Moja priateľka si zo mňa zvykne uťahovať, pretože po celý rok mám na mobile nastavené ako zvonenie vianočnú pesničku Carol of the bell, pravda, v trochu ostrejšej verzii od Lyric Noel. A ja jej zakaždým vravím, prečo nie, veď každý deň môžu byť Vianoce. Koniec koncov mal som ich aj uprostred leta, na test som totiž dostal Mazdu MX-5, ktorú milujem. Už to by boli malé Vianoce, ale ja som sa na nej spolu s priateľkou vybral na Grossglockner Hochalpenstrasse, takže sme si urobili veľké Vianoce.
Komu vadí?
Mazda MX-5 sa za 35 rokov – áno, je to neuveriteľné, premiéru mala v roku 1989 v Chicagu a dnes už má 35 rokov – principiálne nezmenila. Isteže, prešla troma generačnými zmenami, faceliftami a väčšími či menšími technickými zmenami. Aj tento rok dostala nové denné svetlá, prepracované zadné skupinové svetlá s LED smerovkami, 8,8-palcový displej infotainmentu, bezdrôtové zrkadlenie smartfónu, cúvaciu kameru s lepším rozlíšením, vylepšený systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu, vylepšený asistent núdzového brzdenia, nový systém, ktorý po prvotnej havárii automaticky zabrzdí auto a zabráni tak sekundárnemu nárazu.
Svojej koncepcii a filozofii však po celých tých 35 rokov ostala verná. Ostala kompaktná a ľahká, dvojmiestna, vyhla sa elektrifikácii, zachovala si koncepciu motor vpredu – pohon vzadu, a čo je najdôležitejšie, ostala verná svojej prioritnej pointe poskytovať radosť. Tá vyplýva z toho, že motor a podvozok sú v dokonalej rovnováhe. Motor – bavíme sa o dvojlitri, pretože v ponuke je aj jedna-päťka – má presne toľko výkonu, koľko má mať. Nie viac, nie menej. Pritom má peknú točivú charakteristiku, môžete ho točiť až za 7 000 ot.min-1. Môžete, ale nemusíte, pretože až od spodnej tretiny má pekný ťah. Páči sa mi, že pekne reaguje aj na medziplyny. Musím sa však priznať, že som sa nedokázal zbaviť pocitu, že v porovnaní s verziou, ktorú som testoval naposledy, tento motor trochu škrtia emisné limity a do otáčok ide o chlp ťažkopádnejšie. Stále je však parádny ten dvojliter. Musím však zastať úlohu posla zlých správ a musím povedať, že Mazda MX-5 s týmto dvojlitrom v Európe končí, výnimkou je Veľká Británia, kam už chápadlá nezmyselných európskych CO2 pravidiel nedočiahnu.
Pre mňa je absolútne nepochopiteľné, komu tento motor môže vadiť, veď si prelistujte časopis a pozrite si, ktoré autá majú priemernú spotrebu do 6,6 l/100 km. Pritom táto hodnota pokrýva mestá a obce, okresky, diaľnice aj spomínaný horský priechod – dohromady 2 251 km. Na dôvažok, tento motor je prakticky bezproblémový, čo znamená, že na rozdiel od mnohých iných motorov vytvára ďalšie CO2 emisie súvisiace so servisom, výrobou a dopravou náhradných dielov. Takže mi teraz, páni z európskeho parlamentu, povedzte, kde je tu pointa, prečo musí takýto motor skončiť? Našťastie, vy ešte máte stále šancu kúpiť posledné dvojlitrové verzie.
Ako čítanka
Podvozok je síce tvrdší, no vôbec nebúcha do karosérie, takže vás tá tuhosť neotravuje. Stabilizátory sú však výrazne mäkšie, než set-up tlmičov a pružín, takže v zákrutách sa karoséria citeľne nakláňa a to je dobré, pretože tak získavate lepší pocit o limitoch podvozka. Vďaka tomu je Mazda MX-5 na limite ako čítanka. Mimochodom, novinkou, ktorú Mazda MX-5 dostala a o ktorej som vpredu úmyselne nepísal, je režim DSC-Track a nový asymetrický diferenciál so zvýšenou svornosťou, ktorý je pre motor Skyactiv-G184 štandard. DSC-Track pri zásahu, keď sa vozidlo dostane do pretáčavého šmyku, na rozdiel od štandardného DSC, neobmedzí výkon motora, ale snaží sa udržať auto v medziach udržateľného šmyku cieleným zásahom bŕzd. Z toho vyplýva, že funguje len pri pretáčavom šmyku, pri nedotáčavom nie. DSC-Track vám pomôže s učením driftovať a keď už to viete, tak vám dáva pomocnú ruku, keď sa vám to vymkne spod kontroly. Pozor, ani ona však nie je všemožná.
Ide o cestu
Vďaka výbornému podvozku a motoru, ktorý mi dával do rúk akurátny výkon, som si Mazdu MX-5 užil. Užil som si ju na spomínanom horskom priechode a ešte predtým počas medzinárodnej prezentácie venovanej 35. výročiu auta a technickým inováciám, aj na jadranskej magistrále na chorvátskom pobreží v úseku od Senj po Rovanjska, resp. po Zadar a tiež na okolitých cestách vo vnútrozemí. A dám vám ešte zopár tipov na roadtrip, kde si Mazdu MX-5 môžete poriadne užiť – Transfagarasan či Transalpina v Rumunsku, Nockalmstrasse v Rakúsku, Gardena Pass a cesty v okolí Arabby v Taliansku, ale napríklad aj cesty v okolí Banskej Štiavnice u nás doma na Slovensku. A viete čo, vlastne je úplne jedno, kam pôjdete, s Mazdou MX-5 ide o cestu, nie o cieľ.
Stručne
Čo treba uznať
Každý jeden kilometer vás napĺňa radosťou.
Čo nám chýbalo
Absolútne nič.
Čo nás prekvapilo
Spotreba iba 6,6 l/100 km.
Mazda MX-5 Soft-Top Skyactiv-G184 Homura
Cena (základ/test) 33 890/43 460 €
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km
Motor
Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 135 kW (184 k) pri 7 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 155 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,5 s, vmax = 219 km/h, spotreba WLTP/test 6,9/6,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,8
- Batožinový priestor: 130 dm3