vedenie vzduchu v tvare krídla. Vetracie mriežky v podbehoch predných a zadných kolies zlepšujú aerodynamiku i chladenie bŕzd. Enyaq RS Race môže byť vybavený aj aerodynamicky optimalizovanými kolesami.
Pretekárske úpravy: Ručná brzda, tlmiče a samosvorné diferenciály
Odborníci Škoda Motorsport upravili niekoľko komponentov modelu Enyaq RS Race. Napríklad brzdová sústava sériového modelu bola nahradená vysokovýkonným systémom z modelu Audi e-tron GT, ktorý zahŕňa karbón-keramické brzdové kotúče, desaťpiestikové strmene vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu a nový systém chladenia bŕzd. Okrem toho bol koncept vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou výbavou každého rallye vozidla. Pedálová zostava bola prevzatá z vozidla Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pruženia, kompresie a odskoku.
Dvadsaťpalcové kolesá sú obuté do nízkoprofilových pneumatík. Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú identické s tými, ktoré sa používajú v sériovom modeli. Rovnako ako v prípade modelu Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, ale ľahší Enyaq RS Race dokáže z 0 na 100 km/h zrýchliť za menej ako päť sekúnd.
Vylepšené riadenie a ovládanie pre optimálny výkon na trati
Kompletne prepracovaný interiér je inšpirovaný modelom Škoda Fabia RS Rally2 a zahŕňa aj upravený systém infotainmentu. Pretekársky volant s novými tlačidlami pripomína volant z úspešného zákazníckeho rallye vozidla. Namiesto progresívneho hrebeňového riadenia používaného v modeli Enyaq Coupé RS je Enyaq RS Race vybavený lineárnym riadením s nastaviteľným odporom pri riadení ovládaným pomocou softvéru a prevodovým pomerom optimalizovaným na pretekárske účely. Volič smeru jazdy i centrálny panel na štartovanie vozidla a aktiváciu automatického hasiaceho systému sú v tomto dvojmiestnom vozidle umiestnené medzi sedadlami.
Audiosystém Havas: Zosilňujúci autentický zážitok z motoristického športu
Enyaq RS Race je vybavený prémiovým audiosystémom Havas s digitálnym zosilňovačom zvuku, ktorý zabezpečuje charakteristický strhujúci pretekársky zvuk. Tento úplne nový audiosystém je výrazne hlasnejší ako audiosystém v sériovom modeli Enyaq Coupé RS a jeho zvukový prejav sa dá meniť. Zvuk je produkovaný aj pri rýchlostiach nad 30 km/h, čo zaručuje vzrušujúci akustický zážitok počas celej jazdy.