Krátka štatistika. Novodobá Octavia, teda tá, čo ju poznáme od jesene roku 1996 je bestsellerom, aký si želá asi každá automobilka. Predalo sa jej už viac ako sedem miliónov kusov. Aktuálna generácia absolvovala facelift a my sme sa jej pozreli na exteriér ako aj na volant. Ak máte pozorné oči, zrejme ste už skontrolovali inú masku chladiča, nové predné svetlomety, mierne prepracované nárazníky ako aj zadné skupinové svetlá a samozrejme disky kolies. Pár zmien stačí. Octavia sa páčila, preto ju nebolo treba výrazne meniť ani upravovať. Toto rozhodnutie schvaľujem, ak sa vám nepáči, predfaceliftové kusy ešte nájdete u dealerov. Dokonca aj za lepšiu cenu.
Ale vodič vníma auto viacej z interiéru, než z exteriéru a to znamená, že oveľa dôležitejšie je to ako pôsobí spoza volantu. Ani tu nenájdete chyby, ak nerátame istú nostalgiu za perfektným ovládaním klimatizácie predchádzajúcej generácie. Väčší 13“ displej infotainmentu je prehľadnejší a aj sa lepšie ovláda, hoci Octavia nedostala podsvietenú lištu na zvyšovanie hlasitosti tak ako sesterské modely v rámci koncernu VW. Otočný ovládač na zvyšovanie/znižovanie hlasitosti má k dispozícii vodič spolu s ostatnými ovládačmi na volante. Tie sú klasické a vďaka nim viete deaktivovať niektoré asistenčné funkcie rýchlejšie. Ako napríklad udržiavanie jazdného pruhu, či akustické upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Ostatné funkcie si už musíte poctivo vyklikať na displeji infotainmentu, ak treba viete použiť skratky umiestnené na palubnej doske. Odkladacie priestory opäť na jednotku, nechýba povestná schránka naľavo od volantu a aj zadní pasažieri majú k dispozícii schránky na nápoje, či drobnosti v strede medzi predným a zadným radom sedadiel.
Virtuálny kokpit je našťastie prehľadný, ponúka aj klasické zobrazenie, za čo dostáva u nás plusové body. Ostatné nastavenia oslovia IT technikov, ktorí prijmú s nadšením informácie o integrácii Chat GPT do interiéru a digitálnej asistentke Laure. Chýba už len oko Veľkého Brata. Klasici skontrolujú priestorové pomery. Tie rastú každou generáciou a táto nie je výnimkou. Octavia je určená pre rodiny a to sa nezmenilo. Batožinový priestor s hodnotou rovných 600 litrov musí uspokojiť ak nie objednáte si ťažné zariadenie, alebo zvolíte verziu kombi.
Jazda? S naftovým dvojlitrom bezproblémová, plynulá a aj komfortná. Opäť je to dedičstvo, ktoré sa odovzdáva z generácie na generáciu. Aj napriek 18 palcovým príplatkovým diskom. Tie sú nové a dokážu zvýrazniť sexepíl liftbacku. Naftový motor ponúka v silnejšej špecifikácii maximálny výkon 110 kW (150 k) a maximálny krútiaci moment na úrovni 360 Nm. Stačí na to aby ste vďaka dvojspojkovému automatu zrýchlili z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a dosiahli maximálnu rýchlosť 228 km/h. A to sú viac ako solídne hodnoty pre rodinný liftback. Spotreba? Absolútne bez snaženia sa priemerná spotreba ustálila na 5,5 litra nafty na 100 kilometrov. Odklon od oficiálnych čísel je teda absolútne minimálny. A to znamená iba jedno: Veľa priestoru na kritiku nenecháva Octavia ani v prípade faceliftového modelu. Snáď iba dvojramenný volant by som za pár stovák vymenil za trojramenný a áno ovládacie tlačidlá v istých momentoch chýbajú, no Octavia 2,0 TDI to vyváži priestorovou ponukou, vynikajúcou spotrebou ako aj množstvom praktických riešení. Ostáva bestsellerom. Bodka.
Stručne
Čo treba uznať
Perfektný a úsporný naftový motor.
Čo nám chýbalo
Zopár tlačidiel pre intuitívne ovládanie.
Čo nás prekvapilo
Volič prevodovky je klasický.
Škoda Octavia 2,0 TDI EVO 7° DSG 150 k 7DSG Elegance
Cena (základ/test) 35 400/39 641 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 360 Nm pri 1 600 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 117 – 127 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 8,5 s, vmax=228 km/h, spotreba WLTP/test 4,5 – 4,8/5,5 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
230 V – 1×
AUX – nie
USB-C – 4×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 13,0
Batožinový priestor: 600 dm3