Segment C-SUV v Európe už niekoľko rokov rastie, dnes tvorí zhruba 23 % a tento podiel sa stále zvyšuje. Bolo teda celkom logické, že do nej vstúpi aj Dacia, veď o segment nižšie – v triede B-SUV – zaznamenala s Dusterom obrovitánsky úspech. Dovolím si dokonca tvrdiť, že ten úspech je ešte väčší, než čakal samotný výrobca. Recept na Bigster bol teda napohľad celkom jednoduchý, treba urobiť to isté čo s Dusterom, len vo väčšom. Ibaže trieda C je celkom iná, zákazníci v nej majú na auto vyššie nároky. Vyžadujú nielen viac výbavy, ale aj vyšší pocit kvality. Dacia však chcela, aby aj nový Bigster poskytoval najvyššiu hodnotu v pomere k cene auta. Preto si hneď v úvode vývoja dala urobiť prieskum medzi 400 potenciálnymi zákazníkmi, aby zistila, čo všetko potrebujú, a naopak, čoho sú ochotní vzdať sa. Dacia vlastne otočila smer vývoja, najprv si stanovila cieľovú cenu vozidla a odtiaľ odvíjala ostatné veci – vývoj, konštrukciu a finálnu špecifikáciu vozidla. Vo výsledku dala do auta všetko, čo ľudia v segmente C-SUV požadujú, a nič navyše. S finálnou podobou Bigsteru som sa bol zoznámiť v Berlíne. Navyše to bolo ešte pred oficiálnou svetovou premiérou.
Najväčší, ale najľahší
S rozmermi (dĺžka 4,47 metra, šírka 1,81 m a výška 1,71 m) bude jedným z najväčších áut v segmente, na sedemmiestnu verziu sa však netešte, nebude. Zároveň však bude najľahším vo svojej triede, hybridná verzia bude o 10 % ľahšia ako priemer hybridov v triede. To je rozdiel zhruba 100 kg! Keď sa bavíme o veľkosti auta, môžem spomenúť, že kufor má objem 667 dm3 a ani pasažieri na zadných sedadlách neprídu nakrátko. Sadol som si sám „za seba“ a mal som dostatok miesta na nohy aj na hlavu. Zadné sedadlá však pôsobia trochu „chudobne“. Operadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo zvyšuje variabilitu kufra.
S podporou elektriny
Na výber budete mať 4 alternatívy pohonu. Základom je 1,2-litrový preplňovaný trojvalec TCe 140 s podporou 48-voltovej mild-hybridnej technológie. Spolupracuje so 6-stupňovým manuálom a výrobca deklaruje priemernú spotrebu 5,6 l/100 km. Zaujímavou alternatívou je verzia na benzín a LPG s označením ECO-G 140. Ide o prvý plynový motor s podporou mild hybridnej technológie. S využitím 50 litrov benzínu a 49 litrov LPG má táto verzia dojazd až 1 450 km. Tretím v rade je full hybrid s označením Hybrid 155 s výkonom 170 k. Oproti Dusteru má Bigster o 0,2 litra väčší motor – jeho zdvihový objem valcov je až 1,8 litra. Dopĺňa ho elektromotor, štartér-generátor, 1,4-kilowatthodinový akumulátor a multimódová prevodovka so 4 stupňami pre benzínový motor a dvoma pre elektromotor.
Konštrukcia umožnila konštruktérom vynechať spojku a tiež synchronizačné spojky v prevodovke. Mimochodom, Dacia tvrdí, že 80 % času v meste bude hybridný Bigster jazdiť na elektrickú energiu. Zaujímavé je, že akumulátor je po novom chladený vzduchom, už nie kvapalinou. Je to, pochopiteľne, otázka ceny a v sekundárnom rade aj hmotnosti. Predstavitelia automobilky tvrdia, že aj vzduchové chladenie stačí, pritom Bigster s hybridným pohonom utiahne až 1,5-tonový príves. A v ponuke, samozrejme, nesmie chýbať ani verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Tú predstavuje preplňovaný 1,2-litrový trojvalec TCe 130 s mild-hybridnou podporou. Tento jeden motor je starší, všetky ostatné sú celkom nové. V podstate jediný rozdiel medzi TCe 130 a TCe 140 je, že silnejšia verzia má turbodúchadlo s VGT. Z toho vyplýva, že TCe 130 nespĺňa emisné limity pripravované po r. 2025. Môžem vás však upokojiť, pohon 4×4 ostane v ponuke aj po spomínanom roku. Pohon 4×4 má 5 režimov – Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road a Eco. Mimochodom, svetlá výška je 22 cm a ochranné plasty sú z ekologického plastu Starkle, ktorý poznáme už z Dusteru, takže sa s Bigsterom nebudete musieť báť nespevnených ciest.
Bez nich to nejde
Z prvkov výbavy, ktoré vyžaduje C segment, spomeniem elektrické ovládanie vodičovho sedadla či elektrické ovládanie veka kufra. Obe tieto prvky bude mať Dacia vôbec po prvýkrát. Veko kufra môžete ovládať tromi spôsobmi – tlačidlom priamo na veku kufra, tlačidlom u vodiča alebo diaľkovým ovládaním. Podkopnutím popod nárazník alebo iným „handsfree“ spôsobom však nie. Ďalšími prvkami, ktoré bude mať Dacia vôbec po prvýkrát v histórii, je dvojzónová klimatizácia, chladená schránka pod lakťovou opierkou, otvárateľné panoramatické strešné okno, adaptívny tempomat… Všetko sú to veci, ktoré ľudia vyžadujú v segmente C, keď aj nie v základe, tak vo vyšších stupňoch výbavy. A presne tak ich ponúka aj Dacia. Okrem toho však zákazníci segmentu C majú vyššie nároky aj na pocit kvality. Preto Dacia zapracovala na zvuku zatvárania dverí, ktorý je veľmi príjemný, a všeobecne na akustike vozidla. Vo vyšších stupňoch výbavy bude dokonca akustické čelné sklo. A mňa osobne pri prehliadke vystavených Bigsterov veľmi príjemne prekvapilo to, že kapota je na dve plynové vzpery. Po vzore škodovky aj Dacia prichádza s inteligentným príslušenstvom, v rôznych miestach kabíny nájdete 5 kotevných bodov YouClip, na ktoré môžete jednoducho a bez náradia zavesiť rôzne príslušenstvo – svetlo, háčik, držiak nápojov, držiak notebooku, držiak mobilu…
My Safety
Bigster má všetky bezpečnostné prvky, ktoré definuje nová legislatívna požiadavka GSR 2 – varovanie na prekročenie rýchlosti, autonómne brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov, udržiavanie v jazdnom pruhu… A ja chválim, že Dacia využíva technológiu od materského Renaultu a aj Bigster má systém My Safety Perso, v ktorom si môžete povypínať niektoré bezpečnostné prvky, uložiť si toto vaše nastavenie a potom ho kedykoľvek vyvolať jediným tlačidlom. To skutočne uľahčuje život. Prístrojový štít je plne digitálny, v nižších stupňoch výbavy 7,1-palcový, vo vyšších stupňoch 10-palcový, všetky modely však majú štandardne 10,1-palcový dotykový displej. V duchu nič navyše sú diaľkové svetlá halogénové, LED technológiu majú stretávacie svetlá a svetlá denného svietenia.
Na záver to najzaujímavejšie – cena. Tá ešte nie je známa, ale hybridná verzia bude stáť pod 30 000 eur, najlacnejšia verzia so spaľovacím motorom dokonca pod 25 000 eur.