Veľký off-road so šesťvalcovým motorom na palivo z dinosaurov, švédska Grétka musí riadne kypieť od hnevu! Ale ja sa teším a som rád, ako keď som sa zamladi hral s oranžovou tatrovkou na pieskovisku! Blato, kaluže, špina až za ušami… joj, bol to krásny testovací týždeň! Jedno treba vykričať celému svetu. Ford Bronco má jasne definovaný cieľ, ktorý vôbec nie je v súlade s dlhodobými víziami EÚ.
Lego pre dospelých
Cestujúcich nechráni pri nežiaducom prevrátení plechová strecha, resp. karoséria, ale skôr klietka. Hardtop je sčasti plastový, sčasti z laminátu. Bronco je ako lego pre dospelých. Rozoberať, skrutkovať, montovať… s jednou račňou alebo aku-skrutkovačom ho dokážete za krátku chvíľu úplne oholiť od „nepotrebných“ komponentov karosérie. Bez náradia dokážete dať dole predné panely strechy alebo napr. plastové lemy blatníkov, s náradím aj celý skelet strechy a nahradiť ho plátennou strechou. Tá je na niektorých trhoch dokonca štandardom. Alebo môžete jazdiť po cestách pokojne bez strechy a to úplne legálne.
Na Broncu sa dajú dať rýchlo dole aj dvere, ale bez nich vás môžu na ceste policajti pokutovať. Na bezpečné uskladnenie demontovateľných komponentov dodáva Ford špeciálne obaly. Čakal som už len to, že sa bude dať sklopiť, resp. vybrať aj čelné sklo. To by už však dnes zrejme neprešlo homologizačnými normami. Tým, že Bronco je taká dospelácka skladačka, nemá dokonalé odhlučnenie strechy a s narastajúcou rýchlosťou či pridaným priečnikom, LED lampou, nebodaj strešným boxom hluk v kabíne extrémne rýchlo rastie. Na to treba pri dennom užívaní po diaľnici myslieť ešte pred kúpou. Ešte, mimochodom, stredný celistvý panel strechy nedáte cez lyžiny dole, predné nad vodičom a spolujazdcom sú v strede predelené a dajú sa vybrať, len treba nájsť ten správny grif.
Dorob si doma
Interiér je praktický so zmyslom pre detail. Také veľké množstvo emblémov, štítkov, nápisov, plakiet len tak ľahko inde nenájdete. Odkladacie miesta vo dverách sú zo sieťky a takéto riešenie má svoje limity. Drobné predmety, napr. svietidlo, vreckový nôž či iné praktické veci cez veľké oká jednoducho prepadávajú a môžu vypadnúť v tom najhoršom možnom momente – do najväčšej kaluže či blata.
Odpadol som zo šiestich kolískových prepínačov pri stropnom osvetlení. Je to predpríprava k doplnkovej výbave, ako napr. rampa s LED svetlami, navijak, chladnička a to vrátane natiahnutých voľných káblov po celom aute. Také riešenie dorob si doma, ktoré je fakt domyslené. Ľudí, ktorí vyhľadávajú luxus ,však Bronco za srdce interiérom asi nechytí. Je skôr strohý, tvorí ho do veľkej miery najmä tvrdý, avšak ľahko udržateľný plast, a aj spracovanie je skôr americké než také, na aké sme v Európe zvyknutí.
Multimediálny systém v typických oldschoolových off-roadoch akosi počas testu ustupuje do pozadia. Vodiča ani posádku akosi nezaujíma. A priznám sa, ani ja som nemal potrebu sa s ním nejako veľa hrať. V off-roadovom svete totiž panuje presvedčenie, že čím menej elektroniky, tým lepšie, a celé Bronco ma jednoducho chytilo tak silno, že všetko ostatné ako terén a cestu som vnímal okrajovo. V ére moderných áut je extrémny displej nevyhnutný a aj v tomto segmente sa javí, že testované Bronco našlo pomyselnú zlatú strednú cestu. Použitá platforma je fungujúcou kombináciou adekvátnej ergonómie vďaka fyzickým tlačidlám, doplnená 12-palcovým dotykovým displejom so všetkou potrebnou funkcionalitou.
Twin Turbo
Možno sa to Európanovi nezdá, ale zážihový motor v off-roadoch nie je žiadnou novinkou. Už pekných pár rokov ho vo veľkom používajú americké pick-upy. 2,7-litrový V6 EcoBoost z vlastnej výroby má duálne vstrekovanie, paralelné preplňovanie Twin Turbom a spolupracuje s desaťstupňovou automatickou prevodovkou. Pri bežnej jazde motor permanentne pracuje vo veľmi nízkych otáčkach – málokedy vo vyšších ako 1 500 ot.min-1. Aj keď mám silný odpor k partnerstvu viacstupňového automatu a maloobjemového motora, musím uznať, že tu to je iné. 10-stupňový automat s väčšou vé-šestkou pod kapotou je v Broncu majstrovským dielom. Prevodové pomery sú dlhé, čo zlepšuje komfort jazdy na dlhšej asfaltovej trase. Vyššie otáčky motor ani nepotrebuje, sily má dosť, na voľnobeh je krásne tichý a kultivovaný. Ako sa vraví, šepot kvetín.
Motor 2,7 EcoBoost vyvinie maximálny výkon 246 kW, čo je 335 koní a krútiaci moment 563 Nm. Tieto parametre sú viac než len skvelé. Bohužiaľ, na pomery Európanov, Bronco spotrebuje veľmi veľa paliva, aj keď sa mi v podstate za testovací týždeň podarilo dosiahnuť lepšie čísla, než uvádza výrobca. Pri každodennom používaní, tak ako ho stvoritelia predurčili, sa pod 13 l/100 km asi nedá dostať. Na dlhšej trase s ľahkou nohou sa mu však darí dosahovať oku lahodiacich hodnôt 8 l/100 km. Na ceste prvej triedy som už bol bližšie k 10 litrom a na diaľnici mi Bronco ukazovalo 14 l/100 km. Už vidím, ako by Európania privítali V6 diesel, ale ten nie je žiaľ v ponuke.
Zlá zem
… a veľa radosti. Ford si spravil pravdepodobne dôkladný prieskum o spôsobe využitia konkurenčných modelov, aby zistil, koľkí zákazníci SUV a off-roadov jazdí pravidelne ťažký terén. Vyšlo im, že väčšina jazdí po meste, po okreskách a po diaľniciach a domovom týchto áut nebudú veľké brázdy plné blata, obrovitánske kamene, kmene stromov. Avšak keď už niekde zavítajú mimo cesty, tak to v Európe plnej zákazov a obmedzení bude spravidla ľahší terén. Z toho vyplýva konštrukcia podvozka. Bronco Badlands má svetlú výšku 261 mm, čo je aj na off-road slušné, no má nezávislé zavesenie náprav – vpredu lichobežníkové zavesenie, vzadu multilink, čo medzi off-roadistami nie je najžiadanejšie riešenie. Takéto nápravy sú totiž konštrukčne náročnejšie a v teréne menej odolnejšie.
Verzia Badlands má však v talóne jednu výnimočnosť. Je ním zavesenie Hoss 2.0 od špecialistu Billstein, a keď si pamätáte, ako som ospevoval prvú generáciu Rangeru Raptor s tlmičmi Fox, tak tu je ten podvozok veľmi podobný. V podstate existujú 4 verzie zavesenia Hoss pre Bronco. Pre úroveň 2.0 sú charakteristické dvojité kované A ramená a v tlmičoch sú integrované koncové ovládacie ventily. V teréne sa to auto správa úchvatne, tlmí, pruží, absorbuje… ale na úkor vyššie spomenutej komplikovanosti. Ešte spomeniem predný nájazdový uhol 40,6° a zadný 31,3°. Ten zadný v slovenských podmienkach znižuje hranatá tabuľka s evidenčným číslom, ktorá pretŕča pod nárazník, a pri divokom off-roade je pravdepodobné, že ju z držiaka vytrhnete. Keď zapadnete, môžete si pri vyslobodzovaní pomôcť jedným hákom vzadu a dvoma vpredu, ktoré má Bronco veľmi pevné.
Badlands dostal do vienka pohon všetkých kolies označovaný ako e-4WD. Štandardne v režime 2H je to zadnokolka a poviem vám, krotiť výkon na mokrom asfalte s átečkovými gumami dáva zabrať. Predná a zadná náprava nie sú spojené pevne, ale viaclamelovou spojkou s premenlivým zovretím a okrem terénnych režimov 4H a 4L má aj cestný režim
4A. Nižšia verzia Outer Banks nemá tento pohon, má len pripojenie prednej nápravy 4H a 4L. Uzávierky diferenciálov či možnosť odpojenia predného stabilizátora do rýchlosti 32 km/h je pre Badlands samozrejmosťou.
Zaujímavým systémom je Trail Turn Assist Po jeho aktivácii sa v závislosti od toho, akým smerom otáčame volantom, Bronco zablokuje zadné vnútorné koleso. Cieľom je mať čo najmenší polomer otáčania v teréne a to skutočne funguje. Na dosť tvrdom piesku znižuje polomer otáčania takmer na polovicu a na sypkom sa auto prakticky otáča okolo zablokovaného kolesa.
Tvrdohlavý ako koza
Viem, hovorí sa ako baran, ale akosi mi to nepasuje. Goes Over Any type Terrain, v skratke GOAT, alebo ak chcete tak po slovensky koza, je združený otočný volič jazdného režimu, ktorého vnútro vypĺňajú tlačidlá ovládajúce zvolený druh pohonu alebo redukciu. Jazdné režimy majú nadradenosť pred typom pohonu, takže sa môže stať, že keď prejdete, povedzme, z režimu Normal na režim Slippery, tak vám pohon 4×4 automaticky skočí z pohonu 2H na 4A. Tiež sa vám môže stať, že ak si zvolíte nejaký jazdný režim, tak ten jednoducho nebude podporovať zvolený druh pohonu. Takže treba pamätať najprv na to, že ak chcete voliť všetko podľa seba, najprv je lepšie navoliť jazdný režim a potom k tomu prispôsobiť pohon 4×4 či uzávierku.
Pre veľkých chlapcov
Bronco je drsný typ auta, ktorý paradoxne z chlapa spraví chlapca prahnúceho po dobrodružstve a výpravách, nie ako napríklad „Géčko“, ktoré aj z mierumilovných chlapcov vďaka povesti robí automaticky zlých chlapov. Asfaltové cesty vás s rozoberateľným off-roadom razom prestanú zaujímať a naopak každý jeden nespevnený úsek cesty vo vás vzbudí potrebu objavovať nepoznané alebo vracať sa na poznané len tak pre pasiu. Domov po hektickom dni v práci už v živote nepôjdete spevnenou cestou. Mať Bronco čisté a naleštené sa proste nehodí a nenosí! A že nebudete vidieť cez špinavú kameru, ktorú máte tesne pred autom? Nevadí, ostrekovač tejto kamery všetko rýchlo napraví. Každý jeden nový škrabanec vás bude tešiť a budete s láskou spomínať, kde a ako ste k nemu prišli.
Stručne
Čo treba uznať
Auto tisícich tvárí.
Čo nám chýbalo
Našľapovacie prahy.
Čo nás prekvapilo
Kultivovanosť motora, len 1 tona pre brzdený príves, max. zaťaženie strechy 50 kg.
Ford Bronco 2,7 EcoBoost Badlands
|
Jeep Wrangler 2,0 Turbo GDI Rubicon | Land Rover Defender 110 P400 | |
Cena základ/verzia/test [€] | 74 990/79 990/84 370 €
|
67 490/66 990/– | 69 306/89 887/– |
Záruka | 5 rokov alebo 100 000 km | 5 rokov alebo 100 000 km | 3 roky alebo 100 000 km |
Motor | preplňovaný zážihový V6/24V | preplňovaný zážihový R4/16V | preplňovaný zážihový R6/24V + MHEV |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 2 694 | 1 995 | 2 996 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 246 (335)/5 250 | 200 (272)/5 250 | 294 (400)/5 500 – 6 500 |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 563/3 100 | 400/3 000 | 550/2 000 – 5 000 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 7,2 | 7,6 | 6,4 |
Max. rýchlosť [km/h] | 161 | 159 | 191 |
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] | 338 | 269 | 255 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] | 14,2/13,2 | 11,4/– | 11,2/– |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 800/1 937/1 962 | 4 882/1 848/1 894 | 5 018/1 996/2 008 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 950 | 3 008 | 3 022 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 2 343 /462 | od 2 028/do 546 | od 2 286/do 879 |
Konektivita a batožinový priestor
230V – áno AUX – nie USB-A – 3 × USB-C – 3× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 12´´ Batožinový priestor: 873 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – áno USB-A – nie USB-C – 4× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 12,3 Batožinový priestor: 548 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A –– 3× USB-C – 3× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 11,4 Batožinový priestor: 786 dm3
|
|
Plusy a mínusy
Ford Bronco 2,7 EcoBoost Badlands
|
|
plusy | mínusy |
– elektrická predpríprava na externé doplnky
– skvelý a výkonný motor – neokukaný dizajn – aj v teréne komfortný podvozok |
– v ponuke len jeden motor
– neznáša diaľnice – nepraktické sieťované odkladacie priestory v dverách
|
Jeep Wrangler 2,0 Turbo GDI Rubicon | |
plusy | mínusy |
– tuhé nápravy aj vpredu aj vzadu
– ultimatívne terénne schopnosti – nízka hmotnosť
|
– v ponuke len jeden motor – radový štvorvalec
– nižší výkon – dobré výsledky v Euro NCAP
|
Land Rover Defender 110 P400 | |
plusy | mínusy |
– univerzálne auto, vie fungovať ako SUV aj off-road
– vysoký cestovný komfort – výkonný a kultivovaný motor – široká ponuka modelov a verzií |
– najviac elektroniky
– vyššia cena – najmenej odolný v teréne – otázna dlhodobá spoľahlivosť
|