Prvá jazda: Renault Symbioz – Plnohodnotný hráč

Renault Symbioz je v podstate hybridnou alternatívou k elektrickému Scénicu. V skutočnosti je však oveľa viac.

Začiatkom roka 2021 Renault predstavil novú stratégiu pod názvom Renaulution, ktorá posunie značku v oblasti technológií, služieb a energie, a zároveň bude znamenať veľkú revolúciu modelového portfólia. Prvým modelom v rámci novej stratégie bola Arkana, ešte v tom istom roku sa pridal čisto elektrický Megane E-Tech, o rok neskôr Austral, v roku 2023 Espace, tento rok najprv Rafale a teraz Symbioz, ktorý som si bol vyskúšať v okolí Stupavy. Stavia na troch pilieroch – elegancia, technológia a veľkorysosť.

Eleganciu si môže vyhodnotiť každý sám, mne sa to auto páči. Má moderné tvary a správne proporcie. V tejto súvislosti by som vyzdvihol relatívne veľký previs vzadu, ktorý dáva priestor pre kufor s objemom až 624 dm3. Ten previs je však tak šikovne zamaskovaný, že ho vlastne ani nevnímate a zadná časť auta tak nepôsobí ťažkopádne. V závislosti od výbavy má Symbioz 17- až 19-palcové kolesá a celkom ma prekvapilo, že v základnej výbave Evolution sú oceľové. To nevadí, aspoň je lacnejší.

Verný starej koncepcii

Interiér ešte nejde v šľapajach nového dizajnového jazyka automobilky s dvoma na pohľad spojenými displejmi vedľa seba a vysokým stredovým tunelom, ako má napríklad už spomínaný Scénic, ale inšpiroval sa Cliom, resp. Arkanou. A mne sa to páči. Aj keď z tej pôvodnej prístrojovky, ktorú malo ešte predfaceliftové Clio, už zmizli otočné ovládače klimatizácie a namiesto nich je v spodnej časti dotykového displeja klaviatúra na ovládanie „klímy“.

Od druhého stupňa výbavy Techno má auto plávajúcu stredovú konzolu s impulzným voličom prevodovky aj systém Multi-sense s jazdnými režimami a ambientným osvetlením interiéru. Automobilka v posledných rokoch intenzívne využíva obnoviteľné a recyklované materiály, príkladom sú poťahy sedadiel. Sú príjemné na dotyk, vtipným detailom je fragment loga automobilky na operadlách. Musím povedať, že som sa za volantom Symbiozu cítil veľmi príjemne. Chválim, že aj Symbioz má systém My Safety Perso, v ktorom si môžete povypínať tie bezpečnostné prvky, ktoré vás bežne otravujú. V Renaulte pritom používali sedliacky rozum a počítali s tým, že auto budú využívať viacerí ľudia – napríklad manžel a manželka – a tí môžu mať celkom iné preferencie na bezpečnostné nastavenia. Každý z nich si preto môže nastavenia My Safety Perso spojiť s vlastným účtom v Google a keď sa vo vozidle prihlási pod svojím účtom, auto aktivuje jeho personálne nastavenia My Safety. Toto je vec, ktorú by mali mať všetky autá. Je to totiž skutočná pomoc ľuďom – bežne si tie systémy vypnem, ale tam, kde by mohli pomôcť, ich zapnem, pretože to ide jednoducho jediným tlačidlom. Keď som sa už zmienil o bezpečnostných systémoch, tak musím povedať, že systém Active Drive Asssit má zaujímavú funkciu – keď sa v rýchlosti do 30 km/posuniete doprava alebo doľava, auto bude automaticky držať túto líniu.

Túto funkciu využijete pri vytvorení záchranárskej uličky. Od druhého stupňa výbavy máte multimediálny systém openR Link so službami Google – online navigácia, ovládanie hlasom, môžete si nainštalovať viac než 50 aplikácií, napríklad Waze, Amazon Music…

Dĺžkou 4,7 metra je Symbioz na spodnej hranici triedy C, no vo vnútri je dostatočne priestranný. Využiteľnosť zvyšuje posuvná lavica vzadu v rozsahu 16 cm a v závislosti od posunutia má batožinový priestor kapacitu 460 – 624 dm3. V opcii môžete mať panoramatickú strechu Solarbay, ktorá je pod prúdom priehľadná a bez prúdu mliečna. Vtedy veľmi účinne bráni prehrievaniu kabíny v lete a naopak ochladzovaniu v zime. Vďaka streche Solarbay majú pasažieri vzadu o 3 cm viac miesta nad hlavami. Spomínaná strecha v porovnaní s klasickou kovovou zároveň ušetrila 4 kg na hmotnosti.

Iba hybrid

Čo sa týka pohonu, na výber máte iba jednu jedinú možnosť – full hybrid s 1,6-litrovým benzínovým štvorvalcom, elektromotorom, štartér-generátorom, multimódovou prevodovkou, ktorá má 4 stupne pre benzínový motor a 2 pre elektromotor, a vysokonapäťovým akumulátorom. Systémový výkon je 105 kW (143 k), resp. 250 Nm, pritom som na testovacom okruhu spotreboval v priemere 4,4 l/100 km. Podotýkam, že výrobca deklaruje spotrebu 4,6 – 4,8 l/100 km. Pre dlhú a bezproblémovú prevádzku v mestských podmienkach je dôležité, že motor je atmosférický a má nepriame vstrekovanie. A toto by bol popri systéme My Safety Perso pre mňa ďalší argument v prospech Symbiozu oproti konkurenčným modelom.

Mimochodom, ako som v úvode povedal, Symbioz je hybridnou alternatívou k čisto elektrickému Scénicu, no zároveň je náhradou za Megane alebo krátky Scénic so spaľovacími motormi, ale svojich záujemcov si nájde aj medzi bývalými majiteľmi Clia Grandtour. Rozhodne však nie je akýsi náhradník, ale plnohodnotný hráč.

Komentáre (0)
Pridať komentár